Felsök och reparationer

Zündapp som inte vill starta

2014-03-09 17:30 #0 av: musculus

Hej! 

Det är så att jag har en gammal Zündapp Ks50 som jag fixade till och fick igång igår, när jag körde den tyckte jag att motorn va mjuk och svag och stannade väldigt lätt, Jag tog idag upp förgasaren och rengjorde den för den ville inte starta, tändstiftet gav gnista men blir ändå sur efter första kicken. Jag anar att motorn får för mycket bränsle och därför blir sur, 

Vet ni vad jag ska göra nu? 

Anmäl
2014-03-09 17:34 #1 av: Zepp

Kolla hur tätt nålen som regleras av flottören tätar!


Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-03-09 17:38 #2 av: Ford -57

Å kanske flottören e otät, kolla d åxå när du e igång.

D har hänt mej nån gång.

Anmäl
2014-03-09 18:03 #3 av: musculus

Den sitter tätt har tillock med blåst i samma rikting som bensinen ska gå och det håller tätt. Kan det va nått med den här inställnings skruven som reglerar hur mycket bensin som ska komma som finns på förgasaren?

Anmäl
2014-03-09 18:11 #4 av: Zepp

Har du öppnat kranen.. kollat filtret på kranen?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-03-09 18:13 #5 av: musculus

Ja, jag tog bort tanken tömde den på bensin, tog bort bensinfiltret och lade småsten i tanken och skakade satt nästan allt rost som fanns där inne försvann, sedan har jag kollat om det kommer bensin och det gör det.

Anmäl
2014-03-09 18:31 #6 av: Zepp

Oxider i förgasaren har du såklart kollat/tagit bort!

Jag hade alltid problem med min tändspole!

Räckte att de visade regn på TV-prognosen så vart jag tvungen att springa igång den!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-03-09 19:14 #7 av: musculus

ungefär såhär ser den ut,, den här guldfärgade skruven kan den ha blivit fel inställd satt den ger ut för mycket bensin kanske?

Anmäl
2014-03-09 19:16 #8 av: Zepp

Är det ställbart munstycke du pratar om?

I så fall är det blandningskruven som reglerar högfartsblandningen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-03-09 19:25 #9 av: musculus

Det är den guldfärgade skruven som man reglerar bränslenålen som reglerar bränsleflödet om jag inte vet fel 

Anmäl
2014-03-09 19:34 #10 av: Zepp

Det är det ställbara munstycket och reglerar blandningen i högfartsregistret!

Nålen på trotteln reglerar lågfartsblandningen!

Vad jag minns kan den sitta med ett klipps på lite olika lägen?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-03-09 19:59 #11 av: musculus

ja tror det

Men jag var ut nu och kollade om den ville starta men det gjorde den inte, jag kollade om den gav gnista och det gjorde den, men ändå blir den sur, den vill som starta på första kicken men det gör den inte, 

Jag gissar att den ger gnista dom första varven men slutar ge gnista på slutet, men då vet jag inte vad jag ska göra för att kunna ordna det

Anmäl
2014-03-09 20:45 #12 av: Inkanyezi

Det är det ställbara munstycket du måste se till att det är precis rätt inställt.

  • Först tar du bort munstycket och kollar att det är helt rent. Då kan du skruva ut nålen helt ur munstycket och blåsa det med tryckluft.
    -
  • När du har satt tillbaka munstycket, så drar du in nålen helt. Du ska dra tills det tar emot, men du får inte dra åt hårt. Sedan öppnar du ungefär ett kvarts varv eller mellan ett kvarts och ett helt varv, och så startar du motorn.
    -
  • Motorn borde nu gå jämnt på lågt varv utan att bli sur, om du inte har öppnat för mycket på det ställbara munstycket. När du drar på, ska den öka lite och sedan gå dåligt, så att du måste öppna munstycket lite till. När du släpper gasen ska den gå på tomgång igen.
    -
  • Om den blev sur, även om du bara hade öppnat munstycket ett kvarts varv, så har du någon slags läckage. Då får du ta isär och kolla främst den lilla ventilen som flottören lyfter, som sitter i locket till flottörhuset. Det kan sitta smuts som hindrar den från att stänga. Den ska gå lätt, skramla om du skakar lite på locket. Det får inte finnas någon smuts där. Om du har haft rost i tanken kan det finnas partiklar som kommer ner och gör att det blir otätt.
    Det finns billiga filter som man kan sätta på bränsleslangen, de finns till och med i en del välsorterade bensinstationer. Du ska absolut ha ett filter på bensinslangen.
    -
  • Om motorn är "mjuk och svag" och känns som att den tröttnar när du drar på för fullt, så kan det vara att den får för lite bränsle. Man brukar justera det ställbara munstycket genom att öppna det medan man kör för fullt. När det är för mycket bränsle så knackar motorn, och det märker man tydligt. Den ska gå helt jämnt utan bludder. Med för mycket bränsle kan den få lite högre vridmoment, men det skadar motorn att köra så, eftersom den kommer att knacka och sota. Med för lite bränsle kan man inte dra på för fullt, utan den går bra till halvgas ungefär, sedan kroknar den när man drar på mer.
Anmäl
2014-03-09 20:54 #13 av: Zepp

Kolla alla kablar till tändningslåset.

I värsta fall får du koppla förbi detta.. och sen slita isär kablarna om den startar.. då har du iallafall hittat var problemet ligger.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-03-09 21:21 #14 av: Gasoline

Vilken toppensupport TS får, till bara tacka @-}--

Och lycka till musculus, hoppas att du får igång det snart!

Anmäl
2014-03-09 22:59 #15 av: Zepp

Mera om förgasare för tvåtaktare!


http://www.twostroke.se/product.asp?product=24176

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-03-10 06:51 #16 av: musculus

Tack så jätte mycket!! Glad

Jag ska prova allt det där sen efter jag har kommit hem från skolan, så meddelar jag er sen när har testat hur det gick. 

Anmäl
2014-03-10 20:27 #17 av: musculus

Ja, jag tog och gjorde de ni tipsade mej om, jag fick igång den men dog efter några sekunder, jag skruvade o testade både att skruva in och ut, men inget hjälpte så mycket.

Jag tog då upp och kollade på bränslenålen så såg jag att hela munstycket var snett och att brickan som ska trycka på nålen fattades.

Det gick inte att gasa utan att den stannade därför att den inte fick något bränsle, 

Jag ska nu se om jag kan köpa en bricka till nålen eventuellt nytt munstycke.

Anmäl
2014-03-10 20:31 #18 av: Zepp

Japp.. kallas för felsökning.. man vet alldrig var problemet är.. ofta letar man på de enklaste ställena och blundar för andra!

Oså hittar man ett fel.. åtgärdar det oså kommer ett annat.. bara fortsätta felsöka!

Då kan vi utesluta elektriska fel iallafall?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-03-10 20:48 #19 av: Gasoline

Skönt att du verkar ha hittat felet :-)

Anmäl
2014-03-10 21:01 #20 av: musculus

#18 Ja,,  det tror jag, lampan, signalhornet o tändstiftet fungerar fin fint.

#19 Ja det verkar som att jag har hittat felet.


Anmäl
2014-03-14 20:31 #21 av: Gasoline

Fått snurr på det än?

Anmäl
2014-03-17 12:23 #22 av: musculus

Nej, har inte köpt någon spårryttare än till bränslenålen, men det blir nog fixat till veckanGlad

Anmäl
2014-03-17 12:29 #23 av: Gasoline

#22 ah, tack för uppdateringen. :-)

Anmäl
2014-03-21 18:33 #24 av: musculus

Nu äntligen fick jag igång denGlad

Pappa var till stan och fixade hela munstycket, satt nu fick jag äntligen igång den.Glad

Men pappa tycker att den är fortfarande för mjuk. Vi ska prata med en granne som kan bra mycket om gamla mopeder, så får vi se vad han säger

Anmäl
2014-03-21 18:44 #25 av: Gasoline

Härligt att höra :-)

Anmäl
2014-04-09 19:45 #26 av: musculus

Nu har jag skruvat upp cylindern och den var väldigt fin! Inte en ända repa och inge mycket sot heller!

Pratade med grannen han sa, att jag skulle sota avgasröret och det gjorde jag det behövdes verkligen! Det var helt igen fyllt med sot., Han sa oxå att om det inte skulle hjälpa så mycket kunde jag skruva på tändsystemet för att få en bra gnista.

Men nu när jag sotat avgasröret och ska sätta tillbaka cylindern, så får jag inte fast den jag får inte ner cylindern över kolven, det är bara en kolvring satt den är väldigt spänd, nu när vi försökte så hade vi nog fel teknik och var väl lite irriterad satt vi använde nog lite för mycket våld satt nu gick kolvringen sönderStorgråter 

Anmäl
2014-04-09 20:04 #27 av: Zepp

Vanligt nybörjarfel!

