Bilbatteri urladdat - ladda inomhus?
Hej! Kan noll om bilar så hoppas ni kan hjälpa :)
Skulle starta bilen men den ville inte starta, bilen hade nog för instrumentbrädan och så men inte mer (var ungefär -18C), hade bara haft motorvärmare ca 2h.
Jag läste online att om batteriet frusit så ska den tina innan den kan laddas… vet ju inte om den har det eller inte så törs inte chansa. Så kopplar lös allt och tar in, nu står den på toaletten och tinar (hörs att det är vätska där i nu, gjorde inte det tidigare). Men nu läser jag att man inte kan ladda upp den inomhus pga gasbildning? Men hur gör jag då? Ska den tina inomhus över natten för att sen monteras tillbaka i bilen och laddas där? Kommer ju vara lika kallt imorgon.
Kan tillägga att jag är student å bor på 28kvm så vill ju inte gärna ha gasbildning… och lite kallt att öppna fönster.
Batteriet: exide bilbatteri eb620
Laddaren: https://www.biltema.se/bil---mc/fordonsbatterier/batteriladdare/batteriladdare-6-v-2-a12-v-4-a-2000045784?gclid=Cj0KCQiAqOucBhDrARIsAPCQL1YIFnjG1erSJtpBOIhupE5fzsvXLzFy1RljCmFIhmCs5zFKmRr237YaAvFIEALw_wcB
Nån som har nå tips på hur jag gör? // vilsen tjej
Jag kan tyvärr inte heller så mycket om bilbatterier, men skulle göra så ändå. Sätta det i bilen och ladda. Även om det är kallt ute tar det några timmar innan batteriet fryser och laddar du det på en gång så borde det fungera - om det nu var det som var problemet.
Lycka till!
Ja tack, efter rådfrågning med andra personer så ska den få köra några timmar under köksfläkten för att se till att den ej fryser utomhus. Och sen får den ladda klart ute under huven :)
Hur har det gått?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.