Annons:
Etikettterrängfordon
Läst 1101 ggr
musculus
2018-12-08 13:11

Extraljus på Valtra A83

Tänkte montera en LED ramp på pappas Valtra A83, satt ett fäste på hytten som nog är gjort för extraljus montage. Där passar LED rampen jätte bra. 

Sen var det det här med att koppla in. Har hört någonstans att det ska finnas kablar som är för dragna för sådant ändamål? 

I alla fall så skruvade jag lös taket inne i traktorn så jag kunde se elkablar, fann 2 lösa kontakter, var utav en 2 flatstift, röd och vit. Och en annan med 4 flatstift med 3 Svarta, grövre kablar och en brun klenare kabel.   fanns ingen ström på kontakten med 2 flatstift hur jag än vred och tryckte på ljusomkopplarna. Provade sedan på kontakten med 4 flatstift, där fick jag utslag direkt på ca 12 Volt när jag tryckte på ljusomkopplaren.

Då är frågan den om man vågar koppla in LED rampen där? Bäst vore om man kunde få den att lysa antingen när man slår på helljuset eller kör igång hyttens strålkastare för att kunna köra efter vägen utan att blända mötande.  

Eventuellt får man dra allt manuellt från batteri ->säkring->relä->strömbrytare->LED ramp.  Men såklart skulle plug in vara bäst!

Hoppas någon kan hjälpa mig! 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: