Annons:
Etikettbilköp-tips-och-råd
Läst 1292 ggr
ak1895
12/15/17, 1:15 PM

Bra första bil?

Ska köpa min första bil inom kort och skulle gärna ta emot lite tips på vad jag ska tänka på samt vilken typ av bil som vore ett bra val (jag gillar ju lite äldre bilar med lite karaktär, för-/nackdelar med gamla bilar).

Annons:
Lona
12/15/17, 3:47 PM
#1

Vad har du för behov och krav vad gäller bilen? Mest stadskörning, långresor, ut på knaggliga skogsvägar? Behöver du extra utrymme för något, tex hund, barnvagn, någon hobby som har skrymmande utrustning? Hur bra budget har du, både när det gäller att köpa och äga bilen? (Tänker på saker som bränsle, service, reparationer, skatt, försäkring men även andrahandsvärdet.) Och hur gammal är en "gammal bil" för dig? (Antar att du inte syftar på en T-ford… ;-P )


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

parsley
12/15/17, 4:07 PM
#2

Tänker du dig en entusiastbil av något slag så underlättar det om du kan meka den själv eller åtminstone klara en del grundläggande saker på egen hand. Du bör kunna ha den under tak eller i garage,  så den står någorlunda skyddat. Kolla tillgången på delar, både i Sverige och utomlands,  och se om det finns grupper på Facebook för bilen, forum på internet som fortfarande är aktiva eller någon märkesklubb. Det kan vara synd att köra ner en äldre bil genom att ha den som bruksbil. Ska du bara finköra på sommaren så, varför inte?

Är det en bruksbil du behöver så får man utgå från budget och behov.

Upp till toppen
Annons: