Motor iFokus

Motor

Läst 51 ggr
Sindri
0

Kompaktbil med bra vändradie

Vi har lyckas äga bilar med rätt dålig vändradie (Citroen C3 och Mercedes B klass), nu skulle vi vilja ha tag på en begagnad kompaktbil med liten vändradie, men vet inte vilka märken vi skall leta efter. Har googlat men får mest upp sidor med nya modeller eller väldigt gamla diskussionsforum.
Det funkar tyvärr inte med varken el eller hybridbil. Har inte så många andra krav, men som i rubriken, en kompaktbil (lite högre modell, fälla baksäten etc) och inte någon sportvariant.

Pyttelite
0

Normalt är svängradien mellan 10-11 m.

Bakhjulsdrivna bilar kan ha snävare svängradie.

Man blir nyfiken på varför ni har krav på svängradie men utgår ifrån att ni parkerar bilen på ett trångt utrymme.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Sindri
0

#1: Japp! Garage med miljoner pelare och trånga små gränder när man är ute och kör.
Den skall inte vara i Sverige, men jag behöver veta vilka märken jag skall fråga efter, det är en djungel att köpa bil utomlands och jag kan inte språket så bra att jag kan förklara just det. Får jag bara tips på några märken så löser det sig nog.

Pyttelite
0

#2: Jag tänker direkt på Ford Fiesta en smidig stor liten bil men som jag haft mycket nöje av men svängradien är nog ungefär som standardbilarna.

Jag skulle rekommendera dig att helt enkelt studera den befintliga bilparken i det område du tänker köra runt i.

Bilar i Sverige är ju av tradition stora till skillnad från typ Italien, Spanien och Frankrike.

En liten bil där man kan fälla baksätet tar mycket last om man typ bara är en eller två personer som ska åka även om kupé-komforten är sparsmakad.

Sindri
0

Vår C3a funkade rätt bra härnere tills den dog. Den hade dock rätt dålig vändradie. Superkomfort i kupèn även för min väldigt långe man. Vi körde 360 mil hit med den - inga problem.

Pyttelite
0

#4: Nu vet jag inte hur gammal er C3 var men de flesta modeller har backkameror och annan hjälp som standard även för ”mindre modeller”.

Kan du inte provköra några modeller typ C3, Audi A1, Toyota Yaris. Renault , Peugot. Ford osv i Sverige bara för att få en uppfattning om hur de känns?

Sindri
0

#5: C3an var en mycket gammal trotjänare, men det är inte sikten det är problem med, utan mer att "kunna vända på en femöring". Vi är inte i Sverige nu och vill ha en bil innan vi åker hem, och visst skulle vi kunna provköra en hel massa bilar här, men för att spara tid så är det bra att veta vilka man skall satsa på. På iFokus brukar man kunna få svar på det mesta av folk som har egen erfarenhet.

Lona
0

Halvt OT men har C3an något gemensamt med sin Citroënsläkting Berlingo så förstås jag att ni vill ha en bil med mindre svängradie.
Jag älskar min Berlingo men h-vete, den är hopplös vad gäller att ratta runt på små utrymmen.

Min kompis har precis köpt en begagnad Renault Clio som hon är nöjd med. Ok åkkomfort om än inte superbekväm och lastar en hel del med fällda säten. Är inte särskilt hög men man sitter inte "på marken" heller (jag är van vid höga bilar så förmodligen är Clion tämligen normal).
Smidig att vända och parkera med.

En sak att tänka på om ni bilar mycket mellan Sverige och ett annat, specifikt land - hur ser det ut med service och reparationsmöjligheter i respektive land (och ev på vägen mellan)?
Det kan finnas bilmärken som man här i Sverige tycker är "självklara" men som kan vara svåra att få hjälp med utomlands och vice versa.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sindri
1

Jag tror det är Citroen som har dålig vändradie rent allmänt.
Nej, vi kommer inte att flytta bilen mellan länder. Vi körde ner en bil som vi tänkte ha här, men den känns för stor och har också dåligt vändradie. Har lärt mig nu att en bil som är bakhjulsdriven har bättre vändradie.
Läste om Renault Arkana som tydligen skall vara en väldigt bra bil. Tillverkas inte längre och en begagnad är väldigt dyr på grund av det. Vi vill inte lägga ner för mycket pengar på en bil som skall användas 4-5 månader om året.