Motor iFokus

Motor

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 38 ggr
Pyttelite
0

Bränsleanvändning för bensin- och dieselbilar

Energieffektiviseringen av fordonsflottan har gått snabbt genom att äldre fordon ersatts med nya, mer bränslesnåla bilar.

Medelvärdet för alla nya personbilars bränsleförbrukning ökade för första gången sedan 1990-talet då det steg med två procent mellan åren 2016 och 2017. Sedan dess har vi sett en svag årlig ökning av bränsleförbrukningen. Ökningen kommer efter en lång tids förbättring då den genomsnittliga bränsleförbrukningen för nya personbilar minskat.

Bränsleeffektiviseringen motverkas till viss del genom att större bilar blir alltmer populära i Sverige.

https://www.naturvardsverket.se/data-och-statistik/trafik-och-transporter/bransleanvandning-bensin-dieselbilar/

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Energieffektiviteten bland personbilar i Sverige minskar inte längre.
johan
0

Tycker det är skrämmande hur liten del av energin som tas upp ur marken faktiskt används till att snurra hjulen och föra bilen framåt när det kommer till fossila bränslen. Så ineffektivt.

Skillnaden i "well-to-wheel"-förluster mellan fossila drivmedel och eldrift är häpnadsväckande.

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#1: Det hör kanske inte till en motorsajt men jag förundras fortfarande över vilken effektökning det är att cykla i förhållande till att gå och att man kan transportera sig mycket långa sträckor på ganska liten tid.

Naturligtvis skriven av en som älskar långcykling.

Under studietiden fanns det ingen bil så mycket transporterades via cykel tom stora inköp från Ikea - dock ej dubbelsängen. 😊

johan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja verkligen. Tycker Steve Jobs tar upp detta fenomenalt.

Han gör det visserligen som en referens till att prata om datorer, men poängen om hur vi med uppfinningar som t ex cykeln för oss bättre och mer effektiva.

Mvh // Johan

johan
0

#2: Vi kan låtsas att du menar el-cykel så har du plötsligt en motor som givetvis också måste få ta plats på en motor-sajt.

Jag älskar min elcykel, just för att den gör mig ännu mer effektiv och jag kan matcha tiden hade tagit med kollektivtrafik utan att bli svettig, men ändå andfådd. Om vanlig cykel är som att springa, blir elcykel som en powerwalk.

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#4: Jag har inte kommit till elcyklandet än men det kommer nog - tycker att det är dyrt.

johan
0

#5: Ja, elcyklar är dyra. Men om man räknar om det i vad dom kan ersätta blir det ”billigare”.

För mig blev det sällan av att cykla normalt 2,2 mil x 2 och även behöva lägga tid på dusch. Då blev kollektivt enklare.

Med elcykel går det lite snabbare och jag behöver inte duscha.

Att åka kollektivt kostar mig 78 kr/dag. Att parkera bil och trängselskatt skulle kostar mig minst 250 kr/dag.

Plötsligt blir det enkelt att räkna på hur många gånger jag behöver ta cykeln innan den blir gratis jämfört med alternativen.

Mvh // Johan

• Redigerat 2023-04-06 10:11 av johan
Pyttelite
0

#6: Kollektivtrafiken är usel till jobbet - nästan tre gånger så lång tid mot cykeltramp - har blivit påkörd - så ofta blir det bil vintertid.

johan
0

Ja det har sina utmaningar med cykel vintertid. Skaffade dubbdäck även till cykeln, det hjälper en del. Men i modd och drivsnö är det inte kul att cykla.

Jag har nära på 100 % dedikerade cykelbanor mina 2,2 mil, så det minskar risken för att drabbas av andra. Hade det varit landsväg där man delade vägen med bilar vet jag inte om jag vågat cyklat på vintern.

Mvh // Johan