Man använder en slangklämma för att klämma ihop kolvringen.. inte för hårt den skall kunna löpa undan.. men heller inte för löst!

Se det som så.. vi har har alla varit där.. och det var på så sätt vi lärde oss mecka!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-04-20 18:59 #28 av: Gasoline

Hur går det för dig, får du någon ordning på det?

Anmäl
2014-04-24 12:15 #29 av: musculus

jaha tack för tipset ska prova det nu efter vi snart har hämtat den nya kolvringen.

Anmäl
2014-04-24 16:55 #30 av: Zepp

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Motor/Kolvringskompressor-191330/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-04-25 22:38 #31 av: musculus

Vilken lycka!! Jag fick igång den Glad

Jag lyfte upp moppen på ett bord vi har ute och studerade kolven, DÅ såg jag det.. det var som nått som stack ut i skåran där kolvringen ska sitta, jag insåg då att det var där som öppningen på kolvringen ska va.

smörjde in kolven och cylindern med 2-takts olja innan jag la på cylindern, som gick hur lätt som helst. 

Skruvade på allt igen och kickade några ggr innan den startade.

Den blev mycket starkare efter att jag hade sotat ljuddämparen men den går ändå inte så fort som man vill ha den, jag tror det är fel tändstift jag använder för den vill som inte riktigt ta när jag drar på med mycket gas. 

Anmäl
2014-04-25 23:05 #32 av: Gasoline

Härligt att höra, skönt att du fått igång den :-)

Anmäl
2014-04-26 11:37 #33 av: musculus

Ja

MEN nu är det nått lurt igen! 

Det blir tryck i tanken, är det normalt att det blir så?

Anmäl
2014-04-26 11:59 #34 av: Zepp

Näe.. det e inte normalt med tryck i tanken!

På tanklocket skall det finnas någon form av ventilation.. annars så skulle det bli undertryck och jävligt svårt för bensinen att rinna ner i förgasaren!

Såå.. först.. är det över eller undertryck.. antar du menar att det poffar till när tanklocket lossas?

Mest troligt är att det bildas undertryck?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-04-26 12:18 #35 av: musculus

Aa det pyser och när man öppnar så poffar det. Men jag har ingen ventilation på den, (va jag vet)

så här ser det ut 

Anmäl
2014-04-26 12:45 #36 av: Zepp

Det är då ingen original Zundapp tanklock.. så mycket kan jag dra slutser om.. då jag ägt en KS 125.. och mina kompisar hade KS50.. själv hade jag en Puch Alabama!

Testa teorin om ventilation genom att starta med lättat lock/avtaget.. kör en stund stillastående för att se om problemet kvarstår med öppen tank!

Det ser mer ut som ett tanklock till en bil.. de har som regel annan ventilation!

De finns oxå med eller utan ventilation!

Hur som helst så verkar du ha isolerat problemet till ventilationen.. du bör definitivt inte borra hål i tanken.. möjligen ett litet, (2-3) milimeter i tanklocket.. alternativt söka efter ett med ventilation!

Hittade ditt tanklock.. det används till flera mopeder.. såå.. då borde det vara ventilerat?

http://www.mohlins.se/v2/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=16975&category_id=14037&option=com_virtuemart&Itemid=64&vmcchk=1&Itemid=64

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-04-26 13:00 #37 av: musculus

Tack, ja jag har provat att köra med öppet lock och efter ett ta så har undertrycket försvunnit så det ska jag göra så fort jag hör att det pyser.

Jag tycker också att den låter väldigt mycket för att vara en 50cc moped. Men den går inte så mycket fortare än 30km/h. 

Den är trimmad, den förra ägaren hade borrat i kolven och tagit bort några packningar i ljuddämparen.


Anmäl
2014-04-26 13:08 #38 av: Zepp

Det gjorde jag oxå i 15-16 års åldern.. det lät mer men gick inte snabbare!

De som hade råd köpte trimsats.. dvs ny cylinder, kolv och förgasare.. dvs den som används/är tillåten i Tyskland/Österike!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-04-26 13:42 #39 av: musculus

Okej, finns det nått jag kan sätta i ljuddämparen för att dämpa ljudet?

Anmäl
2014-04-26 14:12 #40 av: Zepp

De brukar plocka bort insatsen i ljuddämparen.. alternativt borra fler hål i den!


Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-04-26 19:08 #41 av: musculus

jo det går att ta av, Tack för tipset ska prova det sen nån dag!

Anmäl
2014-04-27 18:19 #42 av: musculus

Men jag tror att det är tändningen som gör att den blir så svag, för om jag kör på raksträcka så efter 100 meter så håller den nästan på att dö ut, bränsle nålen är rätt justerad satt jag tror inte det är det som är problemet....

Anmäl
2014-04-27 18:23 #43 av: Zepp

Låter mer som vakum i tanken.. dvs bensinen får svårare att rinna ner i förgasaren.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-04-27 18:48 #44 av: musculus

Jo det kan det ju va!

ska jag fixa att hål på tanklocket elr nått sånt för att förhindra det?

Anmäl
2014-04-27 19:17 #45 av: Zepp

Altså.. det skall vara någon form av ventilation i tanklocket, förmodligen är den igensatt?

Det locket passar även Puch och andra.. har du ingen i närheten som har en moped, där tanklocket passar som du kan låna för en provkörning?

http://www.mopeddelar.se/advanced_search_result.php?keywords=tanklock+zundapp

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-04-27 19:51 #46 av: musculus

Jag vet faktiskt inte.

Njae en kille som bor inte så långt bort från mig, han kan hyfsat mycket om gamla mopeder ska fråga han nästa gång jag träffar han

Anmäl
2014-04-27 20:53 #47 av: musculus

Fast nu när jag tänker efter så 

När jag kör så efter 100meter så saktar den in och håller på att dö, Men om jag lägger ur växeln så går den upp i varv utan problem, men om jag då lägger in växeln så dör den efter någon meter så jag tror inte att det har nått med vakuum i tanken (vad jag tror)

Anmäl
2014-04-28 00:17 #48 av: Cragan

#47 torr varvning kräver mindre bensin än om motorn ska upp i varv under belastning så kan ha med vakuum i tanken o göra eller ett tändstift som sjunger på sista versen men är det så illa så är det bara fråga om 2-3starter till innan den inte startar längre iaf endligt min erfarenhet.

2t är roliga saker väldigt lätt mekade men kan ställa till problem som driver en vansinnig ändå Galen

Sajtvärd på  http://fjaderfa.ifokus.se  http://djurskydd.ifokus.se/

Anmäl
2014-05-02 17:02 #49 av: musculus

Jag tror jag har hittat felet till vakuum i tanken!

Under tank locket så att det en packning, när jag vek undan den såg jag 3 små hål, kanske det är det som är felet?


Jag har åxå köpt nytt tändstift satt det går bättre nu, 

Jag körde upp för en backe och tyckte det gick segt, efter flera försök så testade jag att skruva ut på bränsle nålen och då gick det mycket lättare att komma uppför en backe.


Men den kan tyvärr inte stå på tomgång, utan man måste leka med gasen för att hålla den i liv

Anmäl
2014-05-02 17:15 #50 av: Zepp

Då skruvar du på tomgångsmunstycket!

Ofta gör den inget annat än att höja trotteln någon millimeter.. det kan oxå handla om nålens läge i trotteln.. testa dig fram.. du är snart expert på Zundapps förgasare!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-05-08 17:29 #51 av: Gasoline

Hur går det med tomgången, fått någon ordning på det? 

Anmäl
2014-05-08 19:07 #52 av: musculus

Nja inte helt den kan stå en 10 sekunder innan den dör, men jag har provat att ge den mer bränsle, (skruvat ut bränslenålen) för att få den starkare, dock så ryker den lite mer då Skrattar

Men sen om jag kör på en raksträcka så skruvar jag in bränslenålen lite grann och då får jag den att gå fortare. 

Anmäl
2014-05-08 19:16 #53 av: Gasoline

Hmm. . . 

Har du provat att experimenterat med luftflödet? Glad

De få gånger min moppe inte gick som den skulle så va det antingen soppa- eller bensinflödet som inte riktigt var som det skulle. Hade dock ingen riktigt luftburk med filter utan det var en burk med nät och eltejp som man fick öppna upp eller stänga till ibland. Hehe, tattarmek på hög nivå från förra ägaren Gapskrattar 

Anmäl
2014-06-09 16:30 #54 av: musculus

hehehe.... 

Pappa tror att den drar in luft, eller att den är sönder på nått sätt, för om jag startar den och drar sakta tillbaka handtaget så kan jag få den att gå på tomgång, men om jag istället drar på högvarv och släpper så dör den direkt

Anmäl
2014-06-09 16:42 #55 av: Cragan

#54 känner igen det problemet får sitta o fundera ett tag o se om jag kan komma ihåg hur jag åtgärda det. om nu ingen ger en lösning innan mig Skrattar

Sajtvärd på  http://fjaderfa.ifokus.se  http://djurskydd.ifokus.se/

Anmäl
2014-06-09 17:05 #56 av: musculus

#55 tack hoppas du kommer på Glad

Anmäl
2014-06-10 08:58 #57 av: musculus

Kan också tillägga att om jag inte kör motorn och låter bensinkranen vara på så börjar det droppa och läka ifrån förgasaren, jag har kollat flottörn och den är okej...

Anmäl
2014-06-10 09:13 #58 av: Gasoline

Vart från förgasaren läcker det? Är det en dålig packning eller trycker det ut bensin för att det blir för mycket?

Anmäl
2014-06-10 09:19 #59 av: musculus

Det är ovanför flottörn, Locket till där flottörn sitter, kommer inte riktigt ihåg om det är någon packning där

Anmäl
2014-06-10 14:17 #60 av: Cragan

nu får nog snart se om jag minns helt galet Glad  tror det är det att moppen går lite åt det snålaste hållet när det dör när du släpper gasen från höga varv (men har dock nått vagt minne av att det kan hända om motorn går på tok för rikt också) snålt= för låg andel bränsle rikt= för andel bränsle.  (nån med bättre minne rätta mig fort om jag minns fel)
ska gå och se på tändstiftet om bränsle blandningen är fel, oboy brunt skall det vara ljusare/vitt för snål blandning och mörkare/svart så får den för mycket bränsle


#59 det ska sitta en packning mellan flottörhuset och förgasarn  kan även vara så att nålen inte riktigt stänger för dig när det är fullt men bensin krävs tyvärr inte mycket för att det inte tätar längre.

Sajtvärd på  http://fjaderfa.ifokus.se  http://djurskydd.ifokus.se/

Anmäl
2014-06-10 18:30 #61 av: Gasoline

#60 Så kan det mycket väl vara. Glad

Min moppe läckte i skarven mellan flotörhuset (koppen?!) och resterande förgasare. Packningen var då dålig och därav kan det iallafall vara bra att ha i åtanke vid felsökning Glad

Anmäl
2014-06-10 22:09 #62 av: Zepp

Grunläggande.. om det flödar över när motorn är avstängd och hela mopeden står still så är det flotörens nål som inte tätar.. alternativt flotören är felaktigt inställd!

Om det rinner över med motorn i gång.. eller under färd kan det vara packningen som inte tätar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-06-11 16:11 #63 av: musculus

#60 kan vara nått i den stilen, har inte hunnit testa, ska testa sen när jag får tid, bränslet jag använder är oljeblandat, det är mörkgrönt om de va färgen på bränslet du mena.


#62 hur ändrar man inställningen på flotören? 

Anmäl
2014-06-11 18:46 #64 av: Gasoline

#63 Det funderar jag med på, på den förgasaren som min moppe hade så satt flotören (en flytande ring) i en sprint. 

Men det kanske finns andra sorter, speciellt på nyare modeller. 

Anmäl
2014-06-11 19:33 #65 av: Zepp

Flottören kan sitta på en länk.. och den länken trycker upp nålen.

Om man har böjt länken så att flottören inte stänger ordentligt så flödar det över.

Se länk för bild

http://www.cykelkraft.se/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/j/1/j17-413-64.jpg


Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-06-11 20:58 #66 av: musculus

Ja de finns många sorter, den som jag har ser ut såhär 

Se länk för bild

http://bilder4.egmont.se/cache/81/8183/81834571082b17a8a49f03a6b8e89bc8182d3706






Anmäl
2014-06-11 22:59 #67 av: Zepp

Okej.. där finns inte mycket att justera!

Här din förgasare.

http://www.alvars.se/moped/zundapp/forgasardelar/zundapp-95-17-mm#

Som sagt vad.. flödar det över när den står still och är avstängd så är det nålen som inte tätar.. alternativt så är det hål i slangen.

Hela iden med just den nålen är att den skall täta och inte släppa ner mer bensin när nivån är rätt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-06-11 23:29 #68 av: Cragan

#63 nä färgen på tändstiftet menade jag Glad  fast mörktgrönt det lät udda vet du hur många % olja du har i blandningen?  


Sajtvärd på  http://fjaderfa.ifokus.se  http://djurskydd.ifokus.se/

Anmäl
2014-06-12 07:12 #69 av: musculus

#67 Ja det är en sån, BING 17mm förgasare 

Är det bara att köpaa en ny nål eller en nyflottör eller kan man laga den på nått sätt, fixa tätt?

