Vad är nyttigast för bilen?
På körskolan fick man höra att man alltid skulle köra på den hösta möjliga växeln i förhållande till hastighet. Min bil har 5 växlar, när jag kör i 40 och har i fjärde växeln så går motorn lite tyngre. Jag ser på mätaren att den drar dock mindre bensin, men är det sämre för bilen eftersom motorn arbetar mer? Om man ska vara mån om motorn, är det bättre att köra i trean då?
En annan fråga angående växlar och motor. Jag har varit med om det roliga nöjet av att behöva byta ut en broms där bak eftersom det slitits sönder - tror det var klosens som hade låst sig pg a rost. Av den anledningen vill jag inte använda mina bromsar för mycket. Om man kommer i en högre hastighet så att man inte hinner motorbromsa, är det bättre att bara använda bromsarna eller växla ned? Sliter det för mycket på motorn att växla ned?
Tredje frågan: om jag får rost på karossen vad är bästa alternativet att hantera det? Har slipat ned och men allt rost gick inte bort men sprayade iaf över med något. Hur gör ni?
Sista frågan: om något gnisslar när man sänker farten - både med broms och motorbroms, vad kan det vara?
- Redigerat 2022-03-01 15:05 av [Tismon]
Hörde mig för lite grann ang. Hög vxl på låga varv(låg hastighet), bilar som har "dubbel masse svänghjul" (från ca-05 och nyare bilar och Dieslar) mår inte bra av sk. eko driving, svänghjulet pajar eller får missljud.
Ang. bromsarna så ska man inte låta bli att använda dom, de mår bäst av att motioneras dagligen annars kan det bli dyrt när de börjar kärva, en bekant till mig fick byta alla fyra ok + klossar för att hon hade "sparat på bromsarna".Likaså en bilmotor mår bäst av att gå regelbundet, jag skulle aldrig köpa en bil som stått stilla länge (åratal). Mekaniska grejer mår bäst av regelbunden använding samt regelbundet underhåll.
Ang. rost och lacklagning hade jag lämnat till en firma som kan fixa det snyggt och bra.
I högre hastighet hade jag använt bromsarna till största delen före motorbroms, undantaget panikbroms i nödsituation då kanske. Jag hade aldrig motorbromsat i hög hastighet till 0 under normala förhållanden.
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!