Teslastrejken växer - Är du drabbad?
IF metalls strejk mot Tesla fortsätter växa.
Flera fackförbund har anslutit sig i sympati för kampen för kollektivavtal. Hör ägare av Teslabilar i Stockholm om hur de påverkats av strejken.
Läs mer här:
https://sverigesradio.se/artikel/teslastrejken-vaxer-orolig-om-jag-akut-maste-laga-bilen
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2025-10-26 09:16 av Pyttelite
Risken finns att stejken får Teslas laddstolpar att försvinna helt, tror Stefan Johansson som kör elbil och brukar ladda på Teslas laddstationer.
Läs mer här:
https://sverigesradio.se/artikel/elbilsagaren-om-tesla-strejken-katastrofalt
Jag tycker dessa fackförbund beter sig som beskyddarverksamhet som bränner ner din restaurang om du inte betalar deras "försäkring".
Det är ett fåtal, mindre än 10 %, av personalen på Tesla som strejkar. Många har sagt att dom har bättre villkor på Tesla än dom haft någonstans tidigare. IF Metall har själva sagt att dom är besvikna på att så få vill strejka. Dom har också sagt att det inte handlar om tesla-anställda, utan en principsak.
Men den mest komiska "sympatiåtgärden" är ändå musikerna som gjort musiken till SVT's Sveriges Historia säger att deras musik inte ska få spelas i Tesla-bilar. Hur dom nu ska lyckas med det utan att ta bort den från Spotify och Apple Music. Och det hysteriskt roliga i att dom tror att Tesla kommer bry sig det minsta.
Eller hur tycker en glasmästare som vägrar byta vindruta att dom straffar Tesla? Det är försäkringsbolag som betalar vindrutan. Det är kunden som blir drabbad. Tesla berörs inte.
Och Super Chargers.. Finns det verkligen inte en enda elektriker per ort som jobbar som eget bolag och inte har kollektivavtal? Tesla kommer garanterat flytta sina uppdrag till dessa elektriker istället för dom som vägrar jobba.
Och hamnar.. Tesla kommer frakta bilar på lastbilar från Tyskland istället. Den enda som blir drabbad är miljön och att det kanske blir dyrare bilar för kunden.
Det här verkar handla 99,9999 % om ideologi och knappt något om tesla-anställdas villkor. Till och med IF Metall erkänner ju det.
Mvh // Johan
#2: Oavsett vad man tycker om fackföreningar i Sverige så är det tabu att ifrågasätta dom - de har en stark ställning på gott och ont oavsett vilken sida de står på.
- Redigerat 2023-11-20 21:14 av Pyttelite
#3: Uppenbarligen.
IF Metall verkar närmast desperata över att så få på Tesla vill strejka. Nu erbjuder dom tesla-anställda 130% av sin tesla-lön för att försöka muta dom att strejka.
Om anställda tyckte arbetsplatsens villkor är sämre än ett kollektivavtal skulle ge, borde det inte behövas sådant för att få dom att ”ställa upp”.
Mvh // Johan
Tesla-ledelsen ønsker ikke fagorganiserte ansatte, men når bilteknikere får trøbbel på jobb melder de seg inn likevel – i all hemmelighet. Det forteller Fellesforbundet.
Läs mer här:
https://www.nrk.no/norge/tesla-ansatte-organiserer-seg-i-hemmelighet-1.16641657
Strejken mot Tesla har snart pågått en månad.
Teslan har en krockskada – men reparationen dröjer.
Läs mer här:
https://sverigesradio.se/artikel/trott-teslaagare-mikael-i-norrkoping-vill-se-elon-musk-forhandla
Absurt att PostNord kan strunta i att dela ut post för att dom inte gillar mottagaren.
Mvh // Johan
Teslas yrkande om säkerhetsåtgärder ska prövas först sedan Postnord fått möjlighet att yttra sig. Det har inte framkommit sådan fara i dröjsmål att säkerhetsåtgärder ska meddelas direkt. Tingsrätten kommer alltså att först efter att Postnord fått tillfälle att yttra sig besluta om säkerhetsåtgärder mot Postnord ska meddelas.
Läs mer här:
https://www.domstol.se/nyheter/2023/11/inga-omedelbara-sakerhetsatgarder-mot-postnord/
Tesla har höjt ett varningens finger för de anställda som strejkar. De hotar med att det kan bli sämre med ett kollektivavtal på plats, enligt uppgifter till Arbetet.
– Lite orolig är jag allt. Man vet ju att Tesla inte är positiva till kollektivavtal, säger en strejkaren Tobias Eng Strömberg till tidningen.
Läs mer här:
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/oron-pa-tesla-strejken-kan-gora-det-varre-/
Intervju med anställd på Tesla:
https://sverigesradio.se/artikel/tesla-teknikern-jobbar-trots-strejken-besviken-pa-facket
Mvh // Johan
Danmarks största fackförbund varslar om konflikt med bilföretaget Tesla, skriver danska TV2.
Det handlar om 3F Transport, som organiserar hamnarbetare och chaufförer, som nu väljer att ta ställning för de svenska fackförbundens kamp för att biljätten ska teckna kollektivavtal.
Läs mer här:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/teslastrejken-sprider-sig-till-danmark--etf4y3
Efter seks ugers intens kamp og strejke for en overenskomst på Teslas værksteder i Sverige har IF Metall anmodet om støtte fra 3F Transport i Danmark.
Läs mer här:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/3f-transport-gaar-med-i-konflikt-mod-tesla
En genomgång visar att det är 9 personer på Tesla som strejkar och är positiva till kollektivavtal. Hittills verkar fler ha gått ur IF Metall, än uppskattat vad dom gör.
Tänk att ha en så oattraktiv produkt / tjänst, att man måste köra med hot och aktivt förstöra verksamheten och anställningar för underleverantörer för att försöka tvinga någon att köpa den.
Mvh // Johan
Transportstyrelsen behöver inte lämna ut registreringsskyltar till Tesla. Detta efter att Hovrätten ger dem prövningstillstånd, meddelar Göta Hovrätt i ett pressmeddelande.
Läs mer här:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hovratten-ger-transportstyrelsen-provningstillstand--r1t7x8
Dansk Metal, der organiserer mekanikerne, vil først gå dialogens vej med Tesla. Fejler dialogen, kan der også vanke dansk strejke.
Läs mer här:
#14: I Transportstyrelsen egna stadgar står det att om deras Postnord strejkar, kan dom byta leverantör för att fortsätta dela ut skyltar.
Så nu har vi en statlig myndighet som mobbar ett företag för att dom inte gillar dom. Med hjälp av ett statligt ägt företag.
Den här strejken blir bara mer och mer absurd.
Mvh // Johan
Tingsrätten har beslutat att Postnord inte ska tvingas att lämna ut försändelser till Tesla innan målet avgörs slutligt. Tesla har yrkat att tingsrätten redan nu ska besluta att vissa försändelser med bland annat registreringsskyltar ska lämnas ut.
Tingsrätten har beslutat att inte bevilja interimistiska säkerhetsåtgärder.
Läs mer här:
Så absurt. Kollektivavtal påstås vara frivilliga. I verkligheten är dom helt godtyckligt tvingande.
Mvh // Johan
När Johannes skulle hjälpa sin bror flytta i höstas så lossnade dragkroken och flyttsläpet smällde rakt in i bakdelen på bilen. När det var dags för reparation fick han meddelande från verkstaden att de inte kunde laga bilen på grund av strejken.
– Det är olyckligt att det drabbar oss slutkunder, speciellt bilar som kanske inte borde få vara ute på gatan men som ändå är ute och kör för att de inte kan tas in på verkstaden, säger Johannes Pietilä Löhnn.
Läs mer här:
Du får aldrig berätta något om Tesla även om du avslutat sin anställning på företaget – och detta gäller livet ut. Så står det i de hemliga och krångliga anställningsavtalen som Teslas anställda i Sverige får, och som DN har tagit del av.
Läs mer här:
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/tystnadsplikt-livet-ut-for-svenska-tesla-anstallda/
#20: Samma sak gäller tydligen för läkare, poliser och lärare, om man ska tro vad folk visade för avtal och NDA på X rörande denna diskussion.
Jag har typ alltid haft någon form av konkurrens-klausul och ofta behövs skriva på NDA när jag gjort konsultjobb.
Låter på ytan som DN gör en höna av en fjäder. Men jag vet inte detaljerna.
Mvh // Johan
– Om en anställd uppfinner något så äger arbetsgivaren alla rättigheter, den enskilde får ingen ersättning
Återigen finns flera exempel på detta, t ex Tetrapak hade ett uppmärksammat fall av detta.
Känns lite som att Tesla är medias nya SD och Musk är medias nya Donald Trump.
Mvh // Johan
#22: Håller med om att det är mycket ensidig kritik.
De flesta företag har någon form av DNA och krav på tystnadsplikt på sina anställda.
- Redigerat 2023-12-20 09:45 av Pyttelite
Transportfacket AKT inleder idag en blockad mot elbilstillverkaren Tesla i de finländska hamnarna. Varken bilar eller reservdelar kommer att skeppas vidare till Sverige.
Läs mer här:
Intressant ändå att det är fler fackföreningar än anställda på Tesla som strejkar.
Mvh // Johan
#25: De känner nog av hotet!
Elon Musks intåg i politiken är dåliga nyheter för Tesla: försäljning viker och börskursen faller. Även de strejkande metallarna i Sverige märker skillnaden.
– Det känns som att vi har medvind just nu, säger strejkvakten Emma Hansson.
Ls mer här:
Vore bra om man kunde vara mer ärlig med att försäljningen dalat mest pga att många väntat på nya Model Y.
Hittills i mars är Model Y Sveriges mest sålda modell.
Ganska självklart att försäljningen av en äldre modell sjunker när kunder väntar på ny modell och att Tesla byggt om fabriker på tre kontinenter samtidigt i Q1.
Att inbyten ökar är av samma anledning, mestadels.
Mvh // Johan
#28: Det som var viktigt i reportaget var att påpeka att det fortfarande finns stöd och förståelse för den strejk som fortfarande pågår.
Syftet med artikeln var inte att påpeka nedgången i försäljningen av Teslor.
#29: Och ändå är det vad som syns i ingressen och texten som syns när artikeln delas. 🤔
Mvh // Johan
#30: Man får lägga ner lite möda på att läsa hela artikeln för att förstå sammanhanget - inte sant?
Det skulle ju kunna vara så att sista stycket i artikeln säger ngt annat än första och det är väl skribentens frihet att disponera innehållet eller ska det också standardiseras och censureras tycker du?
#31: Det är en visning om vad man vill att läsaren ska dra för slutsats om vad man skriver i rubrik och ingress.
Vad du valde att lyfta fram, säger något om vad du uppskattade som viktigast att visa upp och vad du tyckte var intressant.
Men det kanske är helt olika regler för vad och vem man skriver om som gäller här också.
Mvh // Johan
#32: Nej jag valde att ta de första stycket av lathet inte för att provocera - utan att värdera så kan det för andra läsare som är mer fackligt engagerade än jag få lite nyheter om läget.
Teslastrejken är den längsta strejken i Sverige på 100 år. Hittills har den kostat facket IF Metall runt 100 miljoner kronor, enligt German Bender, utredningschef på Arena Idé.
– Det är inte så mycket jämfört med IF Metalls strejkkassa på 10 miljarder kronor, säger German Bender.
Läs mer här:
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/tva-ar-av-teslastrejk-fackets-nota-100-miljoner-kronor
- Redigerat 2025-10-26 09:16 av Pyttelite
IF Metalls strejk mot Elon Musks Tesla är en av de mest långdragna i modern tid – och ännu finns inga tecken på en lösning.
Läs mer här:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/60-sekunder-turerna-i-teslastrejken
#34: Dom kan tycka 100 miljoner är lite. Men då väljer dom att glömma alla som blivit av med sina jobb eftersom att deras arbetsgivare inte längre får ha Tesla som kund.
Med säkerhet vet man att det passerat 50, men det är sannolikt närmare det dubbla snart.
Det måste kännas som en rejäl affärsrisk att ha kollektivavtal för många. När man kan tvingas förlora jobb för att man har kollektivavtal med ett annat fack till och med.
Min gissning: Tesla kommer aldrig teckna kollektivavtal. Många andra kommer inte våga förnya sina. Synen på fack har påverkats negativt.
”Fin verksamhet du har… det vore synd om något hände med den….”
Mvh // Johan
- Redigerat 2025-10-26 10:19 av johan
Som sagt.. Allt fler börjar se det som en affärsrisk att ha kollektivavtal. Finns inga som förstört den "svenska modellen" så mycket som IF Metall.
Hoppas ens barn aldrig dejtar fack-anställda när dom växer upp. Facken verkar ha svårt med begrepp som frivillighet och samtycke.
Mvh // Johan
#37: Nu är det väl så att det är näringslivets roll att vara negativ till fackföreningarna så det säger mycket lite.
Vilka är det som tecknar kollektivavtal? Kan det vara företag i "näringslivet"?
Mvh // Johan
#39: Näringslivet i det här fallet är en hyfsad färgad partisk blaska - de har säkert tecknade kollektivavtal i sin verksamhet eller kör dom oxå med förbud?
Ja, man borde förstås ha länkat till något objektivt opolitiskt. Som SVT. Eller kanske DN som skriver snyftstories om arbetslösa ungdomar på 28 år som är anställd av Socialdemokraternas dotterbolag och där bilder från artikeln är tagna på S kontor på Sveavägen.
Eller kanske Aftonbladet som ägs av LO.
Då hade det blivit objektivt korrekt.
Mvh // Johan
#41: Vet faktiskt inte vad det har med Teslas motvilja till kollektivavtal att göra - förklara gärna sambandet.
Ibland tror jag att du helt glömmer bort vad du skrev i det man svarade på. Sambandet är att du tycker källan jag använde är för partisk. Men du gnäller sällan på SVT, DN och Aftonbladet. Som är extremt partiska. I alla frågor. Och en av dom direkt ägs av en organisationen som är med i konflikten.
Men du har helt rätt i att det inte har något speciellt med Tesla att göra. Och det är ju delvis det artikeln handlar om. Tesla-strejken drabbar kollektivavtalanslutna företag som inte är leverantörer till Tesla, eller direkt inblandade i konflikten.
Min tes är att det kommer få konsekvenser för viljan generellt att teckna kollektivavtal. Vilket artikeln verkar bekräfta från dom företag som intervjuas.
Mvh // Johan
#43: Nej jag glömmer inte bort vad jag skrivit i svaret.
Oavsett vem som äger källan är det bra om man är källkritisk inte sant?
Det är väl ok att vinkla information men det innebär inte att man måste sluka betet okritiskt.
#44: 100 % att det är bra att vara källkritisk.
Hur ok det är att vinkla tycker jag helt och hållet beror på hur ärlig man är med det. T ex SVT, BBC, etc vars uppdrag det är att INTE vara partisk, men ändå uppenbart är det, så är det inte ok. För icke public service, kan jag hålla med om att det är mer ok, så länge man är ärlig med att det är en del av konceptet.
Jag har noll och nada förväntningar på att Samnytt ska vara objektiv, men jag hade önskat att man kunde förvänta sig det av DN och SvD.
Tyvärr tycker jag massmedia blivit mer och mer partisk med åren, och mindre och mindre trovärdiga. Fast det kanske alltid varit så, men det var svårare att upptäcka innan internet.
Mvh // Johan
#45: Public service opartiskhet prövas regelbundet i rättsinstanser både för BBC och SVT.
Däremot ingår inte denna prövning (om jag nu kommer ihåg rätt) inte alla de publikationer som har pressstöd inte heller alla de fristående ledare som definitivt inte baserar sina inlägg på fakta utan en knorr eller vinklat ställningstagande.
Absolut att man kan kräva opartiskhet av PS men även opartiskhet är ett vinklat begrepp.
Oavsett om det är PS eller andra fristående medier så kan man aldrig garantera att den enskilde ”journalisten” inte är direkt dålig - det är precis som i det verkliga livet.
- Redigerat 2025-11-08 11:45 av Pyttelite
#46: Nä, så är det förstås.
Men när dom anställda till 90 % röstar på samma parti, så känns det inte som ett "oops, vi hade en dålig anställd", utan som ett medvetet val. Speciellt när attityden hos dessa i alla andra fall är att DEI är så viktigt, så lever dom själva i en bubbla där alla (nästan) har likvärdiga värderingar.
Jag tror faktiskt mer att det är mer troligt att den enskilda journalisten har integritet och vilja att göra rätt, men ledning och rubriksättare drar undan mattan för dom.
Mvh // Johan
#47: Det är därför källkritik är viktig - sedan blir det en filosofisk fråga om vilka källor som är mest tillförlitliga. 😏
#48: Sant.
Jag tror jag känner mig besviken och bitter för att jag har haft en ganska hög tilltro till traditionell media, men att det blivit så fruktansvärt uppenbart att det mer är propaganda än fakta i många fall.
Jag vet inte om det stämmer, eller om jag blev mest medveten om det då, men jag upplever det hände något under syrien-kriget och sedan pandemin. Det var som att medias roll gick mer åt att bestämma hur folk ska och får tycka, istället för att rapportera sakligt vad som händer.
Båda dessa är dessutom områden där jag ideologiskt stod nära det man "skulle tycka", men över tid blev det ändå tydligt hur sjuk situationen blivit. Tror kanske denna bias gjort att det tog längre tid för mig att se att mycket det jag förutsatt var höger-konspirationer faktiskt ofta stämde, t ex censur av främst högerprofiler i sociala media och youtube, medias nedtryckning av alternativa åsikter, som ändå visat sig vara helt korrekta.
Mvh // Johan
September 2022 er «Heinz» en fornøyd mann. Sammen med 11.000 andre, har han fått fast jobb, på Tysklands første elbilfabrikk.
Lønna er ok, kollegaene er hyggelige, minnes han.– Det er ikke så vanskelig å få jobb i Tyskland dersom du tar til takke med korte kontrakter eller småjobber. Men en god jobb, det er noe helt annet, sier «Heinz».
Läs mer här:
https://www.nrk.no/urix/xl/mener-tesla-fabrikk-i-tyskland-bryter-flere-lover.-1.17744614
- Redigerat 2026-02-08 13:20 av Pyttelite