#68 ne jag vet inte hur många % olja de ska va, pappa brukar blanda i ordning åt motorsågen och då brukar jag få ta sån bensin. 

Färgen på tändstiftet brukar va lite mörkare än oboy brunt Glad

Anmäl
2014-06-12 13:26 #70 av: Cragan

#69 ok men då ska den få tillräckligt med bränsle lite mörkare än oboy funkar men är inte optimalt men ska inte märkas så mycket på effekt eller drift, det som dock kan bli är att man får byta tändstift lite oftare.

om jag inte minns fel så kör man motorsågar på 4%  mopeder ska ha 2-3% beroende på hur orginal dom ärHyschar men upp till 5% har jag hört att folk har kört med utan problem.

Sajtvärd på  http://fjaderfa.ifokus.se  http://djurskydd.ifokus.se/

Anmäl
2014-06-12 15:42 #71 av: musculus

Okej, får nog minska lite grann med oljan ;)

Anmäl
2014-06-12 20:25 #72 av: Gasoline

Med hänvisning till upphovsrättslagen har jag ändrat några bilder i denna tråd till länkar. Bra att tänka på är att det är inte tillåtet att återpublicera bilder eller annat material man själv inte tagit/äger rätten att bruka. 

Men ni får mer än gärna länka till bilder Glad

Anmäl
2014-06-12 20:27 #73 av: Gasoline

#65 Sådär såg min flotör ut, men hade ingen aning om (tanke på) att man kunde justera den. Tackar för informationen iallafall Glad

Anmäl
2014-06-13 14:11 #74 av: musculus

#72 Bra! Visste inte de först, bra att du sa tillGlad


Anmäl
2014-06-13 14:14 #75 av: Gasoline

#74 Ingen fara, det är inte lätt att tänka på allt jämnt :-)

Anmäl
2014-06-19 15:21 #76 av: musculus

Skruvad lös förgasarn och rengjorde den, de fanns lite grumms i "koppen". Då upptäckte jag att flottören va lite bucklig, de fanns lite skråmor på den, jag antar att det inte ska va så.... 

Så de kan kanske är de som gör så den läker, samt inte kan gå på tomgång så lätt + att den blir svår att starta efter den har stannat?

Anmäl
2014-06-19 16:00 #77 av: Zepp

Jag tror mer på grumset.. (otät nålventil)  bucklor o repor spelar sällan någon roll så länge den är tät.

Hade en gräsklippare med Brigs and Stratonmotor.. har för övrigt kvar den.

Iallafall.. bensinen ran snabbare än kvikt rätt ut på marken.. hittade en slang med sprickor.. köpte en ny slang, skönt nu är det över!

Det fortsatte att rinna som ett vattenfall.. gjorde ren förgasarens flotörhus.. var en hel del grums.. skönt nu är det över!

Fick rensa 5 gånger och göra rent nål och munstycket innan det slutade.. och de sista gångerna såg jag ändå inget grums.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-06-19 16:09 #78 av: musculus

#77 Ja så kan felet va, borde jag byta nål eller ska jag rengöra den rejält?

Och kan jag skölja genom hela förgasarn med vatten och sedan låta den få soltorka (har inget kompressor munstycke)?

Anmäl
2014-06-19 16:13 #79 av: Zepp

NBäe.. bensin är bättre än vatten.. det räcker med minsta lilla flaga så tätar den inte.. använd topps med bensin om du har svårt att komma åt inne i munstycket!

Sen så.. har inte fått svar på om den flödar när den står still med motorn avstängd?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-06-19 16:55 #80 av: musculus

okej har rengjort klart förgasarn med vitt tyg, och håller på att ställa in inställningarna,  bensinnålen ska väl vara på ett ca 1/3 - 1/2 varv och tomgångsskruven vet jag inte?

Anmäl
2014-06-19 19:33 #81 av: Zepp

Du fick ett tips tidigare i tråden om tomgångsskrvar och andra skruvar!

Hur var det nu med flödandet vid stillastående vid avstängd motor?

Grejen är.. att om inte flottörnålen tätar så stiger nivån för högt.. för fet blandning.. motorn går dåligt.. och vid stillastående så rinner det över då det inte finns något stopp!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-06-19 20:16 #82 av: musculus

Juste ska kolla

Jag tror eller anar att det läker för att det inte fanns någon packning till flottör locket, jag har inte skruvat ihop allt än så jag vet inte om det är därför det läker, men då tycker jag att de borde läka även när man kör. Och den här flottör nålen sitter fast i flottören så om det är det som läker så blir det en ny flottör om de inte går att fixa på nått sätt.

Anmäl
2014-06-24 16:25 #83 av: musculus

Jag upptäckte ett stort fel! flottören låg upp å ner så spetsen låg i botten och de va därför den inte täta, de fanns inte heller nån packning till "flottörlocket" så jag smeta igen med silikon så de tätar nu. 

Men  nu så rinner det bensin ur en kort pipa  som sitter under luftinsuget på förgasaren, de brukar  sitta en slang där (på de flesta motorer) Och jag kan inte förstå hur jag ska få det att sluta rinna, samt så blir den sur väldigt lätt 

Anmäl
2014-06-24 20:56 #84 av: Zepp

Nu är vi snart framme.. fast halva sommaren har gått.. flottören sitter iallafall rätt!

Grejen är att den borde täta nu.. om allt är rakt.

Vet inte vad det är för pipa.. vart går den slangen i så fall?

Vad jag mins så finns det bara en slang och det är den som bensinen kommer i från tanken!

Skaffa en packning.. silikonet gör bara att du klistrar ihop grejerna!

http://www.alvars.se/moped/zundapp/forgasardelar/zundapp-95-17-mm#

Grejen är fortfarande att om nålen inte tätar.. så rinner det över lite var stans!

Packningen är för att det inte skall skvalpa över när du kör!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-06-24 22:27 #85 av: Cragan

är troligen överflödnings hålet eller vad det nu heter bensin ska rinna ut där ist för att flöda cylindern som händer ändå när inte nålen tätar som den ska.

Sajtvärd på  http://fjaderfa.ifokus.se  http://djurskydd.ifokus.se/

Anmäl
2014-06-24 22:39 #86 av: Zepp

Aha.. den slangen som går någonstans under motorn.. så att soppan inte hamnar på motorn?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-06-24 22:45 #87 av: Cragan

misstänker att det är den iaf

Sajtvärd på  http://fjaderfa.ifokus.se  http://djurskydd.ifokus.se/

Anmäl
2014-06-24 23:17 #88 av: musculus

Ja precis! men jag tog upp nålen och kollade och den tätade helt.

Jag gick ut och provade att kicka igång den, det tog bra länge men de va kallt så de var väl en anledning, efter många försök fick jag igång den, den va lite seg ifrån början men sen gick den fint, det började droppa lite smått ifrån överflödningshålet men jag höll för i nån minut med tummen och efter det så kom de inge mer därifrån, jag upptäckte inge annat fel. Jag drog på med rejält med gas och släppte och den gick på tomgången, ska provköra den imorgon och se hur de går.

Anmäl
2014-06-25 13:02 #89 av: Zepp

Nu jäklar är vi nära! Ler

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-06-25 15:20 #90 av: musculus

#89 Ajjemän Tummen upp

Tomgången fungerar sådär, efter en minut i tomgång så börjar den varva upp och plötsligt dö, de är nog för att den är lite snålt inställt med bränslet, annars går den hyfsat fint. 

Anmäl
2014-06-25 16:33 #91 av: Zepp

Bra.. nu när flottören fungerar så har du rätt nivå i förgasaren och kan börja mickla med inställningsskruvarna igen!

Ta det från början!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-06-25 20:19 #92 av: musculus

Nu har jag fixat inställningarna och nu funkar det fint! Den läker ingenting och den går normalt på tomgången, den går fort upp i varv dessutom. Om jag kör på en raksträcka och gasar på fullt går den till en viss hastighet, den varvar upp hur mycket som helst men de går inge fortare..

Anmäl
2014-06-25 20:34 #93 av: Zepp

Skrattar

En standard moped.. speciellt de med strypt förgasare för svensk marknad gör max 35 Km/timmen.

Den 17 mm förgasaren är gjord för att inte gå fortare.

http://www.cykelkraft.se/media/catalog/product/cache/1/image/74bba6f65adf875ca0644363d646988a/j/1/j17-413-17.jpg

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-06-26 12:37 #94 av: musculus

Okej då vet jag de, nu är de bara och snygga upp den. Jag har rengjort den, de blir nog en ny dyna eftersom den jag har nu har spruckit, emblem, baklampor med kåpa, ev blinkers, om de är ett måste?ny hastighetsmätardrivning, kanske måla om den med en samma färg, (förra ägaren har varit slarvig och ovaksam så den har lite repor, bucklor på tanken, och tappat färgen på vissa ställen).

Anmäl
2014-07-01 16:42 #95 av: Gasoline

Om jag har fattat det rätt så har du fått ordning på förgasaren och det runt ikring? 

Härligt! Glad

Anmäl
2014-07-01 23:11 #96 av: musculus

Ja nu funkar nog allt som de ska!

Tack ska ni ha för hjälpen!Glad

Anmäl
2014-07-02 06:10 #97 av: Gasoline

Vad bra :-)

Även jag vill passa på att tacka alla hjälpsamma personer i tråden som kommit med många bra tips och råd!

Anmäl
2014-07-02 18:15 #98 av: Zepp

Kul.. en original Zundapp KS 50 med 17mm Bingförgasare.. det är rariteter!

Försök att återställa till så mycket originalskick du kan.. då kan du sälja den senare till någon 50+are som är moppenörd!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-07-03 12:40 #99 av: musculus

haha,, aa nästan allt ska bli som när den var ny

Anmäl
2014-09-20 14:24 #100 av: musculus

hej igen! nu är det nått med växeln och kopplingen,  när jag lägger in 1:ans växel och håller in kopplingen en stund innan jag åker iväg (ca 3-5 sekunder) så när jag då släpper kopplingen så har växeln lagts ur! vet inte vad det är för fel....Funderar

Och för att stanna när jag kör måste jag lägga ur växeln innan jag bromsar för den slutar inte driva på när jag håller in kopplingen... vet inte vad som är fel...Funderar

Anmäl
2014-09-20 16:41 #101 av: Zepp

Zundapp har dragkilsväxelmekanism.. dvs egentligen är det kulor som greppar in i kugghjulen.

Dragkilen är i själva verket en axel som går rakt igenom en av axlarna i växellådan.

På denna axel är det förhöjningar som puttar ut kulor som då greppar in i ett kugghjul.. man har lagt in en växel.

http://www.cykelkraft.se/dragkil-zundapp-2-3-vaxlar-kstar

Man justerar läget via en mutter på ingående axel.. iallafall gjorde man så på min KS 125!

Hjälper det inte så är dragkilen sliten!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-09-28 19:11 #102 av: Gasoline

Vilken otur du verkar ha med denna moppe Ledsen

Anmäl
2014-10-02 16:39 #103 av: musculus

oj nu var de ett tag sen man var inne på ifokus...

jag spände kopplingen lite mer än vanligt och nu går det lätt att få in växeln.

Anmäl
2014-10-02 18:30 #104 av: Gasoline

#103 Skönt att höra Tummen upp

Anmäl
2014-10-07 16:37 #105 av: musculus

ja, fast de kvar står ett eller möjligtvis fler problem, och de är att jag kan inte få i 2:ans växel. 

så som jag har förstått det så ligger 1an nedanför neutral och 2an ska ligga ovanför neutral och 3an ovanför 2an.  Men det som händer är att jag får in 3ans växel, om jag då trycker ner pedalen så kommer jag in på neutral 

Anmäl
2014-10-07 17:58 #106 av: Zepp

E du säker på att det är tre växlar?

Har du kollat läget på justeringsklockan för dragkilen?

http://www.norscand.com/mopeddelar-1997/z%C3%BCndapp/ks50/vaxellada-mm-c-1002-1.aspx

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-10-07 18:45 #107 av: musculus

1. Ja jag är 99% säker på att de är 3 växlar. De har hänt ibland när man har kört på kuppig väg så har man fått in 2an, men de är sällan.

2. Jag har inte vågat skruva upp och kollat, pga av att de kanske är väldigt komplicerat att få ihop sen.

Anmäl
2014-10-07 19:07 #108 av: Zepp

Den sitter under kåpan motsatta sidan av växelspaken.. om jag minns rätt!

Vet att jag pillade på den lite fram o tillbaka.. utan större framgång!

Dragkilsväxel verkar vara ett mysterium.

Hur som helst här kommer lite grundläggande tips.

http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20100920/vaxelklockan-pa-zndapp/

Sen så gäller det att grejerna inte är för slitna.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-10-09 19:41 #109 av: musculus

Håller på att skruva isär nu men behöver snabb tips hur man lossar svänghjulet utan särskilt redskap går det?

Anmäl
2014-10-09 19:45 #110 av: musculus

Kom på att jag behöver väl inte lossa svänghjulet när jag ska kolla dragkilen och växlarna.?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.