Motor iFokus

Motor

Etiketterlagar-och-reglerlagar-regler
Läst 160 ggr
[Tismon]
3

Högerregeln

Jag tänker ofta på det här.
Jag kör nästan enbart på landsvägar så vet inte hur det alltid står till i städer, har haft mitt körkort i lite mer än 2 år så är heller ingen erfaren förare.

Är det bara jag som tycker att högerregeln är lite… Dum? Jag har många gånger tänkt på att om en bil från höger kör ut framför mig från ingenstans kommer jag vara den ansvariga pga högerregeln. Problemet är att inte alla vägar är synliga. En väg från höger kan gömma sig i en kurva, bakom ett hus eller bakom ett träd. Det är också ganska jobbigt för det kan också bara vara en utfart och då gäller utfartsregeln. Det är inte alltid gatuskyltar är synliga, särskilt när vägen i sig är dold.

Sedan finns ju problemet på vägen jag kör oftast att det är extremt dåligt skyltat. Jag har försökt hålla utkik efter huvudledskylten och den är synlig på ena hållet men vägen tillbaka finns den inte. Det finns heller ingen skylt som säger när huvudleden tar slut och trots att jag kört denna vägen i mer än ett år så vet jag fortfarande inte riktigt var huvudleden börjar och var högerregeln gäller eftersom det är så dåligt skyltat.

Borde det bara inte vara bättre att varje gång man sväger har de som redan är på vägen företräde eftersom du svänger in på deras väg? Och så kan högerregeln gälla vid kvarter och liknande där det är otydligt vilken väg som är "huvudvägen"?

Är det bara jag som tänker detta eller har jag fel? Vad är era tankar?

johan
1

Lägg dessutom till att få över huvud taget verkar känna till/bry sig om att högerregeln gäller på parkeringsplatser.

Och hur många är det faktiskt som kan skilja på högerregeln och utfartsregeln?

Mvh // Johan

johan
1

Men hur ska man tänka i en korsning? Då kommer ju alla tycka att alla andra är den som kanske svänger eller korsar ens väg.

Mvh // Johan

[Tismon]
1

#1: Precis! Och det är ju inte rimligt att på en 70-väg (landsväg) stanna vid varje hus eller sakta av farten rejält till vid varje kurva för chansen att det kan finnas en gömd väg till höger (särskilt om man har någon bakom sig). Tror det är väldigt få som kan skillnaden på utfartsregeln och högerregeln eftersom den lagen är så otydlig. Däremot håller jag med dig att folk borde skärpa sig på parkeringar.

#2: I en fyrvägskorsning får väl två vägar ha väjningsplikt eller stopp och bilarna från andra hållen har företräde 🙂

• Redigerat 2022-08-23 20:39 av [Tismon]
[snowy_]
1

Själv missar jag nog att tänka på högerregeln hälften av gångerna. Och jag har kört ganska mycket. Ofta blir det nog automatiskt så att den på den större vägen får företräde, vilket ju inte alltid gäller.

Men tittar rätt sällan på skyltar längre, nu går det på automatik.
Men kör man på landsväg, har man inte oftast företräde då? Kan inte minnas en landsväg där högerregeln har gällt. Men jag kan ju ha missat något också.

[Tismon]
1

#4: högerregeln gäller överallt där det inte finns huvudledskyltar, inkluderat landsvägar tyvärr :(

Jag tittar efter skyltar eftersom jag är rädd att råka hamna i den sitsen någon dag att någon kör ut framför mig. Jag oroar mig ganska ofta om detta.

• Redigerat 2022-08-23 20:38 av [Tismon]
[snowy_]
1

#5: Okej, var så länge sen jag läste körkortsboken 😛 hehe. Men känns ändå konstigt om en bil som kör i 70-90 km/h ska stanna för att en annan som står stilla ska få företräde. 🤔

I början tittar man så klart på skyltar (och oroar sig).🙂

[Tismon]
0

#6: Tyvärr är det så. Jag fick höra från en bekant att någon körde rakt ut framför honom var utan skuld eftersom högerregeln gällde på den landsvägen. Kom inte ihåg vad de sa men en massa krångel med försäkringen och ersättningar som följd.

Det händer att saker blir automatiserat för mig också men jag försöker aktivt påminna mig själv om att det är ett tons kilo maskin som kan göra väldigt stor skada om jag inte är ansvarsfull 😵

Pyttelite
1

#2: När det gäller korsningar finns numer även den amerikanska modellen där alla har stopp-tecken och man alternerar vem som kör.

https://ntf.se/fragor-och-svar/lagar-och-regler/ovrigt-om-lagar-och-regler/fyrvagskors-med-stopplikt-i-alla-riktningar/

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Här i Eslöv finns ett fyrvägskors med stopplikt från alla fyra hållen. Är en sådan korsning utförd i enlighet med gällande regler för vägplanering? Hur ska man, utan att göra sig skyldig till brott, bära sig åt?
  • Redigerat 2022-08-23 21:04 av Pyttelite
Pyttelite
1

Här har vi ett inlägg i debatten;

Det är dags att skrota högerregeln

Läs mer här:

http://www.trafiksakerhet.se/det-ar-dags-att-skrota-hogerregeln/

[Moon AppleGrey]
0

För att komma ihåg högerregeln när jag kör så brukar jag tänka på att "ska skydda passageraren, inte förarens sida", och att vid korsningar utan anvisningar gäller högerregeln.

Pyttelite
0

Det är verkligen lätt att bli osäker om vad som gäller.

Bor själv nära en polisstation och det har hänt att jag haft en polisbil bakom mig och fått välja andra vägar för att jag varit osäker. 😶

[snowy_]
1

#7: Ja det kan visst vara så med högerregeln och landsväg. Känns ju lite dumt och orimligt.

#8: Vi har en sådan korsning med fyra stoppskyltar nära där jag bor… Jag har nog inte fattat hur man ska göra. Men har heller inte kört i den så många gånger.😅

• Redigerat 2022-08-23 21:23 av [snowy_]
johan
1

Hur ofta är det inte huvudled på 70+-sträckor? Kan inte påminna mig om en enda. Tycker i princip alltid det är väjningsplikt vid korsningen där vägarna har den hastigheten.

Mvh // Johan

[snowy_]
0

#13: Det var så jag tänkte också.

Annars om jag är osäker och inte ser huvudledsskylt händer det att jag kollar nästa korsning/anslutande väg. Brukar oftast synas tydligt om är väjningsplikt från den vägen (skylt + stora vita trianglar på vägen).

[Tismon]
0

#13 & #14: Oftast men har faktiskt sett anslutande småvägar utan väjningsplikt (grusvägar) och en av dem är bakom ett hus vilket är lite problematiskt. Vet att det är en väg då jag spanat efter gatuskylt och det hade den men den hade lätt kunnat misstas för en utfart.

• Redigerat 2022-08-23 23:01 av [Tismon]
[Tismon]
0
Pyttelite
0

#14: Ja hajtänderna i vägbanan hjälper till.

#16: Misstänker att du syftar på enskild väg och där gäller oxå högerregeln.

[Tismon]
0

#17: Aha! Bor nämligen nära en sådan väg och den är riktigt farlig. Det är en grusväg som ansluter till en asfalterad "allmän" 70- väg och den saknar både stopp plikt och väjningsplikt. Den är precis vid en kurva och har hus + vegetation båda sidor så det finns ingen sikt överhuvudtaget. Kör jag ut från den (har svårt att se om någon kommer från vänster) och någon krockar med mig så har jag "rätten" eftersom det är högerplikt. Däremot får man använda sitt sunda förnuft och krypa fram, problemet är väl att inte alla har ett sunt förnuft 😅

Det hade varit så mycket lättare om någon satte upp två speglar så att man kunde se om det kom bilar. Ska man svänga in på den vägen från vänster är det skitfarligt eftersom den kurvade vägen + hus + vegetation döljer mötande trafik

• Redigerat 2022-08-23 23:29 av [Tismon]
[snowy_]
0

#18: Jag vet också en farlig utfart med högerregel. Den ligger också bakom en kurva, så när man ska köra ut och har företräde får man krypa, alternativt inte krypa så man hinner ut före om skulle komma en bil från vänster. Men den har åtminstone spegel som hjälper.

Men i bostadsområden där det bara är högerregel brukar jag köra i 30/max 40 och sakta in lite framför nästan varje anslutande väg.

Carmarino
2

Här i stan finns många smågator som ansluter till en större väg, och där gäller högerregeln. Det är dock sällan den används. Av ren självbevarelsedrift brukar jag alltid låta bilarna på den större vägen få företräde. Den enda gång jag kan minnas att någon respekterat högerregeln var när det kom en körskolebil - som stannade. Blev så paff att det tog ett tag innan jag fattade varför bilen hade stannat och kom mig för att köra ut på den större vägen. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

johan
2

#20: Det är så jag beter mig också. Värre att ha rätt, men krocka, än vänta. Regeln i sig spelar inte så stor roll om ingen kan den/följer den.

Jag bor vid en väg där det är otroligt blandat med högerregel och utfartsregel och väjningsplikt. Men alla kör som om det vore huvudled, så det är bara att anpassa sig till det tänker jag. Förmodligen det säkraste för alla dessutom.

Mvh // Johan

Carmarino
0

#21: Ja, så resonerar jag också.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Tismon]
0

Borde inte den allmänna högerregeln skrotas tycker ni? (självklart ha kvar högerregeln på vissa ställen som t ex parkeringar)

Carmarino
1

#23: Eftersom det är så många som struntar i den hade det varit bättre att ersätta den med tydlig skyltning om vad som gäller. Det är mer logiskt att de som kommer från en liten väg lämnar företräde för de som kör på en större väg, så där borde absolut de på den mindre vägen lämna företräde för dem på den större vägen.

Pyttelite
0

#18: Det borde finnas en vägförening som du kan höra av dig till för att påtala risken.

[snowy_]
0

Jo, när högerregeln är så förvirrande och de flesta glömmer den oftast, så kanske det finns något bättre. Undrar om man vill ha den för att "slippa" skylta över allt? Eller som en regel om man "missat" att skylta…