Annons:
Etikettbilköp-tips-och-råd
Läst 431 ggr
Lakritsstjärna
12/25/19, 11:03 PM

Köpa elbil

Om man ska köpa elbil bilen bil skulle ni rekommendera? Vad är viktigt att tänka på?

Annons:
Sindri
12/26/19, 12:29 AM
#1

Det beror helt på hur du skall använda bilen. Korta eller långa resor, liten eller stor last? Behöver du dragkrok? Hur viktigt är priset? Körkomforten? Coolhetsfaktorn? 
Vi tittar på flera olika modeller. Den enda vi provkört ordentligt är Tesla.
Modell S är för stor i vårt tycke, men väldigt snygg i proportionerna. Modell 3 passar oss bättre, och har väldigt bra bagageutrymme. Long Range har en räckvidd på 46 mil, kan ha dragkrok, men tyvärr inte taklucka. Att köra i kallt väder tar på batterikapaciteten (kortare körsträcka) om man inte vill köra i full utemundering.

Vi står i kö för både en Polestar och en VW ID3. Polestar har jag suttit i,  och den är väldigt snyggt designad, men den måste man beställa innan man kan provköra den. Helt knäppt tycker jag. 

VW har vi inte ens sett i verkligheten, väntar på info från dem.
Det lutar nog åt Tesla Modell 3, Long Range. Jag gillade att köra den, trots att jag är kort hade jag väldigt bra sikt framåt. För mig spelar inte acceleration och hög fart så stor roll, men den kan axa bra! Visserligen blir den bra mycket dyrare än den "folktesla" den lanserades som, men den andas kvalitet och jag gillar hur de tänkt på en massa smådetaljer, både vad gäller körkomfort och allmänna funktioner. 

Tycker du skall boka tid för provkörning för att få en idé om vad en elbil är. Men det kommer att dröja länge innan jag slutar leta efter kopplingspedalen! 😉

Ford -57
3/16/20, 5:10 PM
#2

Lite OT, Men På min gård kommer ingen El-bil.

Upp till toppen
Annons: