Annons:
Etikettfelsök-och-reparationer
Läst 4168 ggr
Loris M
2018-10-31 18:34

Varningslampa låg lufttryck i däck

Jag har en Toyota Yaris och undrar om ni vet varför varningslampan för låg lufttryck lyser fast det är rätt lufttryck i däcken?

Kan det vara något annat? Punktering är det så klart inte heller. 🙂 Lampan tändes bara två dagar innan jag skulle byta till vinterdäck och jag gjorde ingenting åt det för jag visste att jag ändå skulle byta däck. När jag bytte till vinterdäck (som är helt nya) var lampan fortfarande tänd. Så nyss åkte jag till macken, kollade upp lufttrycket som var på 2,0 istället för 2,2, fyllde på med luft men lampan lyser fortfarande. 🤔

Annons:
Cragan
2018-11-01 16:00
#1

sensor eller kontakt fel skulle jag gissa på inte för att jag kan något om yaris men det är vad det låter som för mig iaf

Loris M
2018-11-01 17:29
#2

Tack! Ja, jag tror att det kan vara något sådant. Har läst lite på nätet och det verkar som att alla nyare bilar måste ha lufttrycksvarnare men också att de på Toyota måste kalibrera varje gång vid däckbyten samt att det är viktigt att vare däck kommer på samma plats varje gång annars "fattar" inte bilen vad det är för däck. Har ingen lust att åka till service och betala bara för det, men det kanske jag blir tvungen. Det är i alla fall ingen fara vet jag nu, för lampan indikerar fel, men störande är det.

Cragan
2018-11-01 17:33
#3

undra om det är något man kan göra själv med en obd2 läsare 
eller så sätter man bara en bit eltejp över varnings lampan 😃

Loris M
2018-11-01 17:40
#4

Ja, det där med en tejpbit var det någon som rekommenderade. 😃 Det verkar som att på en del bilar kan man nollställa lufttrycksmätaren och då släcks lampan. På andra måste man åka in till verkstad. Ingen aning vad som gäller för min.

[VSK]
2018-11-19 10:23
#5

#3

Beror lite på vad du menar med OBD2-läsare. De billiga kan bara de officiella motorkoderna biltillverkarna inte får hålla hemliga. OBD1/OBD2 är just för motor och inget annat. Inte ens kontaktdonet behöver vara samma utan kan skilja märke till märke. 

-

Finns felkodsläsare som kan släcka varningslampor för detta ändamål. Det bästa är att köpa en märkesspecifik felkodsläsare eftersom biltillverkare har sina egna koder, och hur roligt är det att läsa ett universal mätinstrument hitta en felkod men man vet inte vad som det flaggas för.

Finns iofs listor på nätet för sånt om man nu vill ha med en pärm med papper. 

#0

Xtuner X500 kan nolla felkod för TPMS Däcktrycksövervakning.

https://www.runns.se/felkodslasare/felkodslasare-toyota/

Upp till toppen
Annons: