Kostnad för begagnad bil?
Hej
Hur mycket pengar tycker ni är värt att lägga ut på en begagnad bil?
Jag köpte en bil för 35 000 kr och har nu lagt ut väldigt mycket pengar för att reparera den. När ska man välja att kasta in handduken och köpa en ny?
#0: Vad är det för märke, modell o årsmodell på bilen?
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!
Hur mycket man vill lägga på en beg bil beror väl i första hand på vad man har för ekonomi och hur mycket man vill förlora! Ett bilinköp är långt ifrån en investering utan snarare kastar man pengarna i sjön på kortare eller längre sikt förutsatt att man inte använder den i sin yrkesverksamhet. Samt naturligtvis hur många mil man kör per år.
Har man tur kan man få tag i en beg bil med få ägare och med få mil på vägmätaren. Själv köper jag sällan beg bil över 30K kronor. Har för övrigt kört mest SAAB och MB men min senaste beg köp var en Peugeot 206 (2005) kombi som mer var en ren chansning som jag köpte 2017 som hade gått lite drygt 10K mil. Volvo i Borgholm på Öland skulle avveckla sin verksamhet på Öland och hade just fått in bilen och jag gav bara 5K kronor för bilen utan servicebok. Volvo upplyste om att de rekommenderade byte av kamrem på den på direkten vilket jag gjorde på direkten hos en mindre lokal verkstad. För övrigt har jag inte reparerat den över huvud taget förutom ren service på den inkl nya däck och lite glödlampor. Den har för övrigt gått igenom besiktningen felfritt alla år sedan jag köpte den.
SAAB anser jag personligen är ett bra köp idag trots att den inte tillverkats på över 10 år. Samt naturligtvis gamla Volvomodeller från 90-talet. Problemet med nyare bilar är dels att rostskyddet är tämligen dåligt samt kanske det allvarligaste problemet generellt - ELEKTRONIKEN! I princip alla nyare bilar har elektronikfel som förr eller senare dyker upp och det brukar vanligtvis kosta rejält med slantar.
Typiska lågprismärken kan vara en chanstagning förutsatt att man har lite tur. Vanligtvis bilar som från början har varit dyrare kan om man har otur bli ruinen för ens ekonomi. Mest beroende på att delar och verkstadskostnaden hos de auktoriserade verkstäderna kostar… kostar MYCKET!
När fel dyker upp är att man har bra kontakt med sin bilverkstad som gärna utför svartjobb! :-)
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu