Annons:
Etikettfelsök-och-reparationer
Läst 1461 ggr
Nybörjarveteranen
9/6/18, 10:26 PM

Tror jag sprängde min Monark

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, som rubriken lyder. Tror jag körde för hårt. Har en monark m300 från femtitalets början som jag körde i dag. Den gick bra hela tiden. Aningens svag tomgång men det där har jag justerat tidigare och får göra om helt enkelt. Till saken. Är rätt ny på motorer överlag och särskilt på gamla sköra motorcyklar. Jag kom ner för en backe och körde därför rätt "fort", 85km/h för o va exakt. Körde så en bit på max gaspådrag och högsta växeln. Då högg den till, slocknade och bromsade mig till stillastående. Fick enkelt igång den igen men den slocknade av o till och jag fick koppla in neutralen och glida och sen vid rätt hastighet kopplade jag in ettan och kunde starta med gasen. O så fortsatte det hela vägen hem. Och även nu när jag testade den några timmar senare. Det som händer när den är på väg o slockna är att det känns som att motorn slutar dra och sen slocknar den. Inser att något måste gått sönder i motorn men är ju inte nog kunnig för o veta vad. Har någon en idé så vore jag väldigt tacksam. Har både instruktionsboken till den och reservdelskatalogen men som sagt. Vet inte riktigt vad som kan tänkas vara trasigt av alla små pinaler. Har upplevt tändstift som lossnat och trasig bränsleslang med skotern. Men då var det ju stört omöjligt att starta om den igen. Med Monarken nu går starten så lätt som helst. Som sagt vore tacksam för tips på vad jag ska kolla.

Annons:
Cragan
9/7/18, 1:26 AM
#1

skulle nog öppna toplocken och ta en titt ner i cylindrar (titta efter repor) ser det bra ut skulle jag sätta tebaks det och kolla kompritionen.
eller bara riva ner hela motorn direkt och ha ett vinter projekt med åter uppbyggnad och renovering av motorn.  misstänker att det är vad som kommer krävas tyvärr.

det att det bara hugger till brukar vara pga värme nypning något som ofta släpper när man får ner tempen lite men det brukar ge permanenta skador på kolv och cyllinder med kompritions bortfall som kräver att det åtgärdas

Ford -57
9/10/18, 6:25 PM
#2

#0 Hej, kanske för tunn oljeblandning i soppan, kanske.

Tant Grön
11/1/18, 5:16 PM
#3

Hoppas du fått ordning på den nu. Jag kan absolut ingenting om motorer, men jag hade en bil som gjorde precis som din Monark. Det var fel på kondensatorn, fick den bytt och sen gick den perfekt. Visste inte om det fanns kondensator i motorcyklar, så googlade på det, och det finns det tydligen i äldre modeller.
Fast som sagt så kan jag ingenting om detta.

Ford -57
11/18/18, 5:34 PM
#4

#0 Hur har det gått me knarren??

Upp till toppen
Annons: