Lurad?
Min bil gick inte igenom besiktningen så jag lämnade in den på reparation på en välkänd verkstad. Efter det så gick den igenom besiktningen. En dag efter så börjar det låta från bilen så lämnar in den på verkstan igen. Dom säger att det är fel på bromsskivorna och handbromsen vilket kommer bli väldigt dyrt att fixa.
Borde dom inte sett detta på besiktningen?! Känns som att jag blir lurad…
#0: Jag skulle ringa besiktningen och fråga.
Då får du bekräftat om uppgiften från verkstan är ok.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
- Redigerat 2024-07-17 14:32 av beem
Dom kollar oftast bara om bromsarna tar jämt och hur pass bra dom tar, märker dom att dom är ojämna eller tar alldeles för dåligt så kollar dom närmare hur skivor, belägg med mera ser ut.
Dom drar en snabb koll vid kontrollbesiktning men ser dom inget uppenbart eller att bromsarna tar under all kritik är det oftast ingenting dom uppmärksammar.
Gällande handbromsen beror det helt på vilken bil du har och hur bromsok och handbromsen är konstruerad.
På min toyota auris -2013 exempelvis så sitter handbromsen och åket fast i samma del, min handbroms tog inte på höger sida när jag köpte bilen och blev då tvungen att byta hela oket. Det blir en dyr historia om man köper märkesdelar exempelvis toyota original, men sidor som MR.auto.se har ofta samma delar, precis lika bra till en tredjedel av priset 😊
Jag skulle säga att det är verkstaden som skulle kollat närmare och uppmärksammat detta från början.
Sen är ju frågan, varför gick inte bilen igenom från första början och vad åtgärdade verkstaden?
#2: Ok verkstan sa att dom var så rostiga att dom måste bytas ut.
Jag ser ju att det är lite rost på dom men inte överdrivet mycket. Men det kanske inte ska vara någon rost alla på bromsskivorna?
Men rost kanske inte besiktningen bryr sig om då.
Det var fel på bakaxeln eller va det nu kallas.. sen fixade dom den och efter det så låter det när jag svänger.
Alla bromsskivor har yt rost, det blir så när banan på skivan slips och slits vid användning av bromsarna, så länge det inte är stora rostflagor, genomgående eller stör funktionen av bromsar så nej, besiktningen säger ingenting om det.
Dom kollar vad som är farligt för dig och dina medtrafikanter, jag skulle säga rent personligen att du ska besöka en annan verkstad för fler utlåtanden och se vart problemet ligger i grunden.
Bakaxeln bör inte låta när du svänger, och definitivt inte efter dom "fixat" den.
Nej, besök en annan verkstad, den där känns shady…