Bilar med dubbdäck oftare i dödsolyckor
Dubbdäcken är överrepresenterade i dödsolyckor med personbilar under vinterhalvåret. Bilar med friktionsdäck är säkrare, men däcken är inte den främsta orsaken, enligt en ny kampanj.
Andelen dödsolyckor där bilar med friktionsdäck varit inblandade har minskat klart under 2000-talet, samtidigt som friktionsdäcken har blivit vanligare.
Läs mer här;
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Så översatt menar artikeln att säga "äldre däck mer inblandade i olyckor", "teknik i nya bilar gör bilar säkrare" och "försiktighet i halt väglag minskar risken för olyckor"?
Undrar hur stor roll en övertro på dubbdäckens förmåga spelar. Jag har idag friktionsdäck. Jag tycker det känns osäkrare än dubbdäck, så jag är mycket mer försiktig.
Mvh // Johan
Ja det är alltid svårt med bedömningar.
Läste ngn annanstans att fler dör i tillverkning av dubbdäck än vad dubbdäcken räddar i olycksliv.
Aldrig får man vara glad.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Åtminstone kan man konstatera i alla sammanhang att "bäst" är väldigt lokalt för vad man mäter på.
Mvh // Johan
#0:
Kanske det beror på att man pga ett bättre väggrepp med dubbdäck tenderar till att köra snabbare? Man känner ju när man kör hur pass halt det är och med vanliga vinterdäck inser man t.ex. att man inte kan köra mer än i 50. Men med dubbdäck kanske man har samma väggrepp om man kör i 70 och kör därför snabbare än med vnliga vinterdäck.
Gör man ändå ett fel och kör av vägen eller mot ett hinder, har man större chans att överleva om man kör i 50 än om man kör i 70. Men ibland kan det hända att det blir halt helt oförväntat. Det hände mig med min första bil. Jag hade bara haft körkort i ett par månader. Jag hade aldrig kört på hal väg tidigare. Först var gatan bara blöt och jag körde i 80 in i en högerkruva. Det var mörkt och därför syntes det inte att det var blankt is i kurvan. Jag bara kände hur bilen gled iväg, trots dubbdäck och började överstyra (bilen var bakhjulsdriven). Det var nog tack vare dubbdäcken som jag lyckades att hålla kvar bilen på gatan.
Idag är de helt vanliga vinterdäcken bättre än de som fanns på 70-talet och vintrarna är inte lika kalla längre. Det blir för det mesta så att man kör mer på en blöt gata än på is eller snö, åtminstone här som jag bor. På blöt gata är vanliga vinterdäck bättre än dubbdäck. Det är inte lika intressant idag att montera dubbdäck längre.