Spara bensin
Nu när bensinen har blivit så dyr har jag inte bara bytt körstil, utan har vanan att ständigt stirra på bensinförbruksmätaren. Det har lärt mig att spara. Jag har sist lyckats att få ihop ett genomsnittligt förbruk på 5,3 liter per 100 km. Skulle jag inte ha varit tvungen att köra i Wien igår, skulle jag vara på bara 5 liter.
Här ett par tipps om hur jag sparar bensin.
Redan när man tankar kan man spara. För det första blir bilen mindre tung om man inte tankar full tank, utan bara halv tank. Det sparar en smula bensin. För det andra brukar jag när jag har tankat färdigt lyfta upp bensinslangen för att få ut det sista som befinner sig i slangen. Det är säkert 1/4 liter kvar i slangen som man kan få ut gratis. Det vill jag inte skänka nästa som tankar.
Det rekommenderas att köra på hög växel(lågvarv, men det hjälper bara om man kan hålla en jämn hastighet. Om man måste accelerera är det bättre med medelhöga varv. På lågvarv ökar bensinförbruket men inte hastigheten.
Att accelerera förbrukar mest bensin. Räkna med att bilen som kör framför ibland ökar och ibland minskar hastigheten. Håll därför avstånd för att slippa ta till med samma körstil och kunna hålla en jämn hastighet på hög växel.
Om jag vet att det efter, säger vi t.ex. en km, kommer en rondell eller korsning, brukar jag redan i förväg långsamt gå bort från gasen. På så vis kan man köra 1-2 km med nästan inget bensinförbruk alls. De sista 500 meter kan man klara helt utan gas/bensinförbruik.
Minska inte hastigheten mer än nödvändigt i kurvor, för att slippa accelerera för mycket efter kurvan.
iakta bensinförbruksmätaren för att reda ut vilken hastighet på vilken växel som är den mest bensinsparande.
Listan får gärna kompletteras med förslag.
Mycket av detta är bra tips även för när man kör el-bil. Att bli medveten och aktivt tänka på körstil kan göra stor skillnad.
Första punkten skulle jag vilja fundera lite mer kring. Det stämmer onekligen att en lättare bil förbrukar mindre energi. Men, är det inte rätt stor risk att den vinsten äts upp av att du måste ta dig till macken fler gånger? Under alla mina år med bensinbil så var macken alltid en mindre omväg med in och utfarter som krävde fler start och stopp.
Herre gud vad det är skönt att slippa tanka. Även om fossila drivmedel var lika billiga och miljövänliga som el, hade jag ändå valt elbil framför bensinbil bara för att det är så bekvämt att ladda hemma istället för att åka till bensinmack.
Dessutom anpassar laddningen sig efter billigaste priset. Mitt elpris för all el var i snitt 79 öre/kWh i april. Men för elbilsladdning har jag betalt under 40 öre/kWh enbart tack vare att välja den billigaste tiden på dygnet. Det gör att min milkostnad inkl. skatter och avgifter är under 2 kr / mil.
Mvh // Johan
#1:
Jag behöver inte köra omvägar om jag vill tanka. Jag bor i en liten by och det finns flera bensinmackar på alla vägar från min by till nästa by. En elbil skulle jag ha mer problem med, eftersom jag bor i en lägenhet i den tredje våningen och kan inte hänga ut sladden till bilen som parkerar 100 meter längre bort.
Här har elen blivit lika mycket dyrare som bensinen. Min elförsörjare heter "Verbund" och offererar el från vattenkraft (99 % vattenkraft). Vattenkraften har inte blivit dyrare, men eftersom energin i och för sig har blivit yrare, gick Verbnd också upp i priset med ungefär 30 %. Nu gör Verbund rekordvinster och finansministern tjänar också på det i form av mervärdeskatt.
Jag har adrig kört en elbil, men vad jag har hört så bromsar den om man går bort från gasen. Man kan alltså inte utnyttja de faser som man kan låta bilen rulla.
#2: När du släpper upp gaspedalen blir motorn en generator och fyller på batteriet. Så i långa nerförsbackar får du mer batteri än du hade i början.
Oslagbart! Alltid lika tillfredsställande att se hur procent laddat batteri ökar av att bara fortsätta framåt.
Men du kan lägga i en neutral växel om du verkligen vill frirulla.
Mvh // Johan
#3:
Ok, jag visste inte ens att elbilar har växlar.
#4: Nja, det tar dom inte. Men du har Drive, Reverse, Neutral och Park. Så det finns ju ingen växellåda i traditionell mening.
Åtminstone på min bil kan man lägga i Neutral under färd och bara rulla. Folk som håller på med ”hyper miling”, använder det. Jag tycker dock det är rätt irriterande då farten ökar så väldigt mycket om man gör det i minst nedförsbacke, då bilarna är tunga och det inte är några drivlinor etc som gör motstånd.
Mvh // Johan
#5:
I så fall är det kanska klokare att motorbromsa i nerförsbacke, så att batteriet laddar upp sig. Finns det också en "vanlig" broms eller fungerar allt genom att man går bort från gasen?
#6: Du har vanlig broms också. Så att lyfta foten från gas-pedalen är fantastiskt när du kör planerat. Men behöver du bromsa hårt och snabbt är det bromspedalen som gäller.
Vissa bilar rullar dessutom vid låg hastighet, så då måste man trycka på bromsen för att stanna helt, t ex vid rödljus
One Pedal Driving är så bekvämt när man vant sig.
Mvh // Johan
#7:
Om man bara går bort från gasen, hur hårt bromsar den då? Om jag t.ex. skulle köra elbil och av "gammal vana" gå bort från gasen och förvänta mig en "mild" motorbromsning, skulle jag bli överraskad att den bromsar hårdare än vad jag är van vid med motorbromsen av en förbränningsmotor?
Det beror på hur fort du kör. Vid högre hastighet är det lite mer likt klassisk motorbroms, medan låg hastighet kraftigare.
Man vänjer sig snabbt. Det är rätt likt hur man kan förvänta sig hur motorbroms fungerar när man växlar ner i en manuellt växlad bil. När man kört ett tag vet man redan innan hur det kommer kännas.
Mvh // Johan
#9:
Ok, tack!