Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 1825 ggr
Hiro
2016-10-21 23:28

Hjälp! Tickande ljud

Har en Mercedes 190 D med en 220 motor och den har börjat "ticka". Den tickar när man står på tomgång och har kört en "liten sväng" samt om man "håller in gasen under huven" om ni förstår vad jag menar men då tickar den bara lite. Den tickar alltså inte alltid men planerar en lång resa och vågar ju inte ta några risker. Vi tror att ljudet kommer från den vänstra delen av motorn mot nosen men är inte helt 100%. Vi har använt ett "stetoskop" men inte lyckats lokalisera ljudet ändå. Längst har tickandet pågått när jag körde upp den till arb temp och sedan lät den gå på tomgång så tickade den till och från hela tiden. Det är inte rytmiskt och inte heller konstant och vi har inte den blekaste vad det kan vara! Tips? Nybytt olja, oljefilter och bränslefilter samt kollade vi "den där kedjan" det vi kunde se och den var hel

Annons:
Zepp
2016-10-21 23:43
#1

Hur gammal.. hur många mil?

Tycker ioförsej att de flesta Dieslar tickar!

Iallafall Mercedes Dieslar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hiro
2016-10-21 23:46
#2

Jadu… ca 31 år gammal, har väl gått ca 55 000 mil

Zepp
2016-10-21 23:59
#3

Mm.. då kanske det inte är så konstigt att den ger ifrån sig lite olika ljud?

Iallafall.. ticket från vanliga Dieslar brukar handla om när förbränningen startar.. dvs själva explositionen.

Fast det kan oxå nämnas som knacket?

Jag misstänker starkt att du menar något mekaniskt tickande?

Dvs från någon utav komponenterna som öppnar och stänger..dvs ventiler eller kamaxel?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hiro
2016-10-22 00:01
#4

Jag har inte den blekaste, jag har kört bilen i över ett år och detta ljud har aldrig funnits tidigare. Har kört ca 2000 mil med bilen sedan jag köpte den

Zepp
2016-10-22 00:10
#5

Drar den mycket olja?

Iallafall.. en sådan gammal bil kan vara sliten, då är det rätt mycket som kan ticka.

Ventiler, lyftare, vevstakar, lager.

En van Mercedesverkstad borde kunna säga något om vad det kan handla om.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hiro
2016-10-22 00:16
#6

Inte mer än vad den gjort tidigare

Annons:
Zepp
2016-10-22 14:33
#7

Tänkte mest på utslitna ramlager.. då kan det knacka rätt mycket, men då kan oxå oljetryckslampan lysa i olika situationer.

Det kanske är dags för en översyn av ventilspelet?

Är det hydrauliska lyftare?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hiro
2016-10-22 14:48
#8

Oljetryckslampan har aldrig lyst och den är på max… Tickande är ju inte hela tiden heller, det kommer och går under tiden bilen står på tomgång. När vi "gasade under huven" så tickade den en liten stund och sedan lade den av men när jag kört den till arb temp tickade den till och från i säkert 20 minuter innan vi gav upp att hitta ljudet igår kväll

Zepp
2016-10-22 15:52
#9

Ticket.. till skillnad från knacket på dieselmotorer får mig främst att tänka på mekaniskt tickande.

Oandrasidan.. med en såpass gammal motor så kan det handla om nästan vad som helst.

Och då brukar det handla om lyftare eller ventiler.. oftast hydrauliska eller mekaniska lyftare.

Dvs om mekanisk utslitning.

Hoppas du förstår skillnaden mellan Dieselknacket och mekaniskt tickande?

Dieselknacket även på nyare dieselmotorer/främst äldre typer med förkammare!

Numera så har man slopat förkammaren och kör med direktinsprutning.. det ger som regel mindre knack!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor

Utiallafall.. får man knack/tick från nyare motorer utan förkammare så är det fara o färde.

Dels så kan det handla om timingen vad gäller insprutningen av Diesel, dels så kan det handla om mekaniskt tick.. främst lyftare/ventilspel!

När gjorde du en service på en kvalificerad Mercedesverkstad senast?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hiro
2016-10-23 13:00
#10

Jag är inte intresserad av bilar mer eller mindre alls och jag har inte den blekaste aning om när den var på en verkstad över huvud taget sist haha

Zepp
2016-10-23 14:42
#11

Nämenaltså.. förr var jag intresserad av bilar/körde racing oså.. numera är jag mest intresserad utav att de funkar varje morgon när jag skall åka till jobbet.

Din bil är lixom gammal.. saker och ting slits.

Kör till den brakar ihop eller gör regelbunden service!

Förr eller senare så överstiger service-/reparations-kostnader utgifterna för att köpa ny bil.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hiro
2016-10-24 12:52
#12

Hah som om jag missat att den är gammal jag undrade om någon hade någon teori om vad det skulle tänkas vara. Då jag googlat hittar jag i princip bara folk som har bilar som tickar jämt/regelbundet där av frågade jag

Zepp
2016-10-24 20:49
#13

Du vet antagligen att du är verkstadens värsta mardröm?

Dvs olika ljud som kommer och går.. fast sällan när den är på verkstaden.

Om de fick göra som de ville så renoverade de motorn eller bytte ut den.

Då brukar det kosta mer än vad det är värt.

Iallafall.. en motor som är så gammal som din kan altså ge ifrån sig lite olika ljud.. till stor del beroende på olika omständigheter.

Iallafall så brukar det handla om olika slitna detaljer.. som vid olika tillfällen/väder och utetemperatur/dagens körförhållanden ger ifrån sig lite ljud.

Du har att välja på.. kör tills det går sönder, då får du reda på vad det var, alternativt så byter du redan nu till något nyare som kan tänkas hålla några år till.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: