Motor iFokus

Motor

LĂ€st 570 ggr
Condor
3

Knapparna kommer tillbaka 🙂

Nu har den första biltillverkaren insett hur idiotiskt det Àr att alla funktiner gÄr via touchscreen. Jag översÀtter den hÀr artikeln:

https://www.msn.com/de-at/nachrichten/other/vw-gibt-die-unseligen-touchfelder-am-lenkrad-auf/ar-AA13kQ4G

Inte bara VW har anvÀnt touchelement pÄ multifunktionsrattar som Àr svÄra att anvÀnda. Men det borde vara över nu: Wolfsburg Äterupplivar klassiska knappar och switchar.

Jag skulle inte ha trott att det var möjligt, Àven om jag har önskat det sÄ ofta: "SnÀlla utelÀmna dessa meningslösa touchelement. Hur ofta har jag gjort mig impopulÀr hos biltillverkarna (och fortsÀtter att göra det) eftersom jag Àr emot dÄliga koncept i moderna bilar och tröttnar aldrig pÄ att skriva om dem och rapportera om dem i videor eller podcaster. NÀr allt kommer omkring ser jag mig sjÀlv tjÀna lÀsarna och inte tillverkarna.

VW Àr trots allt inte den enda tillverkaren som tydligen var beroende av touchmani. Allt fler knappar och strömbrytare försvinner i moderna bilar, framför allt pÄ instrumentbrÀdan, dÀr nÀstan alla funktioner ibland bara kan nÄs via pekskÀrmen.

Men beröringsfÀlten har ocksÄ letat sig in pÄ mÄnga stÀllen pÄ multifunktionsrattarna. Den nuvarande Golfen var den första VW:n med denna rattstyrenhet. Mercedes Àr ocksÄ ett negativt exempel. HÀlsningar till Stuttgart: Du kanske vÄgar gÄ tillbaka till knapparna pÄ tidigare generationers bilar som fungerade perfekt! Jag Àlskade dom!

En omstÀllning har meddelats av ingen mindre Àn den nya vd:n för kÀrnvarumÀrket, Thomas SchÀfer (som Àven leder volymmÀrkesgruppen med VW, Seat och Skoda). PÄ sin LinkedIn-profil skrev han: Vi vÀssar vÄr portfölj och vÄr design, och vi gör ocksÄ vÄra fordon lÀttare att anvÀnda. Till exempel tar vi tillbaka knapparna pÄ ratten. Det Àr vad VW-kunder vill ha."

Om jag fÄr önska sÄ tar han genast bort touchreglagen frÄn instrumentbrÀdan, som fortfarande inte Àr belysta pÄ nÄgon modell, inte ens pÄ VW ID.Buzz, den senaste produkten.

Och om jag fÄr önska en sak till sÄ Àr det att andra tillverkare följer efter. Jag kommer att fira varenda en. Precis som Thomas SchÀfer.

Nicht nur VW setzt an MultifunktionslenkrÀdern seit geraumer Zeit Touchelemente ein, die schlecht zu bedienen sind. Doch damit soll nun Schluss sein: Wolfsburg lÀsst klassische Knöpfe und Schalter und Schalter wiederaufleben!
Pyttelite
1

SÀger nog mer om kunderna Àn om att grÀnssnittet Àr fel.

Saab försökte med styrspak istÀllet för ratt lÄngt före spelindustrin var född.

De kanske ska Àndra sin slogan till ngt mer konservativare Àn Das Auto.

Svensk lÀnk;

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20221024/efter-kritiken-volkswagen-aterinfor-fysiska-knappar/

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli Àldre.

Kunderna vill ha tillbaka de fysiska knapparna – och det ska de fĂ„, lovar Volkswagens vd.
  • Redigerat 2022-10-25 14:44 av Pyttelite
Condor
0

#1:

Man skulle ocksĂ„ kunna anvĂ€nda sig av en tastatur och anvĂ€nda pilarna höger och vĂ€nster för att styra. 😄😁

För övrigt, jag hoppas att ingen har klickat pÄ nÄgra lÀnkar pÄ sidan som du lÀnkade till. Jag fick en varning att sidan Àr hackad och att jag bör lÀmna den.

Pyttelite
0

#2: Ser inga spÄr av hackande.

Condor
1

#3:

SjĂ€lv ser jag heller ingenting, 😄 men min browser gav mig en varning. Jag har Opera som browser och det Ă€r den första gĂ„ngen som den slog alarm. Men mitt antivirusprogram slog inte alarm, fast det annars varnar för allt. Ingen aning om sidan Ă€r farlig, men bĂ€ttre att bli varnad 10 ggr för ofta Ă€n en gĂ„ng för lite.

Pyttelite
0

#4: DÄ byter jag lÀnk!

Condor
0

#5:

Ok

Sindri
6

Jag tycker dessa skÀrmar Àr rent trafikfarliga. Man mÄste flytta blicken frÄn vÀgen och trafiken. Med traditionella reglage lÀr man sig snabbt var de sitter och kan sköta dem utan att titta pÄ dem.
Jag kör hellre vÄr gamla "manuella" bil Àn den nya elbilen.

Condor
5

#7:

Jag hÄller med. Det gÄr för mycket över dessa skÀrmar. PÄ min bil gÄr inte allt Ànnu över skÀrmen, men nÀr den var pÄ service en gÄng fick jag en verkstadsbil och pÄ den behövde man skÀrmen bara för att stÀlla in flÀkten. PÄ min bil behöver jag bara strÀcka armen och vrida pÄ knappen. PÄ verkstadsbilen fick man först leta fram programmet som styr vÀrmen och hÄlla pÄ att peta pÄ skÀrmen flera gÄnger. Det kan man ju inte göra medan man kör, för man behöver ju sin uppmÀrksamhet för att hÄlla koll pÄ gatan. Jobbigt att leta efter en parkeringslats och stanna bilen bara för den sakens skull.

Sindri
4

#8: Precis min uppfattning. Hur kan mobilskÀrmar vara förbjudet, men bilskÀrmar ok?

Pyttelite
1

#9: Bort med bilskĂ€rmar de bara rostar 😊

https://www.auktion-orebro.se/objekt/bilskarmar-2-st-volvo/

• Redigerat 2022-10-25 17:21 av Pyttelite
Condor
2

#9:

Ja konstigt. Hanterar man med skĂ€rmen pĂ„ mobiltelefonen blir man straffad, men inte om man hanterar med skĂ€rmen pĂ„ bilen. Galen vĂ€rld. 😄

Maria
0

#11 Fast det gÄr vÀl inte att jÀmföra.

/Maria

Condor
1

#12:

Vad Àr skillnaden? Mobiltelefonen kan man ju hÄlla framför nÀsan och samtidigt titta pÄ gatan. Det Àr ocksÄ farligt, men inte lika farligt som att vÀnda bort blikcken helt.

Maria
0

#12 Fast mobiltelefonen distraherar pÄ annat sÀtt. Instrumentpanelen har du vÀl framför dig ocksÄ men dÀr hanterar man bilen och dess framfart. Inte SMS eller annat.

/Maria

Condor
2

#14:

Med mobiltelefonen kan man ocksÄ hantera saker som Àven finns pÄ skÀrmen i bilen, t.ex. GPS. Men eftersom det Àr farligt att ha sin uppmÀrksamhet pÄ en skÀrm i stÀllet för pÄ gatan, oavsett vilken skÀrm, rÀttfÀrdigar det inte att bilar byggs dÀr allt gÄr över skÀrmen. Det Àr vÀl absurd att tÀnka "eftersom jag inte skriver SMS utan stÀller in flÀkten, rÀttfÀrdigar det att jag utsÀtter mig för en fara". Nu förstÄr jag varför somliga behöver en nödbromsassistent.

Sen Àr ju dom dÀr detaljerna pÄ skÀrmen ganska smÄ. Vem som behöver lÀsglasögon kan inte göra nÄgonting med skÀrmen medan man kör, för med lÀsglasögon ser man gatan suddigt.

• Redigerat 2022-10-25 18:06 av Condor
Pyttelite
2

#15: Grunden Àr att du inte bekantar dig med din nya miljö och dÀrför klarar du inte av den.

Knappars placering Àr inte standardiserade sÄ du fÄr samma problem med dom om du inte vet var de sitter eller hur du hanterar dom.

Sindri
4

Bilens skÀrm sitter inte mitt för ratten utan till höger pÄ instrumentpanelen. Du mÄste vÀnda bort blicken pÄ ett helt annat sÀtt Àn om du har en skÀrm i samma riktning som vÀgen.
Jag har sjÀlv kört med Google maps pÄ en telefon som satt fastkilad bakom ratten, det kÀndes helt lugnt, men med elbilens skÀrm Àr det helt annorlunda.

Pyttelite
1

#17: I min bil sitter reglagen för flÀkten inte mitt för ratten heller sÄ det Àr ingen skillnad

Sindri
3

#16: Har du kört en bil med en skÀrm till höger om ratten? Det Àr massvis med menyer som man skall blÀddra fram till - omöjligt att göra medan all uppmÀrksamhet skall vara pÄ vÀgen och medtrafikanterna.
Och nej, du kan inte stÀlla in allt du behöver innan du startar, det kan hÀnda massor med saker pÄ vÀgen sÄ att du behöver anvÀnda skÀrmen.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20181003/polisen-stoppade-tesla-model-3-for-dator-pa-instrumentbradan/

SkÀrmen till infotainmentsystemet fick polisen att sÀtta igÄng blÄljuset.
Sindri
5

#18: Men herregud - ett reglage Àr nÄgot du kan kÀnna dig fram till med hÀnderna! Du vet ungefÀr vare det sitter - hoppas du inte tittar efter det nÀr du skall anvÀnda det.
Blinkers och vindrutetorkare vet du ocksÄ, och du behöver inte slÀppa ratten för att anvÀnda dem.
PÄ en skÀrm kÀnner du ingenting - skÀrmen dÀremot kÀnner av dig och rÄkar du toucha pÄ fel stÀlle kan det hÀnda vad som helst.

Pyttelite
2

#19: Jag skrev inte att man kan stÀlla in allt jag skrev att man mÄste vÀnja sig och det har knappast med grÀnssnittets utformning.

Eftersom ytterst fÄ reglage har en standardiserad plats i en bil sÄ mÄste man lÀra sig hur den fungerar och var de finns.

Pyttelite
2

#20: Du har kört för fÄ bilar för att inse att mÄnga reglage inte har standardplaceringar.

Sindri
4

Nej, det handlar inte om det. Du kan inte kÀnna pÄ en skÀrm om du kommit till rÀtt plats. Det gör du med ett reglage, en knapp eller en spak. Skulle du kunna anvÀnda din mobilskÀrm utan att titta pÄ den och klicka dig fram till rÀtt stÀlle?

Jag har faktiskt kört vÀldigt mÄnga olika bilar, förutom de vi haft sjÀlva. Inget problem att lÀra sig var de olika reglagen sitter pÄ olika bilar.
Varför skulle sÄ mÄnga vilja ha tillbaka manuella reglage om man kunde styra skÀrmen utan att titta pÄ den? Och varför skulle bilindustrin vara intresserade av att ta tillbaka dem?

Det kĂ€nns inte som om du förstĂ„r. Än en gĂ„ng - har du kört en bil med bara touchskĂ€rm och lyckats sĂ€tta pĂ„ flĂ€kt, radio, vindrutetorkare utan att snegla Ă„t skĂ€rmen?
Det gÄr inte att jÀmföra med att olika bilar har reglage pÄ olika stÀllen. Det Àr fysiska saker man kan kÀnna pÄ och hjÀrnan Àr duktig pÄ att lÀra sig "se" med hÀnderna.

Pyttelite
2

#23: Orsaken till att man vill ha tillbaka det gamla och invanda Àr just det - att det Àr gammalt och invant.

Kul att du kan kÀnna dig fram till hur reglagen fungerar - det Àr beundransvÀrt.

Sindri
0

Rest my case!

johan
2

Undrar hur ni med gamla hederliga manuellt vĂ€xlade bilar vĂ€xlar utan att ta handen frĂ„n ratten. Eller för att Ă€ndra temperatur. Eller för att Ă€ndra radiostation. Eller byta sida pĂ„ kassettbandet. 🙄

Det Àr nÀstan som man tror att det inte handlar om att ta en hand frÄn ratten, utan muskelminne.

Jag kör bilen med skÀrmen som tramsiga klippet om polisen lÀnkar till. Jag har aldrig nÄgonsin behövs ta hÀnderna frÄn ratten sÄ lite som i den. Inte ens för att vÀxla mellan back, park och drive, som Àr de enda vÀxlarna som finns.

Tycker ni gör tvÄ stora misstag:

• Ni drar automatiskt slutsatsen att nĂ„got nytt och ovant Ă€r sĂ€mre
  • Ni förutsĂ€tter att alla grĂ€nssnitt pĂ„ en touchskĂ€rm Ă€r likvĂ€rdiga, istĂ€llet för att se till vilka tillverkare som gör bra respektive dĂ„lig UX. (User Experience)

Dessutom verkar ni helt bortse frÄn att det handlar extremt mycket om subjektiv smak.

Köp en bil med 40 fysiska reglage om ni gillar det. Jag kommer aldrig nĂ„gonsin vilja gĂ„ tillbaka till hur mina gamla bilar var, men inte heller ha VW’s grĂ€nssnitt pĂ„ touchskĂ€rmen som var lĂ„ngsamt och ointuitivt.

Men sluta sÀg att nÄgot Àr dÄligt bara för att ni inte gillar det eller tycker det Àr svÄrt att lÀra om.

Mvh // Johan

johan
1

För övrigt finns det ett helt annat skÀl till att alla gör sitt bÀsta för att hÀrma Tesla, Àven om dom tyvÀrr misslyckas:

SÀnka kostnader för material och tillverkning.

En skÀrm som styr i princip allt utom blinkers, vindrutetorkare och vÀxel Àr vÀldigt mycket billigare och enklare att montera Àn dedikerade reglage för allt. LÀgg till minskad komplexitet i vÀrdekedjan sÄ börjar bilden bli tydligare.

Dessutom kan Tesla förÀndra och förbÀttra bilens funktioner över tid, nÄgot som hade varit omöjligt om varje funktion hade ett eget dedikerat fysiskt reglage.

JÀmför med hur Windows, macOS, Android eller iOS kan förÀndras trots att det körs pÄ samma hÄrdvara.

Mvh // Johan

Pyttelite
2

InbÀddat innehÄll kan anvÀnda tredjepartscookies och spÄrningsskript.

Ja, det Àr inte lÀtt att komma med nyheter - man undrar hur de gjorde förr - mÀrkligt att vi överhuvudtaget har haft ngn utveckling.

Tacka vet jag farbror Fords bilar 

johan
1

#28: Fords val av fysisk vred mitt i skÀrmen som kan byta funktion beroende pÄ sammanhang Àr en intressant lösning. Jag hade inte velat ha det, men jag tycker konceptet Àr spÀnnande och med potential.

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#29: Vad jag inte förstÄr Àr varför man ska hÄlla pÄ att pilla pÄ reglage under fÀrden överhuvudtaget om man nu inte har en Àldre bil.

Varför peta pÄ klimatanlÀggningen det Àr vÀl mest entertainmentsystemet som kan behöva justeras emellanÄt.

Sen har vi riktningsvisare och de anvÀnder ju folk inte ÀndÄ.

Vindrutetorkarna gÄr vÀl igÄng automatiskt och har man automatvÀxel eller farthÄllare sÄ Àr det vÀl mest att hÄlla fötterna i styr.

Jag fattar faktiskt inte!!

johan
1

#30: Jag lÄg och tÀnkte pÄ vad jag faktiskt gör pÄ skÀrmen under fÀrd. Det enda jag kom pÄ Àr om jag vill lyssna pÄ nÄgot helt annat pÄ Spotify, men Àven dÀr har jag ju snabbval för vad jag lyssnat pÄ senaste eller oftast, sÄ det krÀver lite klickande.

Oftast sÄ kör jag med AutoPilot, sÄ att i dom lÀgena titta pÄ skÀrmen nÄgra fÄ sekunder spelar liten roll.

I övrigt sÄ Àr ju allt instÀllt. Avfrostning skulle jag haft pÄ innan jag en klev in i bilen. StolsvÀrme Àr automatiskt. Temperatur Àr automatiskt, sÄ den behöver ju i princip aldrig Àndras. Och om den gör det Àr det pÄ mest lÀttÄtkomliga stÀllet pÄ skÀrmen.

Blinkers, vindrutetorkare, spolarvÀtska, helljus Àr spak bakom ratten. Volym, byta lÄt, play/pause Àr samma klickbara rullhjul pÄ ratten (som rullhjulet pÄ en mus). FarthÄllare/Autopilot Àr spak bakom ratten, Àndra hastighet automatiskt eller pÄ ratten.

StÀlla in destination gör jag oftast innan jag Äker ivÀg. Bokningar i telefonens kalender navigerar bilen direkt till om en adress finns.

Allt kan dessutom röststyras om man vill det, t ex ”navigera till X”, ”spela X pĂ„ Spotify”, ”Spela p3”, â€Ă¶ka vĂ€rmen”, ”stĂ€ll temperatur pĂ„ X grader”, ”min flickvĂ€n fryser”, ”jag svettas”, ”jag lĂ€ngtar hem”.

Det Àr extreeeeeeemt sÀllan jag behöver skÀrmen under fÀrd.

Mvh // Johan

• Redigerat 2022-10-26 07:12 av johan
johan
2

Och bara för att vara övertydlig:

Jag ser inget som helst problem med att ni föredrar fysiska vred och knappar.

Som jag pÄpekat mÄnga gÄnger anser jag att detta Àr en smaksak mer Àn nÄgot annat.

FortsÀtt med sÄdana bilar om ni gillar det mer.

Det jag stör mig pÄ Àr att ni förutsÀtter att alla bilar med touchskÀrm Àr likvÀrdiga. Det Àr dom inte.

Förra hösten roade jag mig med att provköra en mÀngd elbilar. Dom flesta har touchskÀrm. MÄnga hade vÀrdelöst grÀnssnitt och lÄngsamma oresponsiva skÀrmar och gamla vred hade varit mer praktiskt.

Andra, som t ex Tesla, Polestar, och nÄgra till Àr superenkla att anvÀnda och kÀnns helt naturligt och gör majoriteten av alla vred meningslösa.

Det Àr inte touchskÀrmen i sig som gör det bra eller dÄligt. Det Àr ur den Àr placerad och hur grÀnssnittet fungerar som Àr skillnaden.

Mvh // Johan

Pyttelite
2

#32: Inte nog med det hÀr förutsÀtts att fysiska reglage och deras placering Àr lika över hela linjen vilket dom inte Àr.

Sindri
1

#26: Vi har precis en sÄn bil som du kör. Jag skriver inte om att aldrig ta handen frÄn ratten, utan att ta blicken frÄn vÀgen, vilket jag tycker Àr mycket farligare. VÀxla Àr helt ok, men allt annat.
Kan du Àndra pÄ flÀktens hastighet eller byta radiokanal utan att titta pÄ skÀrmen? Kolla hur fort du kör? SÀtta pÄ farthÄllaren?
Det har ju inte med grÀnssnitt att göra, utan att det tar ibland flera steg att hitta just den meny man vill Ät.
Vi har ÀndÄ kört bilen rÀtt lÀnge.
Jag hade tycket det var ok att ha knappar pÄ ratten och skÀrmen precis bakom ratten.
VÄr 20 Är gamla bil har mÄnga knappar pÄ ratten som styr mycket, Àven menyer och undermenyer som radiokanaler och farthÄllare, det Àr inget problem alls och man kan t.o.m. oftast ha tvÄ hÀnder pÄ ratten.

Pyttelite
1

#34: Bara en frĂ„ga varför ska du Ă€ndra pĂ„ klimatanlĂ€ggningen nĂ€r du kör. Ända gĂ„ngen jag Ă€ndrar Ă€r nĂ€r jag Ă„ker förbi ngt som antingen luktar eller ryker sĂ„ att luften cirkulerar i cupen.

Sedan kan man peta pÄ utblÄset om man vill annars rörs inte klimatanlÀggningen.

Kanske det Àr klimatanlÀggningen som Àr tokig och inte reglagen?

johan
1

#34: Sindei, Condor jag har ett förslag för att slippa prata om varandra.

Gör en lista pÄ t ex dom 10-15 vanligaste sakerna ni gör i bilen, sÄ ska jag förklara eller visa hur man gör det i min bil, samt förtydliga om det Àr nÄgot jag behöver göra dÄ mycket Àr automatiskt.

Jag Àr nÀmligen helt överens med dig/er om att ta ögonen frÄn vÀgen kan vara direkt livsfarligt. Och det Àr dÀrför jag tycker Tesla Àr överlÀgset allt annat jag kört.

—-

Ändra klimatanlĂ€ggning: Behöver i princip aldrig göra det, men om jag behöver det har jag justering av temperatur i botten av skĂ€rmen. Behöver inte gĂ„ in i menyer. Kan Ă€ven styras med röst.

FarthÄllare: höger spak vid ratten drar jag med en gÄng för enbart farthÄllare, tvÄ för autopilot (automatiskt styrning och farthÄllare). Justera hastighet gör jag med tummen pÄ ratten.

HastighetsmÀtare ser jag alltid precis till höger om ratten. Absolut ingen skillnad mot att titta pÄ ett kluster genom ratten.

Byta radiokanal , lyssnar mest pÄ musik och spellistor, men om jag bytt radiokanal hade det varit ett eller tvÄ klick, beroende pÄ om jag visade karta eller inte. Betydligt enklare Àn klassiska stereon jag hade i tidigare bilar.

—-

Just nu Àr inte bilen hemma, men om intresse finns visar jag gÀrna med foton eller korta videos hur det funkar.

Svarar gÀrna pÄ frÄgor om hur man utför fler funktioner.

Mvh // Johan

Sindri
1

#36: Vi har ju likadan bil! Ja, du har rÀtt om farthÄllare - jag tÀnkte pÄ en annan bil (har varit borta frÄn Teslan ett tag nu).
Vi har som sagt kört den ett par Är och det Àr tur vi oftast Àr tvÄ, för den som kör har svÄrt att hitta pÄ skÀrmen utan att ta blicken frÄn ratten.
Man kan tillfÀlligt behöva "blÄsa ur" bilen för att sedan stÀnga av flÀkten. (Ingen av oss tÄl AC sÀrskilt bra).
Det spelar ju inte sÄ stor roll vad andra tycker eller hur de gör, vi Àr inte förtjusta i att sÄ mycket skall styras med skÀrmen och att den sitter dÀr den sitter. Vi Àr glada att vi kan öppna och stÀnga fönstren med knappar i dörren.
Jag vet att Tesla hade funderingar pÄ en annan sorts ratt (eller var det joystick?) som inte tog bort synfÀltet sÄ mycket för det som Àr bakom ratten, men det verkade inget bra det heller.

Pyttelite
1

#37: Tror snarare att det handlar om vana vid att hantera grÀnssnitt och inget annat.

För en generation kÀnns det naturligt med fysiska reglage för en annan klickbar skÀrm.

Är vĂ€l mest ett tyckande sedan förstĂ„r jag inte att ni inte tĂ„l AC.

Vad Àr det ni exakt inte tÄl med den och Àr det nÄgot man gör ofta sÄ lÀr man sig ju handgreppen.

Skickar Àven med ett inslag om förarspak istÀllet för ratt som Saab jobbade med under 90-talet inspiration av deras flygande produkter.

https://www.svd.se/a/xR6y5n/minns-du-saaben-utan-ratt-ersatt-av-joystick

Ytterligare bilder pÄ förarmiljö frÄn Saab.

https://www.klassiker.nu/reportage/nar-saab-slopade-ratten

Det mest sjÀlvklara ska ocksÄ ifrÄgasÀttas. SÀrskilt det. Som det hÀr med ratt. Vi har suttit bakom den i mer Àn 100 Är nu. Den Àr mycket bra att trumma irriterat pÄ i bilköer. Den Àr ett lysande stÀlle att sÀtta ett mÀrkesemblem pÄ. Men den Àr ocksÄ bekymmersam ur sÀkerhetssynpunkt. Ratten och rattstÄngen utgör en stor fara för föraren vid en k...
  • Redigerat 2022-10-26 10:05 av Pyttelite
Pyttelite
1

Riktig nostalgi.

johan
1

#37: Tror du tÀnker pÄ deras "Yoke", sÄ jÀmfört med en joystick Àr det en rÀtt normal ratt.

image.png

Mvh // Johan

johan
1

#37: Mitt tips om ni verkligen mÄste titta pÄ skÀrmen och tycker det Àr obehagligt, Àr att aktivera AutoPilot. Du Àr visserligen fortfarande ansvarig för körandet, men att bilen automatiskt hÄller avstÄnd till bilen framför och hÄller sig i mitten av filen gör det enklare att behöva titta och trycka pÄ skÀrmen.

Det gÄr ocksÄ nu att lÀgga fem favorit-ÄtgÀrder i botten av skÀrmen, sÄ dÄ kan det bli enklare att hitta saker med ett enda snabbt klick, istÀllet för att behöva gÄ djupare.

Eller kanske kolla upp hur ni anvÀnder röststyrning för att göra saker ni tycker Àr krÄngligt att hitta. Inte helt med pÄ vad ni behöver göra, men t ex "SÀtt pÄ flÀkt pÄ nivÄ 5" eller "StÀng av AC".

För att ange ett röstkommando hÄller du in högra rullhjulet pÄ ratten. Sen Àr det bara att prata.

Mvh // Johan

• Redigerat 2022-10-26 10:29 av johan
Sindri
0

Vi mÄste lÀra oss det dÀr med röststyrning - det lÄter som nÄgot för oss!

Vi tĂ„l inte AC rent fysiskt - fĂ„r ont i halsen etc
 Kör hellre med rutorna öppna, dĂ€r drar det överraskande lite.

FarthÄllaren hÄller avstÄnd, men drar ju mycket batteri, jag körde till och frÄn Arlanda med och utan och det var rÀtt stor skillnad i batteriÄtgÄng. Det dÀr med batteri Àr inte en prisfrÄga för oss, utan mer en lojalitetsfrÄga, vi försöker anvÀnda sÄ lite el som möjligt just nu.

Pyttelite
0

#42: Att inte anvÀnda en klimatanlÀggning Àr i högsta grad negativ pÄverkan pÄ körförmÄgan men det tÀnker du alltsÄ inte pÄ?

Sindri
4

#43: Vad skall man sĂ€ga

..SĂ„ dumt sĂ„ det Ă€r inte sant. Vi har aldrig kört varken genomsvettiga eller frusna. Det fanns en tid före AC i bilar och jag vet inte om förare var farligare dĂ„.
Att mÄ dÄligt av blÄst Àr vÀl inte speciellt sÀkert det heller.
Jag fattar inte varför du slÄr ned pÄ allt jag skriver - jag skriver om MIN erfarenhet och MINA Äsikter och hur jag tycker att jag kör bÀst, sÀkrast och mest harmoniskt.
Det Àr inte upp till dig att döma mig för det.
Du fÄr tycka vad du vill om att köra bil, men försök inte uppfostra mig. Jag har kört bil prickfritt i mÄnga, mÄnga Är och har kört massor av olika bilar och vet mycket vÀl att inte alla reglage sitter pÄ samma plats, men jag kan titta pÄ dem och memorera var de sitter och hitta dem med handen utan att behöva ta ögonen frÄn vÀgen.
Jag kommer inte att svara pÄ fler inlÀgg frÄn dig i denna trÄden, jag behöver inte försvar mina Äsikter om bilkörning.

Condor
2

#16: + dina andra inlÀgg

Pyttelite, det handlar inte om nĂ„gon vana eller ny miljö. Det handlar om att du vĂ€nder bĂ„de blicken och uppmĂ€rksamheten frĂ„n gatan till skĂ€rmen. Om du kör i 100 och behöver 2 sekunder för att stĂ€lla in nĂ„gonting pĂ„ skĂ€rmen, kör du nĂ€stan 60 meter (!) blint. De 2 sekunder gĂ€ller om du Ă€r van med din skĂ€rm och vet var du har alla apps. Är du inte van, blir det vĂ€l 10 sekunder. Under den tiden kör bilen 300 meter. Man mĂ„ste stanna för att t.ex. stĂ€lla in flĂ€kten. Teknik ska göra körandet lĂ€ttre, inte svĂ„rare.

Om du har knappar och inte vet exakt var knappen sitter, för att det inte Àr den egna bilen, rÀcker en kort blick, dvs. 0,1 - 0,2 sekunder som du inte ser gatan. Under den tiden kör bilen bara 3-6 meter.

Jag tycker inte att det Àr sÄ vÀrst beundransvÀrt att kÀnna med hÀnderna var knapparna befinner sig. Jag tycker att det Àr normalt.

Sen tycker jag inte att A/C Àr sÄ vÀldigt viktigt i Sverige. Hur mÄnga sÄdana heta dagar som man behöver den har ni i Sverige? SjÀlv sÀtter jag bara pÄ den om det har minst 27-28 grader. Bensinförbruket stiger signifikant om man kör med A/C och bilen gÄr tydligt lÄngsammare. Eftersom jag inte har en snabb bil, mÄste jag stÀnga av A/C varje gÄng som jag kör om.

Jag körde nÀstan 30 Är bilar utan A/C och hÀr som jag bor har vi pÄ sommarn ofta över 35 grader. Rekordet hÀr Àr 39,8 gader.

Pyttelite
1

#44: Temperaturer över +27 i cupen pÄverkar uppmÀrksamheten i trafiken och kan leda till olyckor precis lika mycket som ett dÄligt grÀnssnitt.

Det Àr fakta och inget jag försöker slÄ ned pÄ. Att anvÀnda AC nÀr det finns Àr en trafiksÀkerhetsÄtgÀrd och inget man vÀljer bort.

Har aldrig hört att man mÄste stÀnga av A/C för att kunna köra om.

Vad har du för bil - hade du inte en Tesla?

Just i somras var det vÀl mÄnga veckor dÄ vÀrmen i cupen översteg +27 grader.

johan
0

#42: Min svÀrmor Àr likadan med AC.

Men du har fel om farthÄllaren och energi. Den förbrukar inte mer energi. Jag trodde precis som du, men det stÀmmer helt enkelt inte. Snarare Àr det tvÀrtom att farthÄllaren och AP Àr bÀttre pÄ att köra ekonomiskt.

Och jag hÄller helt med dig om att spara energi Àr ett viktigt mÄl i sig. Att skippa AC sparar du ocksÄ energi.

Nu kan man i Energi-grafen se precis hur mycket energi som gÄtt till vad och hur verkligheten stÀmmer mot uppskattningen. Man fÄr ocksÄ tips pÄ vad man kan göra för att minska förbrukningen, t ex "Om du sÀnkt hastigheten frÄn 120 till 110 hade du sparat X % batteri".

Mvh // Johan

Sindri
0

#47: Jag ser inge annan skillnad i den körningen Àn att jag hade farthÄllaren pÄ dit, och av hem.

NÄ, nu Àr vi alla olika och jag tycker Condor skrev en vÀldigt bra förklaring om att titta pÄ skÀrm eller inte. HÄller helt med, och nu fÄr vi bara se hur framtiden utvecklar sig för bilarna.
VI har den bil vi har och maken Àlskar att köra den (förutom att skÀrmen gör honom irriterad ibland), jag anvÀnder helst den gamla mercan, sitter dessutom högt och bra i den. Det kÀnns sÀkert!.

Pyttelite
0

Om man tror att man sparar energi genom att stÀnga av ACn och öppna vindrutorna tror man fel.

LuftmotstÄndet gör att det faktiskt Àr ungefÀr lika.

Är fortfarande fascinerad över att man mĂ„ste stĂ€nga av AC för att köra om.

• Redigerat 2022-10-26 12:32 av Pyttelite
Condor
1

#46:

Du svarade nu pÄ Sindris inlÀgg, men det dÀr med att köra om skrev jag, sÄ jag svarar.

NÀr jag hade min Polo GTI behövde jag inte stÀnga av A/C nÀr jag körde om. Den hade 125 hÀstkrafter och vÀgde inte mycket. Jag hade tillrÀckligt med power fast jag körde med A/C. Nuförtiden kör jag dock en slö bil med bara 65 hÀstkrafter. Det Àr redan jobbigt att köra om med en sÄn svag motor utan att anvÀnda mig av A/C. SÀtter jag pÄ A/C blir den Ànnu slöare. DÀrför stÀnger jag ofta av den före jag kör om. Fascinerande? Har du nÄnsin kört en slö bil? Vet du hur det kÀnns?

Pyttelite
0

#50: Jag har inte nÄgon ny bil men jag kör relativt ofta pÄ autobahn i höga farter garanterat 130 ++ och i Tyskland Àr normalfarten 100 pÄ landsvÀgar och har aldrig behövt stÀnga av ACn för att komma förbi.

Antingen vÀxlar man ner och gasar pÄ lÄg vÀxer enligt kÀnt tyskt manér eller ocksÄ fÄr man vÀl lÄta bli att köra om ifall bilen Àr sÄ trög kommer man ju ÀndÄ inte sÄ mycket fortare fram.

Jag har haft en fantastisk liten bil utan AC och mycket liten motor och man fick planera sin körning och svettas floder nÀr det var varmt.

SÄ tÀnker man pÄ sÀkerheten sÄ har man pÄ AC och avstÄr ifrÄn att köra om ifall man inte mÄste.

TÀnker man pÄ energi sÄ ska man inte köra gamla bilar oavsett om de Àr el-drivna eller fossildrivna.

• Redigerat 2022-10-26 13:01 av Pyttelite
FataMorgana
0

#51:

Det hĂ€r med vĂ€rme Ă€r faktiskt en vĂ€ldigt individuell sak. Somliga Ă€lskar varmare temperaturer och har inget problem alls med vĂ€rmen i bilen om det Ă€r 27 grader varmt dĂ€r ute, medan andra svettas och mĂ„r dĂ„ligt. Och precis samma Ă€r det med A/C, mĂ„nga har inga problem alls att anvĂ€nda den, medan andra fĂ„r problem med ögonen, huvudvĂ€rk, yrsel osv
. SĂ„ om det Ă€r bĂ€st att ha AC pĂ„ eller inte Ă€r nog en vĂ€ldigt individuell sak.

Pyttelite
0

#52: Det handlar om en sÀkerhetsaspekt och generellt sÄ börjar uppmÀrksamheten att försÀmras över 25 grader och över 27 grader en risk för yrkesförare.

Problemet med kroppen Àr att man vÀnjer sig och inte uppfattar sig sjÀlv som en sÀkerhetsrisk.

FrÄga alla rattonyktra om de tyckte de körde illa.

NÀr det gÀller AC kan man fÄ problem med slemhinnor eftersom en AC kan torka ut luften för mycket men generellt sÄ beror det snarare pÄ att man stÀllt in den fel och det var ett större problem tidigare med gamla anlÀggningar.

Annars Àr det mest en myt och man blir absolut inte sjuk av en AC.

Oavsett vill man inte ha pÄ en AC sÄ fixar man det innan man kör ivÀg och inget man behöver peta pÄ under fÀrd.

Condor
1

#51:

Men du har tydligen aldrig haft en bil med svag motor som har A/C.

En A/C förbrukar mellan 8 och 14 hÀstkrafter.

Om vi rÀknar med 10 hÀstkrafter, hade jag med min Polo GTI fortfarande 115 hÀstkrafter till förfogande. Men med min nuvarande bili har jag i stÀllet för 65 hÀstkrafter bara 55 hÀstkrafter. Du kan ju pröva ut om ditt förslag fungerer "*Antingen vÀxlar man ner och gasar pÄ lÄg vÀxer enligt kÀnt tyskt manér".

Jag vet att det inte fungerar. 😁

PÄ motorvÀg Àr det inget problem att komma förbi, eftersom du inte möter andra bilar. PÄ landsvÀgar dÀremot Àr det en annan sak. DÀr behöver du power för att komma förbi snabbt, innan du möter en annan bil. StÀnger man av A/C för ett par sekunder som behövs för omkörningen, vÀrmer bilen inte upp sig sÄ snabbt att hettan blir till problem.

I sÄ fall fÄr du inte köra bil hÀr som jag bor pÄ sommaren alls. Om bilen parkerar i solen nÀr det har 36 grader fÄr du köra ganska lÀnge tills A/C har skapat en behaglig temperatur. Ratten Àr sÄ het att man knappt kan röra den. ArmaturbrÀdan blir till ett vÀrme element och förstÄr Àr dessa för det mesta svarta. Man fÄr nog köra 20-30 km innan det blir behagligt.

Jag har för övrigt inget problem med hetta. Jag kan lÀgga mig en dag i solen i tropiska omrÄden utan problem. Jag trÀnar till och med vid höga temperaturer. 35 grader Àr för mig ingen anledning till att avstÄ frÄn trÀningen.

Pyttelite
0

#54: SjÀlvfallet har du inte problem med hetta men dina medtrafikanter har förmodligen problem med ditt körande nÀr cupevÀrmen Àr över 30 grader.

JodÄ jag Àr ocksÄ van vid sommardagar nÀrmare 40 Àn 25 och varje gÄng skÀnker jag en tanke till AC och berömmer den för sitt jobb efter fÀrd.

FataMorgana
1

#53: För dom flesta Àr det kanske sÄ, men nÀr du svarar pÄ Sindri som skriver att hon inte mÄr bra av AC skriver du som om du inte hade lÀst hennes svar utan upprepar bara det dÀr, att om man tÀnker pÄ sÀkerheten har man A/C pÄ, precis som om Sindri inte skulle tÀnka pÄ sÀkerheten. Men för henne Àr det sÀkert sÀkrare att inte ha den pÄ om hon mÄr dÄligt av den och bÀttre med att ha fönstret pÄ glÀnt. SÄ var och en bör göra det som Àr bÀst för en sjÀlv.

Condor
2

HÀr Àr en intressant artikel, som jag översÀtter ett par saker ur:

https://www.autozeitung.de/autos-multimedia-touchscreens-sicherheit-ablenkung-74996.html

"PekskÀrmar förskjuter allt mer knappar och strömbrytare: Vissa forskare tror att vi riskerar vÄr sÀkerhet. Tyska förare Àr ocksÄ kritiska i en undersökning. Domen mot en Tesla-förare som orsakade en olycka pÄ grund av pekskÀrmsdrift kan fÄ lÄngtgÄende konsekvenser."

"En Tesla-förare körde sitt elfordon i kraftigt regn och ville öka hastigheten pÄ vindrutetorkarna. För att göra detta var han tvungen att klicka sig igenom en undermeny pÄ infotainmentsystemets centralskÀrm, vilket ledde till distraktion och en kollision med flera trÀd. Föraren fick böter och körförbud i en mÄnad för olovlig anvÀndning av en elektronisk apparat."

"PekskÀrmar behöver permanent ögonkontakt. "Det Àr ett stort problem för sÀkerheten." Studier visar att kombinationen av att se, röra och höra Àr det bÀsta sÀttet att koncentrera sig pÄ att köra bil."

"Även om endast navigationssystemet anvĂ€nds kan detta leda till betydande distraktion."

Sind Touchscreens im Auto ein Sicherheitsrisiko? Das Urteil gegen einen verunfallten Tesla-Fahrer könnte weitreichende Folgen haben.
Pyttelite
0

#56: Det Àr möjligt men det kan ocksÄ vara sÄ att man Àr van vid en gammal modell och inte vÄgar prova eller stÀlla in.

Att fÄ torr hals kan man leva med om trafiksÀkerheten blir bÀttre för det var ju det vi pratade om.

Pyttelite
0

#57: Det finns mÄnga förare som hanterar reglagen fel t ex riktningsvisare sÄ det sÀger inte mycket.

FataMorgana
0

#58: Det beror ju mycket pÄ hur den torra halsen pÄverkar ens uppmÀrksamhet och pÄ hur ofta man hostar och harklar osv och förstÄs ocksÄ pÄ hur ofta man mÄste dricka osv, om sÀkerheten blir bÀttre eller sÀmre.

Condor
0

#59:

Jo, det sÀger mycket. Det handlar om att tekniken inte möjliggör att man kör sÀkert om man behöver skÀrmen för att Àndra hastigheten pÄ vindrutetorkare. PÄ min bil gör jag det med spaken brevid ratten. Jag behöver inte ens lyfta bort blicken frÄn gatan.

Sindri
0

#57: Huvudet pÄ spiken.

Pyttelite
0

#60: Nu Àr det vÀl sÄ att halsontet kommer efter men visst i sÄdana fall ska man nog övervÀga att köra bil överhuvudtaget om man Àr sÄ kÀnslig.

Det som Àr bra med den typen av problem Àr att de isÄfall mÀrks direkt.

DÄlig uppmÀrksamhet pga vÀrme kommer smygande och man uppfattar det inte sjÀlvt.

Pyttelite
0

#61: Det handlar om att en förare gjort fel dÄ hen haft dÄligt vÀglag och inte kÀnde sin bil tillrÀckligt.

Föraren överskattade sin egna fÀrdighet och det har knappast med reglagen att göra.

johan
0

Ja men nu ligger inte hastigheten för vindrutetorkarna glömt i nÄgra menyer, sÄ det Àr vÀl bara att slÀppa den diskussionen.

Kan vi inte vara överens om att Ätminstone anvÀnda faktiska verkligheten nÀr vi diskuterar en funktions farlighet?

Det Àr ocksÄ otroligt underhÄllande hur "touchskÀrmar vs. vred" Àr nÄgot absolut binÀrt, medan vÀrmes pÄverkan pÄ koncentrationen tydligen Àr helt subjektivt.

För övrigt Àr jag helt med Pyttelite om att luftmotstÄndet frÄn öppna fönster kommer dra mycket mer energi Àn AC. Hur det Àr med den saken pÄ en gammal bil med usel AC, vÄgar jag dock inte sÀga nÄgot om. Men i en modern bil, i synnerhet Tesla som har vÀrmepump för klimatanlÀggningen, Àr vinddraget i högre hastigheter garanterat vÀrre.

Vid 110 km / h sÄ orsakar sidospeglarna en energiförlust pÄ drygt 5 %. Det blir som en luftbroms pÄ flygplan. Vid lÄga hastigheter Àr det givetvis helt försumbart.

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#65: Jag fÀller in sidospeglarna nÀr jag kör för att spara brÀnsle.

• Redigerat 2022-10-26 14:25 av Pyttelite
johan
0

#66: Inte jag, men funderar pĂ„ det. Sedan funktionen att visa sidokameran nĂ€r man slĂ„r pĂ„ blinkers har behovet av speglarna minskat. Man fĂ„r mycket bĂ€ttre överblick av kamerorna. Älskar hur man enkelt kan se bĂ„de döda vinkeln och in pĂ„ cykelbanor nĂ€r man slĂ„r pĂ„ blinkers sĂ„ man vet att det Ă€r sĂ€kert att svĂ€nga.

Det Àr nog bara en tidsfrÄga innan sidospeglar försvinner till förmÄn för slimmade kameror.

Mvh // Johan

Condor
1

#64:
Nej, det handlade om, jag citerar igen " För att göra detta var han tvungen att klicka sig igenom en undermeny pÄ infotainmentsystemets centralskÀrm, vilket ledde till distraktion och en kollision med flera trÀd."

Det skulle inte ha hÀnt om han bara hade behövt röra spaken brevid ratten.

Pyttelite
0

#67: HÄller helt med och man kommer att se mer Àn som det Àr i en ordinÀr bil - det Àr inte jÀttelÀngesen kravet kom pÄ tvÄ sidospeglar.

Condor
1

#65:

"Ja men nu ligger inte hastigheten för vindrutetorkarna glömt i nÄgra menyer, sÄ det Àr vÀl bara att slÀppa den diskussionen."

I alla fall var han tvungen att blÀddra sig genom menyer.

"Kan vi inte vara överens om att Ätminstone anvÀnda faktiska verkligheten nÀr vi diskuterar en funktions farlighet?"

Jag citerade den verkligheten som domstolen i Tyskland kom fram till.

johan
1

#68: Och jag sÀger igen: Nej, du behöver inte klicka dig till undermenyer.

Du behöver klicka en gÄng pÄ ett stÀlle pÄ skÀrmen i vÀnster nederkant.

Eller anvÀnda röstkommando.

Och Tesla uppdateras hela tiden, sÄ det kanske var annorlunda för 5 Är sedan Àn det Àr idag, Àven om en fem Är gammal bil ocksÄ skulle fÄtt alla uppdateringar och bete sig som jag pÄstÄr nu.

Men det Ă€r sĂ„ jĂ€vla provocerande att du ska berĂ€tta för mig som kört Tesla dagligen i fyra Ă„r hur man Ă€ndrar hastighet pĂ„ vindrutetorkarna. Detta hĂ€r kanske kommer som en chock, men saker du Ă€r övertygad om kan vara fel

Mvh // Johan

FataMorgana
1

SjÀlv kÀnner jag mig sjÀlv sÄ pass bra, att jag kÀnner mycket vÀl av, nÀr min uppmÀrksamhet och koncentration Àr pÄ topp och ner dessa börjar svikta. Jag vet precis hur mÄnga timmars sömn jag behöver, vilken kost jag behöver och vilka temperaturer jag behöver för att fungera som bÀst. Men vad som gÀller för mig gÀller inte för alla.

Som exempel. Nu har vi haft en vÀldigt mild och varm höst med omkring 20 grader. PÄ utbildningen jag Àr pÄ gÄr vi ofta ut pÄ vÄra pauser. NÀr somliga har varmt och stÄr dÀr med sina t-shirt, sÄ finns dÀr andra som stÄr dÀr med sina ytterjackor och har kallt och fryser.

Samma sak pÄ sommaren nÀr det var hett dÀr ute, dÄ fanns det dom som ville ha klimatanlÀggningen pÄ i vÄra studieutrymmen för att dom tyckte det var för hett utan och hade svÄrt med uppmÀrksamheten och med att koncentrera sig, medan andra inte ville ha den pÄ för att dom tycket det var för kallt med 21-23 grader och beklagade sig över att dom inte kunde koncentrera sig. Medan somliga hade det alldeles för hett och nÀstan tuppade av och mÄdde bÀst av att ha klimatanlÀggningen pÄ, sÄ fanns dÀr andra som mÄdde dÄligt och som blev sjuka nÀr klimatanlÀggningen var pÄ.

• Redigerat 2022-10-26 14:55 av FataMorgana
Condor
1

#71:

Nej, det har du missuppfattat. Jag talar inte om för dig hur man Àndrar hastighet pÄ vindrutetorkarna, utan jag citerade vad domstolen i Tyskland har kommit fram till. SjÀlv har jag ingen aning, men jag anser att domstolar Àr trovÀrdiga kÀllor och dÀrför Àr det för mig verklighet.

Jag vet inte vilken Tesla som den föraren hade, vilken modell och nÀr den byggdes och jag vet nte vilken Tesla som du har. Om din Tesla har ett annat system Àr det bra och det handlar heller inte om kritik mot Tesla, utan att vissa saker inte ska styras genom att man mÄste klicka sig genom menyer pÄ en skÀrm, oavsett vilken bil som det handlar om. Men jag börjar att misstÀnka att du Àger Tesla aktier, eftersom du verkar att vara sÄ kÀnslig.

Jag vet inte om du har lÀst hela artikeln som jag lÀnkade till i inlÀgg 57, men i alla fall översÀtter jag nu ett annat stÀlle:

"OLG Karlsruhe (OLG betyder oberstes Landesgericht, dvs. översta domstolen) bekrÀftade underrÀttens beslut i början av augusti 2020. NödvÀndiga funktioner fÄr dÀrför endast anvÀndas pÄ en permanent installerad pekskÀrm om de inte distraherar föraren för mycket. Ansvaret förblir pÄ föraren och behöver inte övertas av tillverkaren."

Pyttelite
1

#73: Vad som stÄr Àr att det Àr föraren som Àr ansvarig för att framföra sin bil oavsett hur reglagen Àr utformade.

Behöver man öka hastigheten pÄ vindrutetorkarna men inte kan det av ngn anledning sÄ Àr föraren ansvarig inte tillverkaren.

Det Àr inte tillverkarens fel att föraren körde in i ett trÀd - det kan bara vara föraren som kan klandras.

johan
1

Mmmmmm.. Verkligen
..

Men om dÄ touchskÀrm Àr orsaken till att nÄgon tysk krockat nÀr hen skulle öka hastigheten pÄ vindrutetorkare, sÄ mÄste rimligen ocksÄ pedaler vara orsaken till att folk sÄ ofta trycker pÄ fel pedal och gasar in i nÄgot nÀr dom menade att bromsa.. SÄ lÄt oss alla tycka att pedaler Àr dÄliga, istÀllet för att lÀra oss hur nÄgot fungerar INNAN man kör.

Mvh // Johan

Condor
1

#74:

Just det! Det betyder, att om domstolen anser att du blev distraherad av att blÀddra i menyt och dÀrför hade en olycka, Àr det du som Àr ansvarig. Du skulle ju ocksÄ ha möjligheten att stanna med bilen och sen blÀddra i menyt. Med andra ord, du har en pekskÀrm, men fÄr bara anvÀnda den begrÀnsat. Det Àr dÀr som dessa pekskÀrmar förlorar deras mening.

Fast min kritik gÀller inte pekskÀrmar i och för sig. Om jag t.ex. kollar luften i dÀcken och stÀller in via pekskÀrm, att nu har jag rÀtt tryck i dÀcken, Àr det en bra sak, för pekskÀrmen varnar om jag förlorar luft i ett dÀck. Men det Àr saker som man gör nÀr bilen stÄr. DÀremot Àr det opraktiskt och en ökad sÀkerhetsrisk om vissa funktioner som t.ex. reglering av vÀrme och flÀkt, hastigheten pÄ vindrutetorkarna gÄr via pekskÀrm, för det Àr saker som behövs att Àndras medan man kör. Man har bara valet att antingen ta den risken eller att stanna med bilen. Det Àr absolut ingen fördel med att reglera dessa saker via pekskÀrm, utan bara nackdelar.

Condor
2

#75:

Nej, det har du missuppfattat igen. Det handlar inte bara om en tysk som krockade. Hela artikeln handlar om hurvida pekskÀrmar distraherar och hurvida de Àr en risk för sÀkerheten. Det citeras experter och studier och tysken som krockade och blev dömd för att hantera med pekskÀrm var bara ett exempel pÄ hur det kan gÄ.

För att trampa pÄ pedaler behöver du inte vÀnda blicken och uppmÀrksamheten frÄn gatan. Du behöver ju inte titta ner pÄ pedalerna, utan du vet ju var du har dom. Det Àr automatiserade rörelser med benen. NÀr du gÄr behöver du ju heller inte tÀnka "nu flyttar jag den ena foten framÄt och sen den andra". Men precis som att det finns folk som snubblar, finns det ocksÄ folk som av misstag trampar pÄ fel pedal. MÀnniskor gör fel, men bara för det Àr det ingen anledning till att bygga in saker i en bil som distraherar dom. Bara för att det kan finnas andra saker som distraherar och fÄr en mÀnniska att trampa pÄ fel pedal, behöver man ju inte trigga fram fler fel.

Och vad Àr egentligen rÀtt eller fel? Jag anser att om man mÄste blÀddra sig genom menyer bara för att reglera vÀrmen, flÀkten eller vindrutetorkarna, finns det bara ett enda rÀtt och det Àr att stanna med bilen. Vilken fördel har det i sÄ fall att dessa funktioner styrs med pekskÀrmen? Men du kan gÀrna ge ett exempel pÄ hur man blÀddrar genom ett meny utan att vÀnda blicken och uppmÀrksamheten frÄn gatan till pekskÀrmen. Om du anser att man kan lÀra hur det fungerar, borde du kunna tala om hur du gör det.

FataMorgana
0

#75: SÀg, sen nÀr man lÀrt sig hur pekskÀrmen fungerar, sÄ kan man dÄ blÀddra i den utan att lyfta bort blicken frÄn gatan, sÄ som Condor kan Àndra pÄ vindrutetorkarens hastighet utan att lyfta bort blicken frÄn gatan?

Pyttelite
0

#76: #78: Nu Àr det ju sÄ att den funktionen inte finns pÄ Tesla och det Àr tveksamt om det var korrekt frÄn början eller om det var ngt som föraren skyllde pÄ.

Har ni sjÀlva kört Tesla?

Pyttelite
0

#76: Detta gÀller för samtliga reglage inklusive gaspedal - kan du inte hantera bilens grundfunktioner kan du inte skylla pÄ bilen.

Pyttelite
0

#77: Nej jag har inte missuppfattat - artikeln tar upp bÄde för och nackdelar och det Àr just en artikel som sammanfattar nÄgra personers stÄndpunkter.

Återigen det finns bra och dĂ„liga lösningar pĂ„ tuchpaneler precis som det finns bra och dĂ„liga lösningar pĂ„ fysiska reglage.

För att inte tyska om lösningar som Àr gjorda för höger- respektive vÀnstertrafik.

Condor
0

#78:

Nu kan jag inte lĂ„ta bli
. 😄 Johan mĂ„ste ha övermĂ€nskliga förmĂ„gor. Han behöver inte titta pĂ„ skĂ€rmen, för han kĂ€nner med fingrarna var han ska peta. 😁

Jag lÀrde nog hur pekskÀrmen fungerade nÀr jag hade verkstadsbilen. För att det ska bli varmt i bilen, mÄste man först gÄ tillbaka till huvudmenyt. Sen fanns dÀr en massa symboler. PÄ ett av dom petar man och sen öppnar sig menyt för vÀrmen. Sen hÄller man fingret pÄ symbolen som ser ut som en flÀkt, sÄ lÀnge Ànda tills pricken pÄ plus-minus strecket har gÄtt upp till stÀllet som man vill ha det pÄ. Det kan man inte göra medan man kör.

PÄ min bil behöver jag bara vrida pÄ en knapp. För att Àndra hastigheten pÄ vindrutetorkarna behöver jag bara peta pÄ spaken jÀmte ratten.

Condor
0

#79:

Det handlar inte om Tesla, utan det handlar om sÀkerhetrisken om vissa funktioner styrs via pekskÀrm. Jag har ingen aning om vilka Tesla modeller som har vilka funktioner i pekskÀrmen.

Condor
0

#80:

Det handlar inte om att kunna hantera bilens grundfuntioner, utan om sÀkerhetsrisken, att titta och peta pÄ en pekskÀrm samtidigt som man kör bil.

Pyttelite
0

#83: LÀs vad jag skriver det finns dÄliga fysiska grÀnssnitt precis som tuchgrÀnssnitt.

Eftersom mycket fÄ funktioner Àr standardiserade sÄ kan det utformas efter tycke och smak.

Pyttelite
0

#84: För att hantera din bils grundfunktioner sÄ ska du vara inlÀsta pÄ dom.

LÀs manualen först och klaga sen!!!

FataMorgana
0

#79:

Jag förstÄr inte vad du vill ha sagt?

Johan skrev högre upp: "Du behöver klicka en gÄng pÄ ett stÀlle pÄ skÀrmen i vÀnster nederkant." nÀr det var pÄ tal om vindrutetorkarnas hastighet"

NÀr han sedan i inlÀgg 75 skrev om att lÀra sig hur nÄgot fungerar innan man kör, sÄ undrar jag nu om man kan blÀddra i en pekskÀrm utan att ta blicken bort frÄn gatan efter man lÀrt sig hur det fungerar, sÄ som Condor kan Àndra pÄ vindrutetorkarnas hastighet utan att ta bort blicken frÄn gatan? Om ja, skulle jag gÀrna vilja veta hur. Om nej, skulle jag gÀrna vilja veta var fördelen gentemot att inte behöva ta bort blicken frÄn gatan Àr?

Egentligen handlar det ju inte om pekskÀrmar i sig, utan om att mÄnga helt enkelt bara vill ta bort blicken frÄn gatan sÄ lite som möjligt.

Condor
0

#81:

Jag skrev inte till dig att du har missuppfattat, utan till Johan. Hittade du ett stÀlle i artikeln, dÀr det stÄr vilken fördel det har om man mÄste flytta blicken och uppmÀrksamheten frÄn gatan till en pekskÀrm för saker som t.ex. reglera vÀrmen och flÀkten, Àndra hastigheten pÄ vindrutetorkarna? Hittade inget.

Sen handlar det heller inte om personers subjektiva Äsikter, utan om studier och hur experter tolkar dessa.

Pyttelite
0

#82: Bara en enkel frÄga varför ska du variera vÀrmen nÀr du kör? Har du en klimatanlÀggning sÄ sköter den resten.

Det kan inte bara sÄ att du har extrema krav?

FataMorgana
0

#89: Snarare Ă€r det jag som har extrema krav. Är det en grad för mycket svettas jag och har det alldeles för hett, Ă€r det en grad för lite fryser och jag skakar tĂ€nder 😅 SĂ„ för min skull varierar han vĂ€rmen rĂ€tt ofta nĂ€r vi ute och kör.

Pyttelite
0

#88: Studien zeigen, dass mit haptischer RĂŒckmeldung weniger Fehler gemacht werden. Sie sind intuitiver und schneller zu bedienen." sagt Christian Hatzfeld, der an der Technischen

Haptisk Äterkoppling fÄr du sÀllan mha fysiska reglage.

Pyttelite
0

#90: Varför inte skaffa en bil dÀr klimatanlÀggningen Àr anpassad efter passagerarna dvs föraren och passageraren kan ange olika temperaturer.

Passageraren sköter naturligtvis sin miljö skild frÄn förarens.

Condor
0

#85:

Ja och jag anser att man överskrider grÀnsen om vissa saker som jag inte vill upprepa igen gÄr via pekskÀrm.

Det som stÄr i manualen betyder att man mÄste flytta blicken och uppmÀrksamheten frÄn gatan till en pekskÀrm. Det Àr just det som jag kritiserar.

Min Polo hade en automatisk A/C dÀr man bara behöver att stÀlla in hur mÄnga grader som man vill ha. Men den som jag har nu Àr inte automatisk. Men Àven om man kan stÀlla in temperaturen, sÄ finns det saker som man sjÀlv ibland mÄste Àndra pÄ. NÀr man far ivÀg behövs varmluften vid vindrutan och flÀkten pÄ högsta nivÄn. Senare vill man ha mer vÀrme vid fötterna och flÀkten lÀgre instÀlld.

Haptiskt betyder att du Àven anvÀnder dig av kÀnseln. Haptiskt feedback betyder att du kÀnner med fingrarna om du Àr pÄ rÀtt knapp. Det har du endast med en knapp, men inte pÄ en skÀrm. DÀr mÄste du anvÀnda dig av blicken, som ska vara pÄ gatan.

Begreppet förekommer ocksÄ i ett annat sammanhang:

Dabei zeigen Studien, dass gerade die Verbindung von Sehen, Tasten und Hören fĂŒr die Konzentration auf das Fahren am besten ist. "Eine Kombination aus visuellem, akustischen und haptischen Feedback ist am geeignetsten, um Fehler zu reduzieren"

Pyttelite
0

#93: Haptisk teknik kan mycket vÀl vara mjukvarustyrd det finns implementerat pÄ t ex iPhone och innebÀr inte i det hÀr fallet fysiska reglage.

FataMorgana
0

#92: För det första kan vi bara köpa den bilen vi har rÄd med och för det andra Àr det som Àr det viktigaste, det att vi har en bil dÀr man behöver ta bort blicken frÄn gatan sÄ lite som möjligt. Dessutom Àr Condor inte lika kÀnslig för vÀdret som jag.

Condor
0

#92:

Jag köper de bilar som jag har rÄd med.

Om jag har en knapp att vrida eller trycka pÄ bryr jag mig inte om den styrs via en dator eller inte. Om du har en mobiltelefon som vibrerar Àr det haptiskt feedback att nÄgon ringer dig. Men om den bara ringer Àr det endast akustiskt.

Pyttelite
0

#96: TyvÀrr har du fel.

NÀr det gÀller haptiska system och bildskÀrmar sÄ kan det ske bÄde via mjukvara eller hÄrdvara men dÄ inte via ett fysiskt reglage.

En haptiskfunktion kan vara att du efter nÄgon tidsenhet kan fÄ impulser nÀr du trycker pÄ skÀrmen.

Condor
0

#95:

"Dessutom Àr Condor inte lika kÀnslig för vÀdret som jag."

Du menar kÀnslig för hetta och vind. Kyla Àr jag nog mer kÀnslig för Àn du.

Condor
0

#97:

Vilka haptiska impulser fÄr du dÄ? Vibrerar kanske sÀtet eller ratten? Eller fÄr man elektriska stötar?

Det Àr nog inte det som Àr menat i studien som det handlar om. HÀr handlar det om att om man kÀnner med fingrarna vilken knapp som man Àr pÄ, behöver man inte anvÀnda sig av ögonen.

Pyttelite
0

LĂ€s Haptics Gratis 📖 av Lynette Jones ✓ Finns som Ljudbok ✓ Prova Gratis i 14 Dagar.
Pyttelite
0

#99: Det Àr din tolkning.

Condor
0

#100:

Men snÀlla, det dÀr handlar ju om

"The challenge for technology is to reproduce in a virtual world some of the sensations associated with physical interactions with the environment.".

Det finns inte en enda bil med sÄdan teknik. Om du rör pekskÀrmen kÀnner du bara skÀrmen men inte t.ex. var symbolen för flÀkten Àr som du ska peta pÄ.

Haptiskt feedback Àr t.ex. att jag kÀnner med fingrarna att dÀr Àr spaken för vindrutetorkarna. Detta saknas pÄ en bildskÀrm och det Àr den enda logiska tolkningen.

Pyttelite
0

HÀr har du litteratur frÄn Christian Hatzfeld och det handlar inte om hur man gör fysiska knappar:

http://hapticdevices.eu/author/ch/

InnehÄllsförteckning:

http://hapticdevices.eu/wp-content/uploads/2014/09/EHD_ToC.pdf

Pyttelite
0

#102: Nej det Àr inte sÄ som avses utan bildskÀrm ska kompletteras med haptisk funktion som t ex Apple Watch har.

• Redigerat 2022-10-26 17:59 av Pyttelite
Pyttelite
0

SÄ hÀr skrev forskning och framsteg 2009:

Med sÄ kallade haptiska displayer blir det möjligt att inte bara se, utan ocksÄ röra vid digitala objekt. Tekniken kan anvÀndas för att skapa hjÀlpmedel Ät synskadade, trÀna kirurgiska ingrepp och för att bÀttre förstÄ hur mÀnniskans kÀnsel fungerar.

Och utvecklingen har gÄtt vidare sedan dess.

https://fof.se/artikel/2009/1/data-som-kanns/

Vi ser med ögonen, hör med öronen och kĂ€nner med hĂ€nderna. Genom vĂ„ra sinnen skaffar vi oss information om omvĂ€rlden. Sedan lĂ€nge kan vi ocksĂ„ 

• Redigerat 2022-10-26 17:59 av Pyttelite
Condor
0

#103:

Men snĂ€lla igen

i stĂ€llet för att lĂ€nka till en bok med 32 sidor kan du ju tala om för mig hur det skulle fungera pĂ„ en bil. Hur kĂ€nner du pĂ„ skĂ€rmen om du petar pĂ„ rĂ€tt stĂ€lle?

#104:

Jag har ingen Apple watch och kan inte förestÀlla mig vad du menar.

Just det, du rör dig i en virtuell vÀrld och i stÀllet för att bara se och höra, finns det en teknik som hjÀlper dig att Àven kÀnna föremÄl.

Hur kulle det fungera i en bil? Hur kÀnner du om du petar pÄ t.ex. flÀkten pÄ din skÀrm och vilken bil har den funktionen?

Pyttelite
0

#106: DÄ fÄr du lÀsa pÄ en av författarna till bokreferenserna ovan uttalade sig just om att det behövdes Haptisk komplement och Äterigen det var inte fysiska knappar han avsÄg utan det han skrivit böcker om.

Pyttelite
0

Ytterligare citat frÄn artikeln:

Eine Kombination aus visuellem, akustischen und haptischen Feedback ist am geeignetsten, um Fehler zu reduzieren", schrieb ein internationales Team von Wissenschaftlern der UniversitÀt in Pittsburgh.

Pyttelite
0

#106: AnvÀnd lÀnken du fick sÄ ser du hur Apple Watch med Haptisk funktion fungerar.

Condor
0

#107:

Och vad har det med pekskÀrmar i bilar att göra?

Just det. Du behöver bÄde synen, hörseln och kÀnslan. PÄ pekskÀmar saknas kÀnslan och dÀrför finns det system att imitera knappar. Jag citerar ur din lÀnk:

"De haptiska displayer med utstrĂ€ckta kontaktytor som hittills tagits fram bestĂ„r – med nĂ„got undantag – av en matris av stift som kan simulera konturer och ytegenskaper hos föremĂ„l."

AlltsÄ nÄgot liknande som blindskriften. Det Àr bara det att det inte finns bilar med ett sÄnt display.

Menar du det som jag just citerade ur din lÀnk? Det stÄr ingenting om Apple i den.

Pyttelite
0

#110: Det har oerhört mycket med pekskÀrm och bilar att göra för i artikeln pratar man om att det bÄde ska finnas visuella, ljud samt haptiska funktioner.

Vi pratar fortfarande om bildskÀrmar och ett exempel pÄ en Haptisk funktion pÄ bildskÀrm Àr just den funktionen jag lÀnkar till för Apple Watch som exempel.

LÀnken finns i #100: men Àven hÀr:

https://support.apple.com/sv-se/guide/watch/apd2c755c294/watchos

Apple Watch kan trycka en haptisk version av klockslaget.
Pyttelite
0

HÀr Àr demo av ett haptiska integrerat system för bilar.

Observera att det inte finns nÄgra fysiska knappar utan allt Àr virtuellt/digitalt.

Pyttelite
0

Spatial Computing

Condor
0

#111:

Det Àr som jag skrev, eftersom kÀnslan i fingrarna som man har nÀr man trycker pÄ knappar saknas pÄ vanliga pekskÀrmar, utvecklar man nu pekskÀrmar som ska ge den kÀnslan. Det Àr bara det att dessa pekskÀrmar Ànnu inte finns i bilar som man kan köpa, utan verkar att vara i utveckling och kanske nÄgon gÄng kommer. DÀrför kan man anta att studierna som det refereras till i min lÀnk inte handlar om sÄdana pekskÀrmar, utan om knappar.

Man utvecklar alltsÄ pekskÀrmar som imiterar knappar. DÄ kan man lika gÀrna anvÀnda sig av riktiga knappar. Det Àr billigare och jag tvivlar pÄ att den hÀr teknologin kommer att anvÀndas i bilar, eftersom det inte har en stor mening att bygga in ett dyrt invecklat system för att imitera knappar.

Pyttelite
1

#114: Nej det handlar inte om knappar de personerna som uttalar sig arbetet med haptiska system och det Àr inte fysiska knappar.

Du missade att kolla kÀllan utan antog ngt.

Nej det Àr inte billigare med fysiska knappar i lÀngden.

Pyttelite
0

Haptisk teknik

Haptisk teknik , Ă€ven kĂ€nd som kinestetisk kommunikation eller 3D -beröring , avser all teknik som kan skapa en upplevelse av beröring genom att applicera krafter , vibrationer eller rörelser pĂ„ anvĂ€ndaren. Dessa tekniker kan anvĂ€ndas för att skapa virtuella objekt i en datasimulering , för att styra virtuella objekt och för att förbĂ€ttra fjĂ€rrkontroll av maskiner och enheter ( telerobotik ). Haptiska enheter kan innehĂ„lla taktila sensorer som mĂ€ter krafter som anvĂ€ndaren utövar pĂ„ grĂ€nssnittet. Ordet haptic , frĂ„n grekiska: ጁπτÎčÎșός ( haptikos ), betyder "taktil, rörande kĂ€nslan". Enkla haptiska enheter Ă€r vanliga i form av spelkontroller , joysticks och rattar .

Haptisk teknik underlÀttar undersökning av hur mÀnniskans beröringskÀnsla fungerar genom att tillÄta skapande av kontrollerade haptiska virtuella objekt. De flesta forskare urskiljer tre sensoriska system relaterade till beröringskÀnsla hos mÀnniskor: kutan , kinestetisk och haptisk . Alla uppfattningar medierade av kutan och kinestetisk kÀnslighet kallas för taktisk uppfattning. BeröringskÀnslan kan klassificeras som passiv och aktiv, och termen "haptisk" associeras ofta med aktiv beröring för att kommunicera eller kÀnna igen objekt.

Taget frÄn :

https://hmn.wiki/sv/Haptic_technology

Obs! Tveksam reklam insprÀngd i faktamÀngden

Haptisk teknik , Ă€ven kĂ€nd som kinestetisk kommunikation eller 3D -beröring , [1] [2] avser all teknik som kan skapa en upplevelse av beröring genom att applicera krafter , vibrationer eller rörelser pĂ„ anvĂ€ndaren. [3] Dessa tekniker kan anvĂ€ndas för att skapa virtuella objekt i en datasimulering , för att styra virtuella objekt och för att förbĂ€ttra fjĂ€rrkontroll av maskiner och enheter ( telerobotik ). Haptiska enheter kan innehĂ„lla taktila sensorer som mĂ€ter krafter som anvĂ€ndaren utövar pĂ„ grĂ€nssnittet. Ordet haptic , frĂ„n grekiska: ጁπτÎčÎșός ( haptikos ), betyder "taktil, rörande kĂ€nslan". Enkla haptiska enheter Ă€r vanliga i form av spelkontroller , joysticks och rattar .
  • Redigerat 2022-10-27 10:17 av Pyttelite
johan
2

Man utvecklar alltsÄ pekskÀrmar som imiterar knappar. DÄ kan man lika gÀrna anvÀnda sig av riktiga knappar.

Dom hÀr tvÄ meningarna visar med all tydlighet hur du totalt missförstÄtt varför man anvÀnder touchskÀrmar och dess fördelar.

Alla som anvĂ€nt en smartphone, dĂ€r grĂ€nssnittet Ă€ndras beroende pĂ„ vad man gör och hur en klickbar yta t ex högst upp till höger kan ha helt olika funktioner beroende pĂ„ app, eller till och med inom samma app beroende pĂ„ kontext, borde kunna se nackdelarna med dedikerade knappar för varje unik funktion

Verkar som kepsen trillat ner för lĂ„ngt över ögonen

Mvh // Johan

Condor
0

#115:

Jag pratar om det som jag citerade ur din lÀnk:

"De haptiska displayer med utstrĂ€ckta kontaktytor som hittills tagits fram bestĂ„r – med nĂ„got undantag – av en matris av stift som kan simulera konturer och ytegenskaper hos föremĂ„l."

Det Àr det som praktiskt skulle kunna anvÀndas i bilar.

Men jag ser ingen koppling till det som du nu pratar om, att skapa en virtuelll vÀrld, dÀr man inte bara ser den virtuella vÀrlden, utan ocksÄ kan kÀnna den. Det har absolut ingenting med pekskÀrmar i en bil att göra.

Pyttelite
0

#118: Jag vet inte vilken lÀnk du avser men i de artiklar du hÀnvisade till nÀmns haptisk teknik och de personer som nÀmns jobbar inte med knappologi utan haptiska system.

Haptisk teknik finns redan som t ex Apple watch.

• Redigerat 2022-10-27 10:20 av Pyttelite
Pyttelite
0

Jag ser nu att du citerar inslaget frÄn forskning och framsteg som skrevs 2009.

I dag finns tekniken och det finns open source programvara för att bygga egna system.

• Redigerat 2022-10-27 10:23 av Pyttelite
Condor
0

#117:

Vilken fördel har det, om du i stÀllet för att helt enkelt peta pÄ spaken brevid ratten för att Àndra hastigheten pÄ vindrutetorkaren, mÄste stoppa bilen, ropa upp huvudmenyt, gÄ in pÄ ett undermeny och sen peta pÄ skÀrmen för att Àndra hastigheten?

Vilken fördel har det om du i stÀllet för att vrida pÄ en knapp för att Àndra pÄ flÀkten, som du inte ens behöver titta pÄ för att du kÀnner den haptiskt, mÄste göra samma sak, stanna bilen, gÄ pÄ huvudmenyt, sen pÄ undermenyt och sen peta pÄ symbolen med flÀkten?

Ok, du har ett anat system i din bil och kan till och med anvÀnda dig av rösten. Men nu pratar jag om "vanliga" system som t.ex. verksatdsbilen som jag pratade om hade. Det var en Seat Leon.

Du pratar om fördelar som jag inte ser, utan att nÀmna fördelarna. Nu frÄgade jag dig rakt pÄ sak. Kan du svara?

Pyttelite
1

#121: Du har fortfarande inte fattat vad haptik Àr.

Pyttelite
0

#122: Fördelar Àr ekonomiska, miljömÀssiga och rÀttvisa.

Ekonomi: Att utveckla mjukvara Àr dyrt men det Àr en lÄg kostnad för tillverkning.

HÄrdvara har en medeldistans för att utvecklas men medför alltid en produktionskostnad.

MiljömÀssiga ; Inga fysiska material anvÀnds, varken plast, metall eller andra rÄvaror.

RÀttvisa; Noll rÄvaruförbrukning

Condor
0

#119 + 120:

Just det. Jag pratar om den hÀr lÀnken som du stÀllde in i ett tidigare inlÀgg. StÀller in den igen:

https://fof.se/artikel/2009/1/data-som-kanns/

Jag tror att det Àr tvÀrt om. Haptiskt betyder att kÀnna nÄgonting, precis som akustiskt betyder att höra och optiskt att se.

Haptiskt mÄste inte ha med ett elektroniskt system (i en virtuell vÀrld t.ex.) att göra, precis som optiskt heller inte mÄste ha med en bildskÀrm att göra eller akustiskt med högtalare.

Om du öppnar ögonen har du en optisk bild framför dig, helt utan bildsÀrm. Om du lyssnar, hör du Àven saker som inte kommer frÄn en högtalare och om du rör ett föremÄl med fingrarna kÀnner du föremÄlet.

Om du rör en pekskÀrm, kÀnner du pekskÀrmen, men du kÀnner inte symbolerna som du vill klicka pÄ. För den sakens skulle utvecklas det skÀrmar med haptiska system, jag citerar igen:

Jag menar inte fördelarna som tillverkarna har, utan jag menar fördelarna som bilförarna har. Tillverkningen inser jag ju, men miljö argumentet lÄter jag inte gÀlla. En knapp av plast belastar inte miljön lika mycket som nÀr man stoppar bilen för att hantera pekskÀrmen och sen mÄste trampa pÄ gasen för att accelerera pÄ nytt, om och om igen.

Vilka fördelar ser du för föraren?

Vi ser med ögonen, hör med öronen och kĂ€nner med hĂ€nderna. Genom vĂ„ra sinnen skaffar vi oss information om omvĂ€rlden. Sedan lĂ€nge kan vi ocksĂ„ 

Pyttelite
0

#124: Fast nu Àr det sÄ att i de artiklar du omnÀmnt sÄ syftas det pÄ att bildskÀrmen ska kompletteras med programmerade virtuella funktioner + ljud dÄ blir det Ànnu sÀkrare.

Jag lÀnkade till en nÀstan 15 Är gammal artikel för att det skulle vara begripligt.

Vill du har det visuellt dÄ anvÀnd youtube-klippen frÄn nutid.

DÀr visas dessutom exempel pÄ förarmiljön som tekniken kan anvÀndas för.

Du verkar fastna pÄ hur det grÀnssnitt du anvÀnt i den Seat du körde.

Återigen sĂ€ger dina egna artiklar att för att det ska vara en oslagbart trafiksĂ€kerhet ska man kombinera med ljud, bild och haptik.

Condor
0

#125:

Nej, du lÀser fel. I artikeln Àr det pÄ tal om haptisk feedback, men du lÀser haptiska system och tÀnker att bildskÀrmen ska kompletteras med ett haptiskt system.

Haptisk feedback fÄr du om du t.ex. kÀnner att hÀr Àr spaken för vindrutetorkarna. Det visar studierna som det Àr pÄ tal om. Det kan inte finnas studier med haptska skÀrmar, eftersom dessa inte förekommer i vanliga bilar. Det som dina klipps visar Àr inte det som man har i bilar somman köper, utan det Àr framtidsvisioner.

Jag tvivlar pÄ att detta nÄgonsin kommer att finnas i bilar som produceras i serie, för om man vill förbÀttra nÄgonting, kan man ju anvÀnda sig av system som man kan styra med rösten, som t.ex. Johan har i sin Tesla. Det Àr nog billigare och enklare i anvÀndningen Àn en haptisk bildskÀrm. Att bara sÀga t.ex. "höj temperaturen till 25 grader" Àr nog det enklaste och bekvÀmaste sÀttet. Men inte alla har rÄd med en Tesla. Sen undrar jag hur det dÀr systemet uppfattar samtal mellan förare och passagerare, om det plötsligt uppfattar ord ur dessa samtal som ett befÀl?

johan
1

Vilken fördel har det, om du i stÀllet för att helt enkelt peta pÄ spaken brevid ratten för att Àndra hastigheten pÄ vindrutetorkaren, mÄste stoppa bilen, ropa upp huvudmenyt, gÄ in pÄ ett undermeny och sen peta pÄ skÀrmen för att Àndra hastigheten?

Men kÀra Jesus.. Hur kan det vara sÄ omöjligt för dig att acceptera att man inte behöver gÄ in i menyer och undermenyer?

Du har bestÀmt dig för att nÄgot Àr pÄ ett visst sÀtt, sedan Àr du helt oförmögen att Àndra detta synsett oavsett hur mycket bevis som presenteras för dig.

Det Àr som att försöka övertyga Huygens om att inte CIA har implementerat kameror i hans linser.

"Öhhghghghg, men jag hittade en artikel som beskrev nĂ„got frĂ„n en domstol och eftersom den stödde vad jag ville tycka sĂ„ Ă€r det enda sanningen sĂ„ absolut inga andra bevis pĂ„ motsatsen kan vara sant för jag vet alltid hur det Ă€r för det har jag lĂ€st, kolla hĂ€r vilket bra citat jag hittat
"

Herre gud
.. Tur att du inte Ă€r brottsutredare som mĂ„ste acceptera att bevis inte stĂ€mmer överens med din första magkĂ€nsla

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#126: Du har fel igen haptisk respons kan ges i ratt stol osv Du har snöat in pÄ gammal teknik och kan inte tÀnka nytt.

De personer som anges i rapporten jobbar inte med fysiska knappar utan haptisk teknik som kommer att förbÀttra upplevelsen om de lÀggs till visuell och röststyrning pÄ displayen precis som spelkonsoler fungerar.

LÀs gÀrna din egen referens och kolla kÀllorna.

• Redigerat 2022-10-27 11:32 av Pyttelite
johan
0

#128: Hem-knappen pÄ iPhone Àr ett utmÀrkt exempel pÄ haptik. Det Àr inte en knapp som kan tryckas in. NÀr telefonen Àr av kÀnns det som att trycka pÄ en helt statisk yta. Men med haptik kÀnns det som en riktig knapp och man fÄr feedback.

Även med touchskĂ€rmar kan man fĂ„ samma fysiska feedback av att interagera med en glasbit.

PÄ Apple Watch Àr lilla rullhjulet ocksÄ ett klockrent exempel pÄ hur haptik kan förhöja upplevelsen av interaktionen.

Mvh // Johan

Condor
0

#127:

Som sagt, har jag förstÄtt att du har ett annat system i din Tesla och kan till och med styra grejerna med din röst. Att styra med rösten Àr sÀkrare Àn allt annat. Det kritiserar jag inte.

Jag kritierar det som finns i helt vanliga bilar och som tydligen ocksÄ finns eller fanns i Teslan som det var pÄ tal om, som krockade för att föraren blÀddrade sig genom menyt för att Àndra hastigheten pÄ vindrutetorkarna.

Jag har stÀllt frÄgan flera ggr., vilken fördel det har för föraren, men jag har tills nu bara fÄtt svar pÄ vilka fördelar det har för tillverkaren (av Pyttelite). Du har inte svarat mig alls, utan tycker att jag borde se det som fördel att jag mÄste stanna bilen för att blÀddra i menyer och om jag inte ser fördelen jÀmför du mig med Huygens.

Jag frÄgar dig Àn en gÄng, vilken fördel har de vanliga pekskÀrm systemen för föraren att blÀddra sig genom menyer i stÀllet för att helt enkelt peta pÄ en spak brevid ratten? Om du inte kan svara pÄ frÄgan utan ger mig liknande svar som tills nu, inser jag att du inte kan svara pÄ frÄgan.

Pyttelite
0

Ytterligare om haptik:

Automotive

With the introduction of large touchscreen control panels in vehicle dashboards, haptic feedback technology is used to provide confirmation of touch commands without needing the driver to take their eyes off the road. Additional contact surfaces, for example the steering wheel or seat, can also provide haptic information to the driver, for example, a warning vibration pattern when close to other vehicles.

Det Àr detta man syftar pÄ i den artikel du lÀnkar till och inte nÄgon hemmasnickrad definition.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Haptic_technology

Pyttelite
0

#130: Du lÄser pÄ att du mÄste blÀddra i menyer som Àr en tillÀmpning troligen lika bra som en knapp försett med ett rakblad.

johan
1

Jag har svarat mÄnga gÄnger pÄ fördelarna och jag göra det igen. Men misstÀnker att du ÀndÄ Àr för lÄst i hur det var pÄ 80-talet och inte kan ta in nya koncept.

Men jag gör ett försök:

• Funktioner kan uppdateras, förĂ€ndras och lĂ€ggas till över tid. Bilens funktioner Ă€r inte statiska som i en Ă€ldre bil som Ă€r lĂ„st i utvecklingen efter den levererats.
  • GrĂ€nssnitt kan förĂ€ndras baserat pĂ„ vad som Ă€r relevant för stunden, jĂ€mför med tangentbordet pĂ„ en smartphone som kan vara helt dolt, visa bokstĂ€ver, siffror, symboler eller emojis utan att behöva ta plats för allt hela tiden
  • GrĂ€nssnittet kan anpassas efter förarens önskemĂ„l, t ex kanske A vill ha snabb Ă„tkomst till defroster, medan B föredrar att aktivera slĂ„ pĂ„ AC.
  • GrĂ€nssnittet kan Ă€ndras om du t ex backar, parkerat eller kör framĂ„t
  • Hela kabinen blir mindre plottrig av ett femtital knappar och spakar
  • Billigare för tillverkaren
  • Enklare att tillverka
  • Etc etc

Det som ocksÄ verkar vara helt frÀmmande för dig, Àr att mycket av sakerna du tar upp som du mÄste justera, Àr helt automatiskt och vÀl fungerande i moderna bilar. Jag minns knappt nÀr jag Àndrade temperatur sist. Den stÄr pÄ 21 grader Äret om. RattvÀrme, stolsvÀrme Àr automatiskt och gÄr igÄng om kabinen Àr kall, stÀngs av nÀr den Àr önskad temperatur. Vindrutetorkare Àr pÄ auto och behöver i princip aldrig Àndra det.

