Motor iFokus

Motor

Läst 338 ggr
Condor
1

Slut för bensin och dieselbilar 2035

EU har fattat beslutet att bara utsläppsfria bilar får säljas från och med 2035. Men helt så säkert är det inte. 2026 ska det bli en ny utvärdering av saken, eftersom elbilar heller inte är utsläppsfria för tillverkningen av el leder till utsläpp och sen får man inte glömma att det kan bli till ett miljöproblem att göra sig av med gamla ackumulatorer om alla kör elbilar. Det finns också möjligheter till alternativa bränslen och teknologier som minskar usläppen, så att bilar med förbränningsmotor blir mer miljövänliga.

Jag antar därför att bilar med förbränningsmotor inte kommer att försvinna, utan att det kommer att krävas nya teknologier och bränslen för dessa bilar. Men vad som gör mig fundersam är, att detta inte gäller för bilar som det inte produceras mer än 10.000 stycken om året av. Det betyder att bilar som Ferraris, som har en stark motor som släpper ut mest avgaser, kommer fortfarande att få säljas.

Pyttelite
0

Det har säkert hänt ngt sedan denna lista kom till men man borde också medlems hur många mil dessa bilar köra.

Läs 10 i topp utsläpp 2010:

https://www.vibilagare.se/nyheter/miljobovslistan-10-smutsigaste-bilarna-3413

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Allt fler biltillverkare arbetar aktivt för att få fram miljövänligare bilar. Men det finns fortfarande koldioxidbovar. Här de tio bilar som förorenar mest.
Condor
1

#1:

Ja där ser man. De 10 smutsigaste bilarna kommer att få vara kvar. Typiskt EU.

Pyttelite
2

#2: Nej det är inte typiskt EU - de står för en mycket liten del av nedsmutsningen.

Pyttelite
1

Här är ett exempel från Bentley - inga 10 000 exemplar här och troligen bättre miljöfaktorer än för 12år sedan.

Glädjande är väl att de kommer att satsa på elmotor i framtiden.

Bentley har visat upp nya Bentley Mulliner Batur, en specialmodell begränsad till 18 enheter som är tänkt att visa märkets nya riktning. Skynket drogs officiellt av bilen på en tillställning i Monterey som vi närvarade på.

Läs mer här:

https://www.dagensps.se/motor/nya-bentley-mulliner-batur-kostar-26-miljoner/

Bentley Mulliner Batur tillverkas endast i 18 exemplar och visar vägen för det brittiska märket. Under huven finns en W12 med 740 hästar.
Condor
1

#3:

Man skulle kunna klassa många bilar i en viss grupp och sen säga att den står för en mycket liten del av nedsmutsningen. T.ex. skulle man kunna dela upp den bilen som jag kör (som det finns massor av) i mindre grupper, t.ex. just den årsmodellen i just den färgen med just den utrustningen osv. och sen säga "titta det fanns inte mer än 10.000 stycken av den". Därför står den för en mycket liten del av nedsmutsningen.

Men det är inte så att en viss grupp av vilka bilar som helst som står för nedsmutsningen, utan det är alla bilar tillsammans. Sen måste man ta hänsyn till saker som att dom som köper sig en bil som t.ex. min bil, som inte släpper ut mycket avgaser pga svag motor, köper sig det nödvändigsta som de behöver. Men vem som köper sig en Ferrari, köper sig en leksak. Ingen människa behöver en lyxbil. Då är det lite konstigt att just leksakerna som är de smutsigaste bilarna får förbli kvar.

Condor
1

#4:

Inte bara Bentley har en bättre miljöfaktor än bilar för 12 år, utan även min bil. Jag brukar att ha ett genomsnittligt bensinförbruk mellan 5,2 och 5,8 liter per 100 km, beroende på hur mycket som jag kör stadtstrafik eller landsväg. För 12 år var det nästan oföreställbart.

Pyttelite
0

#5: Nej att dela upp bilar i färger och säga att de är egna serier funkar inte.

Ett typgodkännande har inte med färger att göra.

Condor
0

#7:

Du kan klassa bilar i vad som helst. typgodkännande, färger, modeller, utrustning och mycket mer, men det ändrar inte på att alla bilar tillsammans är ansvariga för nedsmutsningen och man kan därför inte säga att en Ferrari smutsar mindre än en Seat pch därför får den vara kvar.

Pyttelite
0

#8: Nej du kan inte klassa bilar för vad som helst.

Condor
1

#9:

Jovisst, jag kan klassa bilar efter färger, modeller, märken, miljöpåverkan, eller vad jag vill. Det är väl min ensak hur jag klassar bilar. Det som jag kan, kan även EU. Det är inte en fråga om att kunna, utan att vilja, dvs. vad de vill och vad de inte vill. De vill inte ta ifrån dom med mycket pengar deras leksaker. Avgasrörets sound och vibrationerna som man känner när man trampar på gasen av en sportbil är en känsla som en elbil inte ger en, hur snabb den än är.

EU skulle ju kunna klassa bilar efter miljöpåverkan och säga, att det inte får säljas bilar med förbränningsmotor där utsläppen överstiger en viss grad. Då skulle alla bilar med en stark förbränningsmotor inte få säljas, medan de med mindre utsläpp blir kvar. Men det vill de inte.

Pyttelite
0

#10: Nej så är det inte det måste finnas en teknisk skillnad och färg eller kulör är sällan teknikhöjanfe sen vore det orealistiskt att ha ett nytt typgodkännande för varje kulör.

• Redigerat 2022-10-29 15:07 av Pyttelite
Condor
0

#11:

Men det finns ju tekniska skillnader mellan en bil som smutsar ner mycket och en som inte smutsar ner lika mycket. Hurvida skulle ett typgodkännande vara avgörande för hur mycket en bil smutsar ner?

Pyttelite
0

#10: EU är inte de eller står Österrike utanför EU?

Condor
0

#13:

"De" är för mig personerna som representerar EU regeringen och som fattar sådana här beslut.

Pyttelite
0

#12: För att det finns en teknisk skillnad mellan bilarna och just nu är gränsen 10 000.

Pyttelite
0

#14: Du får väl gå på dina representanter.

Condor
2

#15:

Den tekniska skillnaden består av att bilarna som får förbli kvar har de starkaste motorerna som smutsar ner mest. Att klassa dom i en grupp och säga att den gruppen är så liten att den får förbli kvar, är ungefär som om en människa skulle tänka sig "det som jag smutsar ner är så lite i jämförelse med vad alla andra tillsammans smutsar ner, att det för miljön inte spelar en roll hur mycket som jag smutsar ner, så jag kan ju fortsätta".

Pyttelite
0

#18: Det funkar inte så ett typgodkännande kostar en hel del.

Sedan är det en marginell påverkan med tanke på serier.

Tillverkarna jobbar på att ersätta men inte lika fort för de som har serier i miljonklassen och då avser jag inte kostnaden.

• Redigerat 2022-10-29 15:39 av Pyttelite
Condor
0

#19:

Jag vet inte vad det här har med saken att göra. Om man bestämmer att t.ex. bilar inte får ha ett högre utsläpp än en viss gräns, vilken roll spelar det som du pratar om då?

Pyttelite
0

#20: Vad tror du själv är anledningen?

Condor
0

Till vad?

Pyttelite
0

#22: Att man sätter villkor på antal producerade bilar.

• Redigerat 2022-10-29 16:06 av Pyttelite
Condor
0

#23:

Men det skrev jag ju, att de inte vill ta ifrån dom som har råd att köra lyxbilar som t.ex. Ferrari deras leksaker.

Pyttelite
0

#24: Det är din syn på saken - det är troligare att man inte vill att företagen ska gå i konkurs eller lägga ner.

Condor
0

#25:

De andra billtillverkarna får gå i konkurs?

Pyttelite
1

#26: Nej men det är skillnad på kostnader per bil och utfallet när produktionen är stor.

Pyttelite
0

Jag hittar inte det slutliga förslaget men du har det säkert. Däremot har jag revideringsförslaget någon gång under processen.

Kommissionen föreslår också att tillverkare med en försäljning på mindre än 1 000 bilar per år även fortsättningsvis undantas från bestämmelserna. Däremot föreslås att undantaget som innebär lättnader från kraven för s.k. nischtillverkare med en försäljning på mellan 1 000–10 000 personbilar respektive 1 000–22 000 lätta nyttofordon tas bort från 2030.

Därtill föreslås att kommissionen ska ges befogenheter att genom delegerade akter bestämma förfarandet för fordon som byggs i flera steg eller etappvis som det anges i rättsakten, s.k. etappvis byggda fordon.

Läs mer här;

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/fakta-pm-om-eu-forslag/revidering-av-eus-krav-for-koldioxidutslapp-fran_H806FPM143

Riksdagen är den högsta beslutande församlingen i Sverige. Till riksdagens uppgifter hör att besluta om lagar och om statsbudgeten.
Pyttelite
0

Möjligheten för både EU-baserade och icke EU-baserade tillverkare av små volymer (dvs. för dem som ansvarar för mellan 1 000 och 10 000 nyregistreringar av bilar eller 1 000 och 22 000 nyregistreringar av lätta lastbilar under ett kalenderår) att beviljas ett mål som omfattas av undantag skulle avskaffas från och med 2030, vilket skulle göra lagstiftningen effektivare och enhetligare. Valet av datum ger de berörda tillverkarna ledtid att planera och anpassa sig till de nya lagkraven och är förenligt med tillämpningsdatumet för de skärpta målen. Tillverkare som ansvarar för färre än 1 000 nyregistreringar av fordon per kalenderår fortsätter att vara undantagna.

Från EUR-LEX

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?uri=CELEX%3A52021PC0556

Pyttelite
1

Det troliga är att Ferrari kommer att drabbas av reglerna men Koenigsegg får avsteg.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Koenigsegg

• Redigerat 2022-10-29 18:52 av Pyttelite
Condor
1

#27 - 30:

Jag tror att de som köper sig t.ex. en Ferrari fortfarnde kommer att köpa en, även om nya teknologier som minskar utsläppen gör bilen dyrare. Däremot vet jag inte om dom som t.ex. bara har råd att köpa en billig bil kommer att ha råd med den om den blir dyrare.

Ta och kolla på vilket sätt tillverkare av bilar som Ferrari eller Bugatti använder sig av teknologierna. De kör ju med hybrider liknande som formel 1 bilarna, dvs. förbränningsmotorn får stöd av en elektromotor.

För 10-20 år hade sådana lyxbilar 500 hästkrafter och gick mellan 250 och 300. Nuförtiden har de runt 1000 hästkrafter, en del till och med mer och de går nästan i 400. Vad sjutton ska de med 1000 hästkrafter till och varför räcker det inte att köra i 300? EU skulle ju kunna göra lagar att tillverkarna använder sig av de nya teknologierna för att göra bilarna mer miljövänliga, men tillverkarna använder sig av dessa för att göra bilarna ännu snabbare.

Pyttelite
0

#31: Nu är det så att formel 1 bilar inte körd med samma bränsle.

Men grunden till att tillverkare av små serier får undantag oavsett vilken typ av segment bilarna ligger i har inte med att lyxbilsköpare har en gräddfil utan EU man vill låta mindre producenter få tid på sig att anpassa tillverkningen.

Allt enligt direktivet jag refererade till.

• Redigerat 2022-10-30 11:48 av Pyttelite
Pyttelite
0
Condor
1

#32:

Men snälla Pyttelite. Jag skrev inte om bränsle, utan jag skrev om systemet att stöda förbränningsmotorn med hjälp av en elektromotor. De moderna sportbilar kör ofta med sådana hybrider, precis som formel 1 bilarna. Tar vi t.ex. Ferrari 296 GTB. Den har en 3 liters förbränningsmotor med 663 hästkrafter plus en elektromotor med 167 hästkrafter. Tillsammans är det 830 hästkrafter.

Man skulle kunna använda sig av den här teknologin för att minska utsläppen, men tillverkarna använder sig av tekniken för att göra bilarna ännu snabbare. Förr i tiden, med gammal teknologi, behövde man en turbo för att få ut 300 hästkrafter ur en 3 liters motor. Idag får man ut dubbelt så mycket helt utan turbo och lägger till en elektromotor.

Pyttelite
0

#34: Om du läser i länken så ser du vilka villkoren är för att använda hybriddriften (ERS) men du har säkert inte läst.

• Redigerat 2022-10-30 12:10 av Pyttelite
Condor
0

#35:

För mig spelar vilkoren att använda sig av tekniken ingern roll. Det som spelar en roll, är att man skulle kunna säga att man nöjer sig med att tillverka en Ferrari med 500 hästkrafter och i stället använda den nya tekniken till att göra bilen mer miljövänlig.

Pyttelite
0

#36: Det står för dig - formel 1 verksamheten handlar väl inte om konsumentprodukter.

Ditt förhatliga EU har ju beslutat att ”vanliga” bilar ska vara fartbegränsade.

Kanske du tycker att EU är ändå ganska bra.

Condor
0

#37:

Formel 1 verksamheten tjänar till utveckling av teknologier som eventuelt kan användas i personbilar. Jag inser ju att man i racing sport strävar efter snabbare motor, men samma teknologi kan man använda sig av för att minska bensinförbruket i personbilar och göra bilen mer miljövänlig.

Sen ska du veta att det är en skillnad mellan att hata och kritisera. Om du tillskriver mig att hata i stället för att svara på kritiken, har det väl ingen mening att fortsätta diskussionen. Att EU har beslutat att fartbegränsa bilar har jag inte hört ännu och jag undrar om det också kommer att gälla för sportbilar? I så fall har man all anledning till att frukta att tillverkare som Ferrari går i konkurs.

Pyttelite
0

Då har du inte läst på:

Om ett år införs en rad obligatoriska säkerhetssystem för bilar som säljs inom EU. Däribland ett hastighetsbegränsande system kallat ISA. Så här fungerar ISA-systemet.

Läs mer här:

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20210426/ny-eu-lag-automatisk-hastighetsbegransning-i-alla-bilar/

Om ett år införs en ny EU-lag som gör flera säkerhetssystem obligatoriska, bland annat automatisk hastighetsbegränsning.
Condor
0

#39:

Men vad har det här med trådens ämne att göra? Dessutom kan man ju stänga av de här grejerna.

Pyttelite
0

#40: Det handlar om säkerhet - det du anser är onödigt!

Condor
2

#41:

Var skrev jag att säkerhet är onödig? Ibland har jag känslan av att du inte läser mina inlägg.

Pyttelite
1

#42: Du har många gånger tidigare uttryckt att din bilkörning är säkrare än de system som kommer att vara obligatoriska för nya bilar.

Condor
1

#43:

Bortsett från att det här inte har med trådens ämne att göra, har du heller inte läst och förstått vad jag skrev i andra trådar.

Jag skrev att jag måste stänga av nödbromsassistenten för att den bromsar när den inte ska bromsa och det anser jag är en säkerhetsrisk. Men du tolkar det som att jag menar att säkerhet inte är viktig.

Jag tror inte att den här diskussionen leder till någonting, för en diskussion innebär att man svarar på det som den andra skriver, men inte på det som den andra inte skriver.

Pyttelite
1

#44: Jag tolkar det som att du inte har förstått hur du ska köra med säkerhetssystem. Nya funktioner behöver träning - det handlar om väldigt många funktioner.

Sedan har jag klargjort varför tillverkare med liten produktion är delvis undantagna för de nya reglerna.

Condor
1

#45:

Hur tränar du att hantera en nödbromsassistent som bromsar när det inte behövs? Ska jag träna att undvika fallande löv på gatan eller ska träna på att flyga upp med bilen när den bromsar i onödan, så att fordonet bakom mig inte krockar med mig? Eller ska jag träna på att upptäcka fjärilar på gatan som skulle kunna få nödbromsassistenten att bromsa?

Jag skulle uppskatta om vi håller oss till ämnet och att du inte tillskriver mig saker som jag aldrig har skrivit. Dina tolkningar om min körstil intresserar mig inte. Jag vet mer om min körstil än du, vad jag kan och vad jag inte kan och jag kör sen nästan i 50 år, över en miljon kilometer, utan att ha behövt en nödbromsassistent och utan att ha orsakat en olycka.

Pyttelite
0

#46: Du tränar genom att låta bilen sköta bromsningen och inte lägga dig i.

Det är hel oväsentligt hur många år du kört. Det är snarare en nackdel eftersom du då är mindre benägen att lita på bilens funktioner.

Jag tror annars att ursprungsämnet är utagerat.

Condor
1

#47:

Du menar att jag inte ska lägga mig i om bilen bromsar helt utan anledning? Det kan jag ändå inte göra, för att när den väl bromsar, är det för sent att lägga sig i det. Men kan bara stänga av systemet före man startar för att förebygga olyckor.

Nu hade jag ju tur att det tills nu när det hände inte hade någon bakom mig, men om jag skulle ha haft det, skulle det ha hänt olyckor. Det är det som är anledningen till att inte lita på systemen, att de inte fungerar ordentligt och inte för att jag kör bil så länge.

Pyttelite
0

#48: Om ditt uttalande skulle vara korrekt så skulle det alltså vara tur att inte fler olyckor händer.

Nu är det inte så.

Condor
1

#49:

Om ditt uttalande skule vara korrekt, skulle det hända mindre olyckor pga. assistentsystem, men det gör det heller inte. Det enda som minskar olyckor är att man har fartkameror, alkohol- och drogtester och att man kontrollerar mer än vad man gjorde förr. Dessutom stänger de flesta av assistentsystemen, eftersom de inte fungerar som de ska. Här är en artikel av ÖAMTC (den österrikiska touring klubben) som jag översätter lite ur:

https://www.oeamtc.at/autotouring/auto/assistenzsysteme-nicht-schon-wieder-52758291

Mätarna blinkar som en galning, det piper och ratten vibrerar. Robert S. från Linz är rädd. Hans bil anser återigen att hans förare inte håller sig i körfältet korrekt, trots att han kör korrekt i kurvor. Fordonets filbytesvarning har dock – återigen – en annan uppfattning.

I decembernumret 2021 tog auto touring upp frågan om bristfälliga funktioner hos säkerhetsassistenter (titelberättelsen "När assistanssystemen går i stå"). Plötslig full inbromsning, oväntad acceleration och onödiga larmsignaler i moderna bilar stör allt fler fordonsägare.

I vissa fall leder elektronikens "eget liv" till och med till farliga situationer istället för att undvika dem, som syftet med assistanssystem egentligen borde vara.

Reaktionerna på vår omslagsartikel var enorma. Vi fick många e-postmeddelanden och många klubbmedlemmar tog också upp luren och berättade om sina ibland dåliga erfarenheter av de elektroniska "små medhjälparna" i sina bilar. Särskilt två säkerhetsassistenter nämndes gång på gång och ofta hårt kritiserade: hjälpen för att hålla sig i körfält samt obegripliga och ibland farliga ingrepp av de olika nödbromsassistenterna.

Ett filbytesvarningssystem är utformat för att hålla fordonet i sin fil, även om föraren inte är uppmärksam. Systemet griper även in i styrningen, som kan åsidosättas. Ändå är assistentens styrrörelser ofta överraskande och våldsamma – och kan därför vara farliga.

Som Fiat 500e från Hartmut Weber från Steiermark. Han beskriver sina upplevelser så här: "Lane departure warning-systemet ingriper plötsligt i styrningen. Det styr. Det som till en början är vettigt med vägmarkeringar som man kör över är ibland livsfarligt. Eftersom fordonet inte bara styr tillbaka, utan spontant in i det mötande körfältet!"

Dessa ingrepp görs även utan markmarkering, till exempel på smutsiga vägar eller hjulspår. "Ännu värre: ju snabbare du kör, desto mer intensivt blir detta ingrepp." Lane Departure Warning är automatiskt aktiv efter omstart av bilen, men kan avaktiveras med en knapp på ratten. Hartmut Weber kritiserar att assistenten inte kan stängas av permanent: "Tyvärr glömmer man ibland att trycka på knappen i början av resan. Jag och min fru har haft flera nästan olyckor på grund av detta."

Om en nödbromsassistent fungerar som den ska kan den förebygga allvarliga olyckor – speciellt vid de typiska påkörningar bakifrån som sker på grund av ouppmärksamhet. Om föraren reagerar för sent eller inte alls på en förestående kollision initierar systemet automatiskt en nödbromsning.

Ibland reagerar assistenten alldeles för känsligt. Som med Tesla Model 3 som ägs av Erich Eichinger från Gmunden: "När jag körde om en lastbil på Autobahn verkade min bil vara för nära lastbilen. Bromsassistenten gjorde ett nödstopp helt oväntat."

Max Riffler från Vorarlberg berättar något liknande. Med en Seat Alhambra ville han köra mellan en trafikö och en buss som stod parkerad till höger vid en busshållplats. "Elektroniken bestämde sig för att jag inte kunde ta mig igenom där och slog till i bromsen. Jag kunde inte påverka handlingen alls", beskriver Riffler händelsen. Om en annan bil hade följt efter honom hade nödbromsningen lätt kunnat resultera i en påkörning bakifrån.

Trafikmärkesigenkänningen på många modeller orsakar också mycket problem. Denna assistent är avsedd att informera föraren om den aktuella maxhastigheten och visa den i sittbrunnen. Men det fungerar inte alltid korrekt - som i fallet med Gerald Schönwetters BMW X1: "Ofta visar hastighetsdetekteringen i tätorten mig felaktigt 70 eller 80 km/h. Och så plötsligt bara 10 km/h pga. bilen har upptäckt en trafikskylt i en korsning."

Körning av Gerald Schönwetter med en aktuell BMW 5-serie eller med en helt ny iX3 visar att detta inte bara är ett problem med hans bil: "De visar mig exakt samma dumheter."

Assistenzsysteme sollen für mehr Sicherheit sorgen. Viel zu oft sorgen sie aber für Verunsicherung. Plus: Welche neuen Systeme jetzt verpflichtend sind.
FataMorgana
1

år 2020 fick Mazda återkalla 172.000 bilar för att dom "hallucinerade".

Jag översätter:

Nödbromsassistenten har farliga hallucinationer

Mazda återkallar 172 000 bilar över hela världen, inklusive 16 600 i Tyskland. Det finns ett fel i programvaran: nödbromsassistenten är galen, en ny version är installerad.

Det var precis vad som hände mig, BILD-bilreportern, med en testbil: Jag sitter fast i en bilkö, rullar sakta bakom fordonet framför, men plötsligt bromsar Mazda3 hårt! Dessutom: larmtoner, varningslampa – vad har jag just gjort för fel?

► Nu visar det sig: Inget alls, elektroniken bara håller på att bli galen. Många av den japanska biltillverkarens kunder har uppenbarligen upplevt den chock BILD för cirka tre månader sedan med en testbil från Mazda upplevde.

Hinder där det inte finns några. I vissa situationer har Mazdas omborddator tydligen hallucinationer, rapporterar säkerhetsbloggen Vehicle Recalls: Den digitala assistenten "Smart Brake Support" ser hinder framför fordonet på vägen där det inte finns några.

I ett sådant fall ansätts fordonets bromsar trots att ingen kollision alls är nära förestående. En varning till föraren tänds på displayen och en larmton hörs.

► Ingen trevlig känsla att uppleva det. Situationen upprepas på en annan gata: Plötsligt, utan någon uppenbar anledning, går BILD:s test-Mazda på tok. För mig förvandlades den första oro över att jag hade förbisett något på vägen till ilska. Senast när det tredje spöket bromsar blir jag arg: Dum bil tycker jag – och samtidigt är jag lättad över att ingen bil bakom mig körde i ryggen. https://www.bild.de/auto/mobilitaet-reisen-motorrad/mobilitaet-und-mehr/mazda-rueckruf-fuer-172-000-autos-der-notbremsassistent-spinnt-67194138.bild.html

Mazda ruft weltweit 172 000 Autos zurück, davon 16 600 in Deutschland: Der Notbremsassistent spinnt, wie BILD schon auf Testfahrten merkte.
FataMorgana
1

Här är en artikel till som jag översätter lite ifrån:

OBS: fel i systemet
Assistanssystem ska göra körningen lättare för oss. Istället skapar de en känsla av förmyndarskap och agerar ofta oberäkneligt. Vad är fel?

Känner du den där förtroendeskapande övningen att falla baklänges och räkna med att en grupp bakom kommer att fånga dig säkert? Tja, med ett liknande språng i tro sätter vi oss också bakom ratten, övertygade om att vi kan resa säkert från A till B. Att lita på att assistanssystemen ombord i våra bilar (ibland har en rejäl avgift betalats för dem) finns här för att hjälpa.

Men så visar det sig att vissa av dessa system kan leva ett eget liv, att de bromsar, accelererar eller svänger plötsligt och omotiverat. Och att verkstaden ofta är rådlös och hjälplös inför det egna livet.

Kära tillverkare, hur tror du att en kund känner sig i ett ögonblick som detta?

Vi berättar med rösterna från många ÖAMTC-medlemmar som har upplevt sådana ögonblick och kontaktat oss i konversationer och e-postmeddelanden: De känner sig lämnade ensamma av återförsäljaren, lurade eller helt enkelt besvikna.

Så att inga felaktiga tankar gror här: Det överväldigande antalet kritiska reaktioner kommer inte från människor som vägrar att använda teknik, utan från människor som gillar att sitta bakom ratten och ibland också mycket och är absolut öppna för nya saker.

Friedrich Eppel, ÖAMTC-expert för automatiserad och nätverksbaserad mobilitet, drar en tydlig linje i intervjun (den långa versionen finns i slutet av artikeln): "Assistanssystemen ska stödja oss, men de får inte fatta beslut eller agera åt oss. Som förare är vi fortfarande ansvariga för uppgiften att köra. Men vad som naturligtvis inte heller kan vara är att dessa system kräver extra uppmärksamhet. Om de gör det är de helt enkelt dåligt utformade."

Ur ÖAMTC:s synvinkel måste systemen utformas för att vara mer användarvänliga och felfrekvensen ska minska. Å andra sidan borde tillverkarna involvera sina återförsäljare mer. https://www.oeamtc.at/autotouring/auto/achtung-fehler-im-system-47997094

Assistenzsysteme sollten uns das Autofahren erleichtern. Stattdessen erzeugen sie ein Gefühl der Bevormundung und agieren oftmals fehlerhaft. Was läuft da …
Pyttelite
0

Ja det måste vara hemskt så många olyckor som inträffat - orkar inte läsa allt men man kan gnälla över att ett system reagerar när man kör för nära en lastbil.

Med tanke på hur många olyckor som inträffar med manuella förare är det bara lustigt allt ni kräks upp.

Condor
1

#53:

Vem som har sina ögon på gatan och inte på sin smartphone eller pekskärm, kör inte för nära en lastbil. Men hur som helst, skulke jag tolka dig på samma sätt som du mig, skulle jag skriva att du inte bryr dig om säkerheten i trafiken, för du vill inte att det skrivs om brister i bilars elektronska system.

Jag vet inte vad som har farit i dig, att du betraktar det som att "kräkas upp" om man hänvisar till artiklar som behandlar dessa brister. Tänk på att du är Sajtvärd här och borde egentligen förhindra det som du själv gör, att i stället för att diskutera trådens ämne, diskutera personen som skriver om ämnet.

Nåväl….. om EU´s beslut att förbjuda bensin- och dieselbilar skulle det finnas andra sajter som det passar in på, t.ex. aktuellt iFokus eller andra politikforum. Men jag beslöt att skriva på din sajt, för att du väckte en viss sympati för dig i mig, när vi tillsammans kämpade mot alla falskinformationer och konspirationsteorier som spreds här för en tid. Men om jag blir bemött på det här viset, ska jag lära av dessa erfarenheter och i framtiden inte skriva på dina sajter längre.

Pyttelite
0

#54: Ni plockar fram en artikel från Bild som kritiserar ett japanskt bilmärke.

I svensk press finns det överhuvudtaget inte nämnt.

Ja det finns säkert barnsjukdomar precis som man återkallar bilar för hårdvarufel.

Du har kört en bil en gång och då fick du en inbromsning som du inte var van vid så därför är alla hjälpsystem felaktiga och skapar trafiksäkerhet.

Du refererar till enskilda reportage som att det skulle vara en allmän åsikt eller ens korrekt.

Du är teknikfientlig och vill inte ha några förändringar - så är det bara.

Condor
0

#55:

Aha…. om man kritiserar teknik som inte fungerar, är man teknikfientlig. Oslagbart resonemang!

För övrigt, ställde jag in artiklar av ÖAMTC, inte Bild:

https://de.wikipedia.org/wiki/Österreichischer_Automobil-,_Motorrad-_und_Touring_Club

Men jag har förstår vinken och ska inte "kräka" på dina sidor längre.

Tack för mig och hejdå.

Pyttelite
0

Nej det var din bättre hälft som refererar till Bild.

Om den svenska motsvarigheten till den motorklubb du refererar till skulle skriva motsvarande är det fortfarande ett tyckande.

Jo min uppfattning är att du är teknikfientlig för i stort anser du att människor gör mindre fel än hjälpande system.

Det finns ingen balans i ditt tyckande utan det är svart eller vitt.

Jag orkar bara inte läsa allt men finns det något som fått körförbud pga bristande eller farlig funktionalitet?

Hur många uppgraderingar tror du man gör på hårdvaran?

Condor
0

#57:

Du håller dig inte till trådens ämne
Du avfärdar fakta
Du snedvrider och förvränger vad andra skriver
Du klassar människor enligt din irrationala förvrängning
Du attackerar den som är saklig
Du är otrevlig mot människor som inte tycker som du

Tala om att se världen svartvitt, när du resonerar att vem som kritiserar system som fungerar så dåligt, bara kan vara teknikfientlig. Du projicerar dina egenskaper på andra.

Jag hoppas att du en dag mår bättre igen.

johan
1

Ingen kommer bry sig om detta 2035, för ingen som inte lider av allvarlig hjärnskada kommer köpa nya fossildrivna bilar för vardagsbruk då.

Ytterst få fossildrivna bilar kommer köpas nya inom 5 år.

Försäljningen av elbilar följer samma S-kurva som de flesta stora skiften, t ex övergång till smart phones, övergång från häst till bil, TV, etc, etc.

Precis som med hästar så kommer man förmodligen köra en och annan fossil bil, men det kommer inte vara som vardagligt transportmedel, utan som underhållning.

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#58: Nej jag förvrider inte.

De fakta ni länkar specifikt är tyckande organisationer och generella kommentarer.

Fokusera på en eller två tillverkare en funktion och se både för och nackdelar.

Det funkar inte bara att generalisera.

Du så själv vad som måste finnas för en nytillverkad bil from 2022.

Sen har olika tillverkare olika lösningar som fungerar bättre eller sämre.

Om det är en otrevlig kritik så är det det.

Condor
1

#60:

Jasså, "tyckte" dessa organisationer bara att de fick en massa rapporter och mejl där bilister berättade om deras problem med dessa system?

Dessa rapporter handlade om mer än "en eller två tillverkare". Det var t.ex. Fiat, Seat, Tesla, BMW och det var bara ett par exempel av alla de fall som rapporterades.

Det är ditt sätt att avfärda fakta, att snedvrida artiklar och vad andra skriver och sen attackerar och förtalar du den som kommer med faktan. Om faktan för dig inte är trevlig för dig får du lära att hantera den.

Det är bättre att inte skriva någonting alls, för det blir ju ändå förvrängt av dig.

FataMorgana
1

@ Pyttelite, vad som är otrevligt är alla dina personangrepp. I stället för att diskutera ämnet angriper du Condors person genom att tillskriva honom saker som inte stämmer. T.ex tillskriver du Condor vara EU-hatisk, att kräkas, att vara teknikfientlig, att anse säkerhet vara onödigt, att inte vilja ha några förändringar osv. I stället för att diskutera ämnet angriper du hans person och det är det som är otrevligt.

Ska det verkligen vara så svår att föra en diskussion utan att komma med en massa DU argument?

Och ska det vara så svårt att läsa vad en annan verkligen skriver? Om Condor skriver att han stänger av sitt nödbromsassistent för att den inte fungerar som den ska och om han berättar för dig att det händer nästan varje gång han glömmer att stänga av den, så är det då inte att snedvrida det om du skriver: "Du har kört en bil en gång och då fick du en inbromsning som du inte var van vid så därför är alla hjälpsystem felaktiga och skapar trafiksäkerhet." Att det bara skulle ha hänt en gång har han aldrig skrivit och att alla hjälpsystem skulle vara felaktiga har han heller aldrig skrivit. Så att Condor skulle generalisera stämmer heller inte. Han har ju bara berättat om varför han stänger av sin nödbromsassistent.

Artikeln från Bild handlade heller inte om kritik mot ett japanskt bilmärke som du påstår, utan den handlade om en "rückrufaktion", dvs om en "återkallningsaktion". Här kan du också läsa om det. https://www.kfz-rueckrufe.de/mazda-ruft-weltweit-172-000-fahrzeuge-zurueck/7239/

Anledningen till att jag tog fram artiklarna var bara för att visa att det är ett rätt så ofta återkommande problem som även uppträder med andra bilar, att nödbromsassistenten inte fungerar som den ska. Att vi vill se perfekt fungerande system är inte samma sak som att vara teknikfientlig.

Über 16.600 Mazda3 und CX-30 müssen in Deutschland zu einem noch nicht feststehenden Zeitpunkt für ein Softwareupdate in die Vertragswerkstatt.
FataMorgana
1

Lyfter fram ett par viktiga saker ur artiklarna som jag länkade till här tidigare:

"Så att inga felaktiga tankar gror här: Det överväldigande antalet kritiska reaktioner kommer inte från människor som vägrar att använda teknik, utan från människor som gillar att sitta bakom ratten och ibland också mycket och är absolut öppna för nya saker."

"Assistanssystemen ska stödja oss, men de får inte fatta beslut eller agera åt oss. Som förare är vi fortfarande ansvariga för uppgiften att köra. Men vad som naturligtvis inte heller kan vara är att dessa system kräver extra uppmärksamhet. Om de gör det är de helt enkelt dåligt utformade."

Pyttelite
0

Varför är det bara tyckande?

Artikeln basera sig på de mäjl de fått - ni menar att de som är nöjda skulle skicka in kommentarer om detta?

Det framgår inte vilka system när, hur, hur många osv.

Detta sammantaget innebär att det är en samling tyckande baserade på negativ omdömen.

Jättebra men oerhört vridet.

När det gäller återkallandet av bilar innebär det i praktiken att man får brev hem med en uppmaning om att boka tid för service så fixar verkstaden resten.

Detta gäller för både hårdvaruproblem och mjukvaruproblem.

Det innebär inte att man på något sätt får körförbud.

