Kan man se att man har körförbud?
Kan man se någonstans att man har körförbud? Alltså inte bilen utan jag som förare?
Får man någon form av skriftligt besked om det är pga hälsan? (Mer än att läkaren säger "Du ska inte köra bil"?)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
- Redigerat 2023-07-06 15:55 av Lona
Jag tror att det finns några varianter innan körkortet dras in.
Jag hade ett tidsbestämt körförbud med villkor en MRI innan jag fick köra igen och neurologiska tester.
Så vitt jag vet var det bara noterat i min journal. Efter utsatt tid och tester blev jag godkänd att köra bil igen annars hade körkortet blivit indraget.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Här finns knapphändig information.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/forlorat-korkort/aterkallat/
Ytterligare :
När behöver en anmälan inte göras? Anmälan behöver inte göras om det finns anledning att anta att körkortshavaren kommer att följa läkarens tillsägelse att avstå från att köra ett körkortspliktigt fordon (så kallat muntligt körförbud). Du som läkare tar då på dig ett stort ansvar, inte minst för uppföljningen av att tillsägelsen följs.
Läs mer här:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/trafikmedicin/lakaren-anmalningsskyldighet/
Läkarens tillsägelse att avstå från att köra ett fordon är lämpligt i situationer när det medicinska tillståndet som utgör hinder för körkortsinnehav är tidsbegränsat och bedöms kunna förbättras. Transportstyrelsen anser att en sådan tillsägelse inte bör omfatta en period längre än sex månader. Det är inte något förbud i juridisk mening, eftersom körkortshavaren fortfarande har behörigheten kvar. Körkortshavaren har inte heller möjlighet att överklaga läkarens tillsägelse.
- Redigerat 2023-07-06 16:02 av Pyttelite
Tack för svar! Jag ville mest kolla om läkarna har gjort som de SKA, min sjukdom skall anmälas/rapporteras. Med tanke på hur mycket annat de har slarvat med eller försummat så hade det inte förvånat mig. Det är i mina ögon en rätt allvarlig förseelse.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#4: Ja fast det finns ju en möjlighet till muntlig överenskommelse om det är relativt kortvarigt.
Annars är det transportstyrelsen som kan ge dig besked.
Gå till mina sidor och logga in med bank-id.
Har du ett indraget körkort borde transportstyrelsen delgivit dig det och du ska ha möjlighet och svara.