Motor iFokus

Motor

Etikettkörkort-förarbevis
Läst 58 ggr
johan
0

Fler väljer körkort för automat

Fler och fler inser att det är onödigt att lägga tid på att ta körkort för manuell växlad bil som man ändå förmodligen knappt kommer köra.

Det säljs knappt manuellt växlade bilar längre, många tillverkare har helt slutat med manuell växellåda och elbilar har ingen växellåda alls.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/alltfler-valjer-att-ta-automatkorkort-i-vasterbotten

Även om man ser till begagnade bilar så är det knappast svårt att hitta äldre bilar med automat.

Enda argumentet som är kvar är typ "men jag tycker det är kul att växla manuellt". Men gångerna man kör på sätt där det är kul att växla, i relation till när manuellt är sjukt omständligt (bilkö med många start/stopp) är ju liten.

Känns snart som lika värdefull som att veta hur man chokar bilen innan start.

Själv har jag körkort för manuellt växlad bil, men det är nog ganska precis 20 år sedan jag körde något annat än automat eller elbil. Aldrig haft behovet.

Mvh // Johan

Fler väljer den billigare och snabbare vägen till körkort, nämligen automatkörkortet, istället för det mer traditionella manuella körkortet. Det är en trend som syns i hela landet, inte minst i de norra delarna.
johan
2

Blir intressant att se hur många år det dröjer tills nästa artikel med rubriken "Få väljer att ta körkort, självkörande robotaxis är billigare".

Och nästa steg: "Körkort förbjuds, människor orsakar för många olyckor".

Min gissning är att den första är inom 10 år och den andra inom 25 år.

Mvh // Johan

DesK
1

Det är väl en realistisk utveckling. Ett annat argument för att ta körkort för manuell växellåda är att ännu har många företag och vårdgivare bilar med manuell växellåda. Själv har jag kört automat sedan 2013, men jag har inga problem med att köra bil med manuell växellåda och lära ut att köra sådan bil. Jag hjälper nyanlända att ta svenskt körkort.

/Désirée

johan
1

#2: Väldigt snabbt övergående problem, skulle jag tro.

Jag har också kört väldigt mycket manuellt. Tog körkort 1994. Och haft en del sportiga bilar med manuell växellåda. Visst är det kul, men 99 % av körningen är ju inte på ställen där man kör för att det är kul.

Jag har även lärt mig hur man "chokar" bilen innan start och hur man pumpbromsar.

Har inte så mycket nytta av det heller längre.

Mvh // Johan

Pyttelite
1

Kör fortfarande manuellt och svor för första gången då jag gav mig ut på Autobahn när de tyska semestrarna började.

Högerfoten gör fortfarande ont - farthållare är inget som tyska förare tror på.

Det är gärna gasen i botten och panikbroms.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

johan
1

#4: Varför påverkades du av att tyskar inte gillar farthållare? Eller är din farthållare inte adaptiv och anpassar sig om bilen framför bromsar?

Mvh // Johan

Pyttelite
1

#5: Nej jag har ingen adaptiv farthållare än tyvärr (men har servo) och inga tyskar heller verkar det som för om man väljer att ha ett rimligt avstånd till framförvarande bil blir luckan snart fylld.

Man måste oxå ha god koll i backspegeln för jämn fart är det inget man praktiserar så när hastighetsbegränsningarna är över är det fri hopp och plattan i botten. 🤗

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

[Tismon]
1

Jag tog manuellt körkort för möjligheterna inom jobb, exempelvis om jag måste köra jobb-bil och de bara har manuell.

Sen tog jag också manuellt körkort för mitt egna självförtroende, alla hade sagt att jag inte klarade manuell så jag visade dem fel haha.

Tror jag har haft mitt körkort i 2-3 år nu, min prövotid borde vara klar 🙂

• Redigerat 2022-08-15 13:01 av [Tismon]
flocken
2

Övningskör med en vännina + hennes son.
Vi säger att ta manuellt. För när man ska köpa sin första bil har man inte alltid råd med automat.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

johan
1

#6: Aha. Ja då förstår jag mer problemet. Jobbigt. Tycker man blir så stel i benen när man inte kan variera ställning av att ha ben och fot helt statiskt i ett läge.

Mvh // Johan