Annons:
Etikettgarageprojekt-byggen
Läst 1366 ggr
[colors_]
2017-02-15 20:57

Handbromsen gick sönder

Hej, jag är ny på detta motorforum.

Har en Peugeot 206 -05 som bara har gått cirka 8900 mil, det var mycket därför jag köpte den. Nu var det så att jag tänkte serva bilen då serviceindikatorn börjat lysa, och jag har en verkstadshanbok för bilen där det står hur man gör (jag tycker det är kul att göra själv, och  man sparar massa pengar…) så, när jag satt mig i bilen efter att ha kört in den i garaget tänkte jag lägga ur handbromsen och drog upp spaken, och PANG sa det under bilen och handtaget blev ganska löst… Nej tänkte jag, vad har hänt…. Jo det var som jag trodde: ena handbromsvajern hade gått av, den till vänstra bakhjulet, så det var bara att ta bort mittenkonsollen mellan framsätena och sedan ta bort den trasiga vajern på undersidan av bilen. Köpte en ny på Mekonomen för 237 kr (orginaldelen hos Peugeot kostade visst 503 kr) och satte dit den nya under bilen och kopplade den till själva handbromshantaget. Spände vajrarna enligt handboken och nu fungerar det som det ska tror jag! Ska nu bara kanske testa i en backe först så den verkligen fungerar och sedan sätta tillbaka mittenkonsollen i kupén… Jobbet tog cirka fem timmar effektiv tid.

Jag blev lite skärrad först, tänkte att nu när det small sådär har något gått sönder ordentligt, men det var relativt enkelt att få dit den nya vajern och var billigt, tog inte så lång tid. Så nu känner jag mig nöjd igen då bilen verkar fungera som den ska :)

Ville bara dela med mig om detta, och bli inte rädd om samma sak händer för er. Det är som sagt inte så dyrt och krångligt att fixa (även om det blir lite krångligare om man inte har en billyft som vi har, och jag vet inte hur säkert det är att krypa under en bil som bara står på pallbockar?). Men men.

:)

Annons:
Zepp
2017-03-30 22:15
#1

Mm.. grattis, till ditt tålamod först o främst!

Jag tyar inte att montera bort konsoller, stolar och en massa annat.. för en sketen vajer!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[colors_]
2017-03-31 11:41
#2

Hehe, okej, mittenkonsollen var faktiskt inte så svår att få bort… Trodde jag med att det skulle vara väldigt krångligt, men hade faktiskt fel… :)

Upp till toppen
Annons: