Motor iFokus

Motor

Etikettbesiktning
Läst 92 ggr
Sabah
0

Bilbesiktning 14 mån?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visst är intervallen för besiktning av personbil 14 månader?

Jag blir så förbryllad när jag just har fått en bokad tid i samma månad som jag besiktade bilen i fjol med en rabatt på 100 kr om jag tar den förbokade tiden! Rabatten gäller alltså inte om jag bokar om tiden.
Varför vill de uppmuntra att besikta tidigare? För det kan väl inte vara så att de inte gillar att folk bokar om tiderna och att de därför ger rabatt om man tar den förbokade? Tycker inte att de skulle spela någon roll, det görs ju digitalt så det påverkar ju inte arbetsbelastningen.

💖🧡💛💚💙💜

Pyttelite
0

Det är konkurrens när det gäller bibesiktning och de vill väl ha möjlighet att planera sin verksamhet.

Är ju inte tvingande att acceptera.

Tidigare var det ju ett fast intervall nu kan man förskjuta sin besiktningsperiod gradvis.

Här har du reglerna:

https://transportstyrelsen.se/fordonsbesiktning

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Information om besiktning
  • Redigerat 2022-05-26 09:43 av Pyttelite
Sabah
0

Att man ger rabatt till stamkunder är inget ovanligt, det som förbryllar mig är att man kopplar rabatten till en förbokad tid 2,5 månad innan besktningsperioden går ut! Poängen med den förlängda besiktningsperioden faller därmed..

Frågan är varför man som besiktningsutförare vill styra det till att man besiktar inom ett år när när reglerna ändrats? 🤔

💖🧡💛💚💙💜

Pyttelite
0

#2: Poängen med löpande besiktningsperiod som inte var kopplad till regnummer var att man slapp en hel del administration.

Den var väl 14 månader även tidigare?

Pyttelite
0

Den 20 maj 2018 började de nya besiktningsreglerna att gälla. Här kan du läsa om vad som gäller fram till det.
Pyttelite
0

Den 20 maj började de nya besiktningsreglerna gälla. Här kan du läsa mer om när din bil ska besiktas och vad du behöver tänka på.
Pyttelite
0

Anledningen till förändringen var att vi skulle anpassa våra regler efter EU.

https://www.bytbil.com/nyheter/sa-funkar-de-nya-besiktningsreglerna-6777

Nästa år börjar nya besiktningsregler att gälla. Bland annat slopas de fasta besiktningsperioderna.
Sabah
0

Jag skrev visst fel,det skulle stå: "Poängen med en förskjuten besiktningsperiod faller därmed.."

Det är väl inget större problem med det, tyckte bara det var konstigt nu när vi har ett löpande system, att de inte förbokar på den intervallen. Klart jag vill ha rabatten men jag hade ju tänkt nyttja det löpande systemet och besikta efter 14 månader. Får se hur jag gör nu, det är ju inte dags än! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
1

De kanske har lågsäsong under den period du fick en tid, och vill fördela tiderna lite mer jämnt?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Sabah
0

#8: Kanske det, det är ju efter semesterperioden, fick tid i mitten på augusti, men min intervall går ut sista oktober. 🤷 Som sagt inget större problem, tyckte det bara var konstigt och lite synd, man vill ju ha rabatten..

(blev väl lite fundersam också om det kanske hade blivit ändrat igen, reglerna, och att jag skulle ha missat det..)

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2022-05-26 12:07 av Sabah
Carmarino
1

#9: Det beror nog på var man besiktigar bilen. Olika företag har olika regler. Där jag brukar besiktiga bilen finns olika priser beroende på tidpunkt på dagen. Tiderna på de mindre attraktiva tiderna är billigare. Har också för mig att något företag brukar erbjuda rabatt om man bokar tidigt, men att man får välja tid själv.

Brukar välja det som är billigast, som dessutom är det som ligger närmast där jag bor. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

• Redigerat 2022-05-26 12:12 av Carmarino
Pyttelite
0

Man brukar mer eller mindre bli spammad av företag som vill besiktiga så konkurrensen är hård.

Sabah
0

#10: Okej, jag förstår. Här är det inga sådana priskillnader över dagen men jag tror det brukar vara många som vill besikta under semestern när man är ledig.

I oktober är det nog ingen högsäsong i alla fall! Så att det skulle vara därför de vill tidigarelägga besiktningen stämmer inte!

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2022-05-26 12:21 av Sabah
Carmarino
1

#12: Det är inte alla företag som har den prisskillnaden, så det kan ju löna sig att kolla upp om det finns andra i närheten. Här finns det gott om dem, och jag har hyfsat nära till de flesta, men som tur är brukar den billigaste vara den som ligger mindre än en kilometer härifrån. De är dessutom bra att ha att göra med, så valet är inte så svårt för min del. Skillnaden i pris brukar ligga på 100-150 kronor, så det är mycket pengar att spara.

Sabah
0

#11: Visst brukar jag få erbjudanden av andra besiktningsfirmor när det närmar sig men vi har kanske inte så många firmor här uppe, har fått från två andra än därifrån jag brukar besikta. Den ena av dem tror jag var första gången i fjol, antar att det var någon nystartad firma.

💖🧡💛💚💙💜

Sabah
0

#13: I närheten har jag ingen! 😁 Har långt åt alla håll! Jag kör 7 mil för att besikta, enkel väg, 14 mil tur och retur! De är bra där! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2022-05-26 12:37 av Sabah
Carmarino
1

#15: Det är ju lite skillnad i avstånd här nere i syd, mot vad ni har det uppe i norr. 😁

Fast jag bor väldigt bra när det gäller att ha nära till det mesta faktiskt. Har i princip allt jag kan önska mig inom någon mils radie. Det mesta ligger ännu närmare till och med. 👍🙂

Sabah
0

#16: Jo, så är det, vi har mer skog och mindre många människor! 😁

Skönt att ha nära! 😊👍🏻

💖🧡💛💚💙💜

Pyttelite
0

#12: Dom vill inte tidigarelägga besiktningen utan det vill fånga dig som kund samt ha en fast planering.

Sindri
0

Tänk helt enkelt så här; Om du har en bil i 10 år och besiktigar den var 12e månad istället för var 14e så blir det ju fler besiktningar = större inkomst för företaget. Svårare än så är det nog inte.

Sabah
0

#19: Jo, så är det ju, de tjänar nog på det även om de ger rabatt! Så kan det absolut vara! 🙂 Tänkte att de borde följa systemets intervall med tidsbokningen, då det annars tappar sitt syfte men de ser ju till sin egen börs!

Ja, jag får se hur jag gör, det är ett tag kvar innan jag måste godkänna den förbokade tiden!

💖🧡💛💚💙💜

Pyttelite
0

#20: Du behöver ju inte acceptera så jag förstått inte problemet och de kan ju knappast boka efter sista månaden. Det var ju samma bokning tidigare.

Att du själv vill dra ut på det har ju inget med de enskilda företagen att göra.

#19 Det är inte företagen som ändrat intervallet utan lagstiftning som blivit eu-anpassad. Du kan se det som en tjänst att de reserverar en tid för dig och inget annat.