SĂ„ vad Ă€r det man behöver göra mer under fĂ€rd? Ändra volym pĂ„ stereon? Görs i princip alltid pĂ„ ratten. Blinkers? Gör allt vid ratten. Helljus? Görs alltid vid ratten. FarthĂ„llare? Görs vid ratten.

Mvh // Johan

Condor
0

#128:

Nej, du har inte lÀst allt ordentligt. DÀrför förstÄr du inte sammanhanget.

Forskarens egna ord:

"Der Fahrer muss ohne Ablenkung Einstellungen vornehmen können. Wenn aber auf der glatten OberflÀche nicht zu ertasten ist, ob der Fahrer eine neue Route eingibt oder einen Anruf tÀtigen will, könnte das zum Problem werden.".

och det Àr just det problemet som skÀrmarna i bilar har. Sen kan man ju uppfinna eller utveckla andra skÀrmar Àn de som finns nu, men man kan inte göra studier med saker som kanske kommer att finnas i bilar i framtiden.

I vilken bil finns detta?

Aha
 jag konstateraratt du inte kan ge ett enda exempel pĂ„ fördelarna

Condor
0

#133:

Men ingenting av det som du nÀmnde Àr relevant för att t.ex. Àndra pÄ hastigheten av vindrutetorkarna.

Sen undrar jag att om du mÄste fara ivÀg pÄ vintern, om du inte behöver varmluften pÄ vindrutan och flÀkten pÄ ett större steg Àn nÀr du kör helt vanligt och bilen redan Àr uppvÀrmt? Senare vill man ju ha vÀrmen vid fötterna och flÀkten behöver inte blÄsa lika mycket.

Du kan kanske styra med rösten, men vad gör en som har en Seat?

Observera att jag inte kritiserar pekskÀrmar i och för sig, utan jag kritiserar att vissa funktioner bara kan styras via pekskÀrm. Det förklarade jag i ett tidigare inlÀgg, men det kanske du missade.

Pyttelite
0

#135: Att Àndra hastigheten pÄ vindrutetorkarna skulle kunna fungera i ett haptiska system att du bara ger ett tecken med din hand.

Du behöver inte titta bort eller ner du behöver inte fumla efter en knapp.

Jag antar att det finns prototyper men de som uttalade sig om tekniken tittar inte bakÄt utan framÄt Kanske kommer dom att jobba pÄ ett kÀnt bilmÀrke med slogan Vorsprung durch Technik.

Pyttelite
0

Som av en hÀndelse hittade jag detta:

Condor
0

#136:

Det Àr bara det att dessa system inte Ànnu existerar i vanliga bilar, sÄ dessa har jag inte uttalat mig om. Jag har uttalat mig om de system som t.ex. fanns i verkstadsbilen som jag hade och som finns i nÀstan alla bilar.

Det haptiska sytemet i klippet i inlÀgg 137 Àr heller inget system som man inte behöver att vÀnda bort sin blick och uppmÀrksamhet frÄn bildskÀrmen för. Det handlar om att man med olika tryck pÄ fingret kan ta fram olika funktioner.

Ta och svara pÄ frÄgan som jag stÀllde, vilka fördelar system har som finns i vanliga bilar, som t.ex. Seat, dÀr man mÄste blÀddra sig genom menyer bara för att reglera flÀkten. PÄ vilket sÀtt Àr det bekvÀmare eller sÀkrare Àn att bara vrida pÄ en knapp som man kÀnner med fingrarna?

Det Àr frÄgan som jag stÀllde flera ggr utan att fÄ svar.

johan
1

#135: Ja, jag missade att du sagt att du inte kritiserat touchskÀrmen i sig, eftersom det varit andra trÄdar dÀr det Àr just det du gjort. Men bra, dÄ börjar vi nÀrma oss en mer gemensam hÄllning.

T ex: Att ha blinkers pÄ en touchskÀrm i mitten av bilen hade varit vansinne. Eftersom den anvÀnds sÄ ofta.

Ändra hastighet pĂ„ vindrutetorkaren anvĂ€nds mycket sĂ€llan, dĂ€rför spelar det mindre roll. Att dĂ€remot spruta spolarvĂ€tska anvĂ€nds ofta, sĂ„ det Ă€r via spak vid ratten.

Avfrostning gör jag vanligtvis innan jag sÀtter mig i bilen, via bilens app pÄ telefonen. Otroligt skönt att ha en helt imfri, snöfri, isfri bil innan man kör ivÀg. Sommartid kyler jag bilen innan man Äker ivÀg.

Om jag inte gjort det i förvÀg, hade jag nog lagt det som ett snabbval sÄ det var Ätkomligt med ett klick.

Mvh // Johan

Pyttelite
1

#138: Suck du hÀnvisade till minst en artikel som pekar pÄ att bildskÀrmen bör kompletteras med haptiska funktionalitet för att öka sÀkerhet och anvÀndarvÀnlighet.

Du tolkar det som att dessa expert vill ha kvar fysiska knappar vilket inte Àr fallet med tanke pÄ vilka institutioner dessa personer arbetat pÄ.

Ja du vill att knappar ska vara kvar. Ja volkswagens kunder vill att knapparna ska vara kvar men dina artiklar sÀger inte att knappar ska vara kvar pga sÀkerhet.

Condor
0

#139:

I tidigare trÄdar handlade det kanske mer om mitt tyckande, t.ex. att jag inte vill studera dator bara för att kunna köra bil. I andra trÄdar var det sjÀlvkörande bilar som det var pÄ tal om. Den hÀr trÄden handlar dock om knappar och pekskÀrmar och i inlÀgg 76 beskrev jag utförligt min stÄndpunkt.

Jag har ingenting emot vissa saker som jag har pÄ skÀrmen, men att behöva den för att reglera vÀrmen, flÀkten eller vindrutetorkarna Àr för mig ett absolut "no go". Jag skulle aldrig köpa mig en sÄn bil.

Vad som gÀller hastigheten pÄ vindrutetorkarna, sÄ har du sÀkert en sensor som mÀter regnet som faller pÄ rutan om du kör med intervall. Jag hade ocksÄ en sÄn pÄ min Polo, men den fungerade inte sÄ bra. Ibland kopplade den inte pÄ sig fast rutan var blöt. Ibland var det tvÀrtom. DÀrför Àr jag glad att jag kan stÀlla in intervallerna sjÀlv pÄ bilen som jag har nu och det mÄste jag göra ganska ofta, för regnet varierar ju. Men spaken Àr precis brevid ratten, sÄ jag behöver inte ens titta pÄ den.

En bil som man kan avfrosta och kyla i förvÀg, har jag precis som de flesta, tyvÀrr inte rÄd med.

Condor
0

#140:

Nej, det Àr din tolkning. Jag ser det som att artikeln handlar om bristerna som pekskÀrmar har, att man inte kÀnner vad det Àr som man petar pÄ, i motsats till knappar. Studier har visat att det Àr sÀkrare om man har ett feedback via kÀnseln, men det ger de nuvarande skÀrmarna inte.

Sen kan man ju lösa problemet pÄ olika sÀtt, att bygga in billiga knappar eller att bygga in en invecklad och dyr teknologi, som dessutom befinner sig i utvecklingsfasen, för att kompensera bristerna som skÀrmarna har gentemot knappar.

johan
0

En bil som man kan avfrosta och kyla i förvÀg, har jag precis som de flesta, tyvÀrr inte rÄd med.

En klassisk kupévÀrmare löser ju samma problem. Givetvis inte heller gratis, men i förhÄllande till en ny bil procentuellt vÀldigt lite.

Mvh // Johan

Condor
0

#143:

Jag har inte ens sett sĂ„dana hĂ€r i Österrike och fick googla för att informera mig. Dom gĂ„r ju pĂ„ el, sĂ„ jag undrar ju hurvida dom tömmer batteriet. Jag sĂ„g att man fĂ„r en för 1.000 kronor, men sen mĂ„ste den ju byggas in och det kanske Ă€r dyrare Ă€n vad den kostar.

Pyttelite
0

#144: Oftast kör man vÀl en icke integrerad cupevÀrmare pÄ extern el och inte via batteri.

johan
0

#144: Du pluggar in den i vanliga 220 V-eluttag. I praktiken Àr det ett el-element med flÀkt. Monteras ofta vid fotutrymmet pÄ passagerarsidan och en kabel dras sitt fronten av bilen sÄ det Àr enkelt att ansluta sladd till el-uttaget.

Det finns Ă€ven som anvĂ€nder diesel, men dom Ă€r ofta dyrare att installera, men fungerar Ă„ andra sidan överallt. Men om man tĂ€nker pĂ„ miljö och ekonomi kĂ€nns det vĂ€ldigt dyrt att anvĂ€nda diesel för att vĂ€rma bilen. Å andra sidan Ă€r det precis det dom flesta gör nĂ€r dom sĂ€tter bilen pĂ„ tomgĂ„ng medan den vĂ€rms upp och dom skrapar rutor

Mvh // Johan

Condor
0

#145:

Har den en ackumulator?

Condor
0

#146:

Jag tror för mig lönar det sig inte. Om jag skulle ha pengar att investera i att frysa mindre, skulle jag sÀtta pÄ vÀrmen lite mer i hemmet. I bilen kan jag leva med att ha det kallt tills motorn har vÀrmt upp sig.

Pyttelite
1

#148: Du sparar motor och batteri om den vĂ€rms upp innan start men det Ă€r högre elkostnader i Österrike Ă€n i Sverige.

https://www.defa.com/se/nackdel-kallstarta-bil/

Du vet vÀl om att det inte Àr bra för miljön att kallstarta din bil? BÄde för din bekvÀmlighets skull och för miljön Àr det bÀttre vÀrma den innan start.
  • Redigerat 2022-10-27 15:13 av Pyttelite
Pyttelite
1

Condor
0

#149:

Ja, hÀr Àr elen svindyr. Vi vÀrmer vÄr lÀgenhet med el och betalar just nu 220 euro i mÄnaden. Men dÄ vÀrmer vi bara upp de rummen som vi just vistas i, dvs. pÄ dagen köket, pÄ kvÀllen vardagsrummet och pÄ natten sovrummet. Skulle vi se till att alltid ha alla rum uppvÀrmda, skulle vi betala över 500 i mÄnaden. Men som tur har vi en ovanlig varm Oktober. Just nu Àr allt avstÀngt, för vi har 19 grader.

Condor
0

#150:

Men dom dÀr vÀrmer ju bara upp dÀr som man sitter. Motorn förblir ju kall.

Pyttelite
0

• Redigerat 2022-10-27 15:42 av Pyttelite
Sindri
0
Nya accessoaren har temperaturvred och fysiska knappar.
Pyttelite
0

Nöden Àr uppfinningens moder!

Pyttelite
0

Ytterligare pÄpekanden om nya funktioner i bilar som rör till det.

Nytt Ă€r alltid bĂ€ttre, eller? Moderna bilar Ă€r utrustade med alla möjliga funktioner som underlĂ€ttar vardagen – dessutom Ă€r de mer trafiksĂ€kra Ă€n sina föregĂ„ngare. Ibland trĂ€ffar innovationerna dock fel. HĂ€r Ă€r fem exempel pĂ„ nymodigheter som borde lĂ€mnas kvar pĂ„ tillvalslistan.

LÀs mer hÀr:

https://www.dagensps.se/motor/fem-bedrovliga-nymodigheter-i-bilar/

Ingen vill betala tiotusentals kronor för saker de aldrig kommer att anvÀnda. Vissa nymodigheter kommer driva en bara till vansinne.
Diskussionen har nÄtt max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.