Jag har inte sett något om den återkallningen i svensk press men det är inte speciellt uppseendeväckande att tyska tabloider flaggar när utländska bilar får anmärkning.

Jag har förstått att ni båda tycker att dessa nya säkerhetssystem är onödiga men från maj i år (2022) måste en nytillverkad bil ha minst följande säkerhetssystem förutom ISA-systemet som standard:

• Förberedelse för alkolås
  • Trötthetsvarnare
  • Distraktionsvarnare
  • Automatisk nödbroms
  • Filhållningsassistent
  • Backvarningssignal
  • Svart låda (Datainspelning)

Samtliga system har väl någon form av automatik.

Undrar hur mycket brev Österrikiska Motormännen kommer att få framöver?

• Redigerat 2022-10-30 18:58 av Pyttelite
FataMorgana
1

#64:

Nej, vi varken menar eller tycker det som du tror att vi menar och tycker, utan det existerar bara i ditt huvud.

Sen kan du gärna tycka vad du vill om artiklarna.

Pyttelite
0

#65: Fint då är vi alla överens om att säkerhetsfunktionerna som blir obligatoriska i år för nya bilar mycket bra!

FataMorgana
1

#66:

Tro vad du vill. Du tror ju ändå att Condor och att alla andra som har problem med nödbromsassistenten bara tycker att bilen bromsar när den inte ska bromsa, men ditt tyckande om att Condor är teknikfientlig är fakta för dig och inget tyckande. Nu förstår jag hur du ser på världen. Det lönar sig ändå inte att skriva någonting till dig för vad man än skriver så snedvrider du det. Så tro vad du vill helt enkelt.

Pyttelite
0

#67: Jag har inte snedvridit ngt jag har läst och lyssnat på era inlägg men oavsett så kommer de förhatliga funktionerna att vara standard i fortsättningen.

FataMorgana
1

#68: du snedvrider precis allt hela tiden, men ser det Inte eftersom du tror pa dina snedvridningar och lever i din egen varld dar du ocksa tror att vi hatar nagonting.

Pyttelite
0

#69: Jag snedvrider ingenting - ni gillar inte att köra med vissa hjälpmedel och det är helt ok.

Det finns inget krav på det - däremot har man från EU bestämt att vissa funktioner ska vara standard och då får man utgå ifrån att funktionen är ok.

Var och en får tycka vad som helst - däremot bör man vara försiktig att generalisera om man inte vill ha mothugg. 😊

Jag respekterar fullt ut det personliga valet - frid alla🙏

FataMorgana
1

#70: i inlagg 62 gav jag dig ett typiskt Exempel pa dina snedvridningar. Det ar Inte mothugg som ar problemet utan snedvridningarna.

Pyttelite
0

Under förra veckan enades EU-parlamentet och ministerrådet om nya regler för att fasa ut fossildrivna bilar. Vilket innebär att det blir förbjudet att sälja nytillverkade bilar och lätta lastbilar som drivs med bensin eller diesel från 2035. – Jag blev förvånad över att beslutet var så hårt. Just nu känns det som det är långt borta, men det är bara 13 år, säger Emil Lindkvist, delägare, KFL bilcenter i Eskilstuna.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/bilhandlaren-om-forbudet-rimligt-men-hogt-satt

Under förra veckan enades EU-parlamentet och ministerrådet om nya regler för att fasa ut fossildrivna bilar. Vilket innebär att det blir förbjudet att sälja nytillverkade bilar och lätta lastbilar som drivs med bensin eller diesel från 2035.  – Jag blev förvånad över att beslutet var så hårt. Just nu känns det som det är långt borta, men det är bara 13 år, säger Emil Lindkvist, delägare, KFL bilcenter i Eskilstuna.
Pyttelite
0

Förbudet mot diesel- och bensinbilar i Stockholms city skulle ha införts vid årsskiftet.

Nu stoppar Länsstyrelsen beslutet tills vidare sedan flera bolag som driver verksamhet i området har överklagat.

Läs mer här:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/forbud-mot-bensinbilar-i-stockholm-city-stoppas/

Förbudet mot diesel- och bensinbilar i Stockholms city skulle ha införts vid årsskiftet. Nu stoppar Länsstyrelsen beslutet tills vidare sedan flera bolag som driver verksamhet i området har överklagat.
Öland 4ever (oland4ever.com)
0

Nu är jag iof sig väldigt stor motståndare till batteribilar (dvs elbilar) på grund av att mycket av den energi som elbilen förbrukar kommer från kärnkraft. Och jag är ÄNNU STÖRRE MOTSTÅNDARE TILL KÄRNKRAFT!

Däremot skulle jag vara extremt positiv till ex SOLENERGIBILAR förutsatt att inte solenergin måste mellanlagras i ett batteri. Det är just LITIUMJONBATTERIET jag är kritisk mot.

Nej, jag tror inte alla bensin- och dieselbilar är borta 2035. Det vore ju löjligt att tro. Skulle folk börja åka HÄST OCH VAGN år 2036???

Här är några bilder på en otroligt fin gammal MERCEDES som säkerligen lär rulla åtskilliga årtionden till om den vårdas.

http://karl-webmaster-johansson.iceiy.com

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu