Motor iFokus

Motor

Etiketta-traktor
Läst 39 ggr
johan
0

Konvertera till A-traktor

Hur tar man bäst reda på om och hur en bil kan certifieras som A-traktor?

Förr i tiden var det väl enklare när man rent mekaniskt plomberade växellådan.

Men om man t ex skulle göra om en begagnad eldriven Zoe eller Leaf är det inte lika självklart.

Jag vet knappt vad man skulle börja googla på för termer för att hitta pålitlig info.

Mvh // Johan

Pyttelite
0

Jag börjar informationshanteringen här för att återkomma senare.

Det finns en hel del på youtube oxå - så leta där och lägg gärna upp.

A-traktor – Så här gör du för att undvika fallgroparna Viktigt att kontrollbesiktiga bilen som ska byggas om

Läs mer här:

https://opus.se/nyheter/nyheter/2021-08-20-a-traktor---sa-har-gor-du---for-att-undvika-fallgroparna?gclid=Cj0KCQiAnNacBhDvARIsABnDa69-T7Jd6md2ORuo1MFZaOHU1v51xfVuC6-q7jaukWZDSRdYDTXA6-oaAk4KEALw_wcB

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Boka besiktning online eller kom på drop-in. Opus Bilprovning besiktar alla fordon (lätta fordon inom 24h). Välkommen!
  • Redigerat 2022-12-11 19:05 av Pyttelite
Pyttelite
0

Har inte sett hela men kan innehålla lite tips.

https://youtu.be/4DMs9QAzdvE

Går du i tankarna att bygga en A-traktor? Här går jag igenom övergripande vad man skall tänka på, och även förtydligar lite kluriga regler.#Mästerverkstan #A...
  • Redigerat 2022-12-11 19:10 av Pyttelite
johan
0

Är det tillåtet att ta bort fartspärrar när föraren är gammal nog och tagit körkort för personbil?

Med tanke på att rika pajaser kör Porsche som A-traktor antar jag att svaret är Ja?!

Mvh // Johan

Pyttelite
0

Jag misstänker att om du ska modda tillbaka igen krävs en ombesiktning.

Dokumentation är A och O så här säger Opus:

Då många av de nya A-traktorerna är ombyggda nyare bilar är det vanligt att hastighetsbegränsningen görs via en omprogrammering av fordonets elektronik.

­–Det måste finnas dokumentation över omprogrammeringen som lämnas vid registreringsbesiktningen. Hur har man gjort det svårt att manipulera varifrån man hämtar olika signaler? Och vad som händer om olika signaler uteblir, förklarar Göran Vikman.

• Redigerat 2022-12-11 19:34 av Pyttelite
johan
0

Nästan så man tänker att biltillverkaren i moderna bilar (som snart är begagnade i flera led) skulle kunna sälja detta som ett "in app purchase" direkt från bilen och man får hem dokumentation signerad av biltillverkaren.

Från deras perspektiv är det bara en mjukvaru-switch. Men dom skulle säkert kunna sälja det för 15k utan problem.

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#5: Tala inte högt om det för det skulle vara förfärligt med fler A-traktorer ute på vägarna men jag håller med.

Tror att det finns några andra regler oxå - att baksätet inte får utnyttjas mm men i princip har du rätt.