Motor iFokus

Motor

Etiketttesla
Läst 46 ggr
Pyttelite
2026-08-13 23:00
1

Hur är arbetsmiljön på Tesla?

Tesla har under de senaste åren fått mycket uppmärksamhet, inte bara för sina elbilar utan också för företagets arbetsvillkor. Frågan är hur arbetsmiljön egentligen ser ut för de anställda.

Forskning och rapporter visar en blandad bild. Tesla beskriver själva att de arbetar aktivt med säkerhet och arbetsmiljö och redovisar förbättringar i sin olycksstatistik. Samtidigt finns det rapporter från forskare, myndigheter och fackliga organisationer som pekar på problem med hög arbetsbelastning, snabb arbetstakt och arbetsrelaterade skador.

En vetenskaplig studie av Timothy J. Minchin från 2021 undersöker arbetsförhållandena vid Teslas fabrik i Fremont i USA. Studien tar bland annat upp hög arbetsbelastning, övertid och arbetsrelaterade skador.

En nyare forskningsrapport från ETUI från 2026 jämför Tesla i Sverige, Tyskland och USA. Där diskuteras bland annat arbetsvillkor, facklig organisering och arbetstagarnas möjlighet att påverka sin arbetssituation. Rapporten visar också att Teslas sätt att organisera arbetet skiljer sig från de traditionella arbetsmarknadsmodellerna i Sverige och Tyskland.

I Tyskland har fackförbundet IG Metall gjort undersökningar bland Teslaanställda vid fabriken i Grünheide. Många anställda uppgav att de känner sig överbelastade och har arbetsrelaterad smärta. Samtidigt finns det myndighetsuppgifter som visar att arbetsmiljöinspektioner har genomförts vid Teslas anläggningar i USA.

Det är dock viktigt att vara källkritisk. Tesla har ett eget perspektiv på arbetsmiljön, medan fackförbund naturligt har ett annat. Myndigheternas inspektionsuppgifter och vetenskapliga studier kan därför vara viktiga för att få en mer balanserad bild.

I Sverige har arbetsmiljöfrågan dessutom blivit nära kopplad till konflikten mellan Tesla och IF Metall. Diskussionen handlar inte bara om löner utan även om kollektivavtal, arbetstid, försäkringar, pensioner och arbetstagarnas möjlighet att påverka sina arbetsvillkor.

Källor

• Bender, G., Greer, I., Lea, J. & Schulten, J. (2026). Tesla Versus National Models: Union Organising and Union Busting in Sweden, Germany and the United States. ETUI.
  • Minchin, T. J. (2021). “The factory of the future”: Historical continuity and labor rights at Tesla. Labor History.
  • Occupational Safety and Health Administration (OSHA), inspektionsuppgifter om Tesla.
  • IG Metall, rapporter om arbetsvillkor vid Tesla Gigafactory Berlin-Brandenburg.
  • Tesla, Impact Report.
  • IF Metall, information om Tesla-konflikten.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Sindri
2026-08-14 07:38
2

Skall börja med att säga att jag inte alls är förtjust i den Elon Musk blivit. Från början hejade jag ju såklart på honom, och han gjort så att andra fått tummen ur ….
Men jag är inte alltid så förtjust i facket heller. I min ungdom gick jag med i ett förbund, pressad av både fack och arbetskamrater, då var det facket obligatoriskt anknutet till LO. Och mötena var obehagligt politiska. Jag anser att en fackförening skall vara något annat. Bytte karriär och gick ur, men lätt var det inte. Jag var i princip tvungen att ha "giltigt skäl".
Jag har letat efter ett inlägg någonstans från början av strejken där en anställd uttryckte att Tesla gav bättre villkor än facket, men att det var en prestigegrej för facket att alla skulle vara med. Hittar det tyvärr inte.

Pyttelite
2026-08-14 09:00
0

#1: Just den här tråden var avsedd att se in i arbetsmiljön för arbetare på Tesla.

Det har i tidigare trådar angivits att den är på topp - det stämmer inte men man jobbar på att förbättra den.

Rapportering från Tesla vs myndigheter som OSHA diffar.

Problemet när man utestänger facket främst för fotfolket så finns det ingen oberoende part att rapportera till.

Har själv mixad erfarenhet av facket men det är en reservutgång om företaget inte kan ställa upp.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2026-08-14 09:01 av Pyttelite
Vixxen
2026-08-14 15:40
0

Regeringen ska nu se över och värna den svenska modellen med kollektiv-avtal mm.

Sindri
2026-08-14 19:04
0

Nu fattar jag verkligen ingenting! Jag har absolut inte läst första inlägget i denna tråd. Jag läste däremot detta https://elbil.ifokus.se/discussion/1658143/tesla-strejken-over-nu-far-sverige-250-nya-snabbladdare
och det var det jag svarade på. Väldigt skumt! Du får gärna ta bort det för det är ju lite Goddag Yxskaft.

• Redigerat 2026-08-14 19:05 av Sindri
Öland 4ever (oland4ever.com)
0

Nu är jag iof sig ingen anhängare av elbilar och kommer troligen aldrig köpa en elbil. Dels på grund av att bilarna helt och hållet ligger i en prisklass som inte tilltalar mig. Samt att jag i grunden är motståndare till kärnkraft och dess faror och definitivt INTE tycker vi ska bygga fler kärnkraftverk för att vi ska ha fler elfordon på våra vägar. Därför är väl mitt intresse för Tesla, E Musk och biljobbarna ganska svalt.

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu