MICROLINO - En retrobil?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Den är slående lik en BMW Isetta eller Heinkel Cabine eller Heinkel Trojan…..😎
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Ja den har verkligen lånat design från Isetta.
Men jag undrar hur säker den är - både dyr och låg toppfart men ändå fräck!
#2: "Säker" är nog inte honnörsordet här…🙂
Sådana här minimalistiska fordon är formgivna "kring" en eller ett par människokroppar, men inte mycket mer….
Driven av ren nyfikenhet (!) ägde jag en Heinkel Kabine ett tag, på 70-talet.
Den var inte helt olik Microlino, både prestanda- och utseendemässigt.
Den hade en 10 hk fyrtaktsmotor, 4 växlar + backväxel.
I likhet med Microlino, kunde den komma upp emot 90 km/h, men där kändes det otryggt och obekvämt.
Omkring 60 km/h var en mer passande landsvägshastighet, och där kändes körningen ganska behaglig.
Det fanns ett par små defrostermunstycken vid framrutan, men för övrigt saknades värme.
Dock måste det sägas att den var rent lömsk i halt väglag…😬
🙂
#4: Total avundsjuka!
Så himla tjusiga men kanske inte så praktiska.
#5: Ja, det var en kul erfarenhet. Om jag minns rätt, var årsmodellen 1962, så den var förstås en aning "bedagad" när den var min, men jag måste säga att Heinkel lyckats nå något som var ganska nära en "bil", givet dess naturliga begränsningar. 🙂
Som alternativ till en hoj funkar den väl. 90 km/h är ju inget jag skulle vilja ge mig ut på en europaväg eller motorväg med den där skapelsen. Gissar att risken att man får plikta med sitt liv på alla vägar med en högre hastighet än 30 km/h är oroväckande hög. Därför vem kör ens 50 eller 70 på 50 resp 70 vägar? Dessutom lär troligen priset vara löjligt högt.
Nej, jag tror jag fortsätter köra Volvo 745/945/855/V70 alt Mercedes E-klass för min egen säkerhets skull. Fast jag kör mest min gamla "shitty" Peugeot Kombi som drar löjligt lite bränsle.
Inga MC-bilar för mig!
Min lilla egna sida som aldrig tycks bli klar www.karl-webmaster-johansson.top
I varnar man i Norge om mikrobilar:
Flere mikrobiler inntar norske veier. Bilene kan kjøre fort, men flere mangler airbag. Utrykningspolitiet er bekymret for utviklingen og frykter flere dødsulykker.
Läs mer hör:
- Redigerat 2026-04-04 08:44 av Pyttelite