Motor iFokus

Motor

Läst 397 ggr
[Flodbis]
1

Bil med i EU:S riskdatabas?!? Är den farlig för mig att köra?

Jag måste köpa ny bil då min gamla är bortom räddning och det inte finns något kollektivt här. Har en tajt budget. I vilket fall som, jag kollar på en hyundai i30 1.6 CRDi och enligt car.info är den modellen inlagd i EUS riskdatabas?!?

https://ec.europa.eu/safety-gate-alerts/screen/webReport/alertDetail/132601

Risk description
Legal provisions (at EU level) and European standards against which the product was tested and did not comply
The vehicle becomes impossible to steer as a result of the loosening of a bolt on the steering column universal joint.

Vad betyder detta?! Är det fortfarande ett problem, såhär 9 år senare? (Rapporten lades in 2014) Eller har risken åtgärdats?

• Redigerat 2025-01-15 11:58 av [Flodbis]
Pyttelite
0

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

www.motor.ifokus.se, ett gratis forum för motormänniskor. Bil, Motorcykel, Moped, Allt som har med motorer och motordrivna fordon dryftas på detta forum.
[Flodbis]
0

#1: Det svarar inte på frågan. Den tar bara upp varför bilar återkallas och vilka märken som är vanligast att återkallas.

Är bilen en fara fortfarande 9 år efter att rapporten skrivits?

• Redigerat 2025-01-15 14:47 av [Flodbis]
snowy00
1

Det kan nog vara svårt för folk här att svara på (om man inte är nån expert.) men säkrast kanske är att hitta en annan bil att köpa? Man vill ju inte att styrningen ska sluta fungera helt plötsligt..🤔

[Flodbis]
0

#3: Därför jag frågar inne på en sajt specifik för fordon och motorer.

Eftersom bilen är helt rostfri, lågt miltal och inom min budget så vore det synd om jag förbisåg den för fel som vore åtgärdade (om felen är åtgärdade)

I övrigt är det också mycket svårt att hitta en fungerande bil utan andra brister i min budget och jag vill helst inte ha ett till rostvrak då balken på min nuvarande rostat sönder så den går ej igenom besiktningen

Pyttelite
0

#2: Tyvärr är det som brukligt att man själv oxå måste läsa vad som står och inte räkna med att få allt serveras.

I dessa databaser så får man information om vad som är generella problem för en bilmodell dvs vilka modeller som återkallas för kompletterande service.

Det gäller för modellen sedan är det ju så att en bil används och servas på olika sätt - den kan köras i stadstrafik med mycket salt eller långa sträckor i Norrland.

Generellt så får du vad du betalar för. Billiga gamla bilar större problem en en ny välutprovad modell.

snowy00
0

Ja, det kan nog helt bero på just det exemplaret av bil, tänker jag. Därför så svårt att veta bara så där

[Flodbis]
0

#5: Jag läser vad som står men jag förstår mig inte på allt som skrivs, därav ställer jag frågor inne på forum - för att diskutera och se hur det står till. Jag förväntar mig inget serverat då jag har suttit i flera dygn nu och läst och researchat om olika bilar för det är ganska akut med en ny bil för mig, annars kommer jag inte kunna ta mig någonstans överhuvudtaget

Det står inne på EU sidan:

Measures taken by economic operators (Other)
Recall of the product from end users

Products were found and measures were taken also in
Bulgaria
Spain
Finland
Greece
Croatia
Hungary
Ireland
Portugal
Sweden
Slovenia
Slovakia

Min fråga är om bilen är en fara 9 år efter en rapport skrivits? Det står att i länder som Sverige så "measures were taken" men varför finns bilen fortfarande med i riskdatabasen då, det borde man väl förtydliga?

Tyvärr har jag inte flera hundratusen kronor att lägga på en bil, annars hade jag gjort det.

• Redigerat 2025-01-15 16:01 av [Flodbis]
snowy00
1

#7:

Kanske säljaren av bilen har mer info om när och om just den bilen är servad, och för vad osv?
Tänker att ett generellt svar som gäller alla bilar av den sorten inte riktigt finns.
Det är väl inte ens säkert att problemet på just den bilen blivit åtgärdat pga att bilarna återkallats?

• Redigerat 2025-01-15 16:02 av snowy00
[Flodbis]
0

#8: Då borde väl inte bilarna gått igenom besiktningen? Det är det som får mig fundersam. Vi har ganska strikta regler i Sverige gällande säkerhet kring fordon

snowy00
0

#9:

En sån fråga hade jag personligen ringt till transportstyrelsen med 😊

[Flodbis]
0

#10: De verkar ha olika kontorer… vissa för förarprov och kontorer i olika städer.

Är det detta nr man ska ringa?

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/kontakta-oss/kontakta-vagtrafik/kontakta-fordon/

0771-14 15 16

• Redigerat 2025-01-15 16:26 av [Flodbis]
snowy00
1

#11:

Jag hade ringt hit till att börja med (ser ut som ett allmänt nummer):

0771-14 15 16

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/kontakta-oss/kontakta-vagtrafik/kontakta-fordon/

Men jag kan ju inte garantera att du får svar direkt där, men pröva ändå. Kanske kan de ge dig råd om var att annars vända dig, osv, om inte annat.

Hoppas du hittar ditt svar iaf

snowy00
0

#11:

Just det.😊 Vi postade nog samtidigt

[Flodbis]
1

#13: Haha det är lätt hänt. Tack! Jag ska pröva ringa imorgon, tror det är lite sent nu. Telefontiderna verkar ha stängt haha

• Redigerat 2025-01-15 16:33 av [Flodbis]
snowy00
0

#14:

Ingen fara!
Om du har lust kan du ju skriva här hur det gick..😊

Pyttelite
0

Dessa databaser fokuserar inte på bilindivider - Sverige har krav på bilprovning och du får kolla på det ex du är intresserad av.

• Redigerat 2025-01-15 17:02 av Pyttelite
[Flodbis]
0

Deras svar var att jag skulle vända mig till den svenska generalagenten för Hyundai eller en märkesverkstad med frågan.

snowy00
0

#17:

Ok, det kanske inte är en dum idé att göra så.

[Flodbis]
0

Jag skrev ett meddelande till Hyundai på deras hemsida under "Kontakta Oss"

snowy00
0

Det kan nog vara bra, hoppas de kan svara. Min erfarenhet av märkesvärkstäder (främst Peugeot då) är att de är tillmötesgående om man har frågor om bilarna och så..De vill väl vara det, så att man ska få god uppfattning om bilmärket typ 😄.

Pyttelite
1

Det är fortfarande så att du måste titta på individ och kolla både protokoll från bilprovningen kolla att serviceboken är ifylld samt att göra en egen eller med hjälp av fackman hur det tänkta exemplaret ser ut.

Allt annat blir bara i generella termer.

Pyttelite
0

✅ According to the latest TÜV Report 2025, every fifth car in Germany fails its technical inspection. The main reasons are serious or dangerous defects that
[Flodbis]
1

#21: Jo det förstår jag, men bilen är redan servat och besiktigad u.a samt har full servicebok, däremot hade varken jag eller någon annan jag känner irl förstått oss på det här med eus riskdatabas och om sådant var inkluderat under besiktningen

I vilket fall som tack för listan! 😀

• Redigerat 2025-01-16 10:25 av [Flodbis]
[Flodbis]
1

Jag fick ett svar!

Hej!

Det är en bra fråga, och det är viktigt att få klarhet innan ett eventuellt bilköp. Jag ska försöka reda ut detta för dig:

Säkerhetsvarningen i EU:s databas
Om en specifik modell av Hyundai finns registrerad som en säkerhetsrisk i EU:s databas, innebär det att det har identifierats ett potentiellt problem med fordonet som kan påverka säkerheten. Detta kan dock variera beroende på tillverkningsdatum, specifika chassinummer och till och med regioner. Därför gäller sådana varningar inte alltid alla exemplar av modellen.

Kontrollera specifika fordon
Kontakta en Hyundai verkstad: De kan kontrollera om just detta fordon omfattas av någon återkallelse eller säkerhetsvarning.

Sök i EU:s databas: Om du inte redan gjort det, kan du använda chassinumret eller modellinformationen för att söka i databasen och se om varningen gäller det aktuella fordonet.

Besiktning och säkerhet
Du har helt rätt i att ett fordon med fel på styrningen inte borde gå igenom besiktningen. Svensk fordonsbesiktning inkluderar en kontroll av styrsystemet, och ett allvarligt fel skulle med största sannolikhet upptäckas. Om bilen nyligen är besiktigad utan anmärkningar är det ett gott tecken, men det är alltid bäst att dubbelkolla med tillverkaren eller återförsäljaren.

Råd inför köp
Be om att få se dokumentation för servicehistorik och tidigare besiktningar.
Undersök om det finns någon pågående återkallelse som inte har åtgärdats.
Om möjligt, boka en oberoende besiktning eller kontroll innan du köper bilen.
Hör gärna av dig om du vill ha hjälp med att tolka informationen från databasen eller om det är något annat jag kan assistera med! 😊

Hmmm då ska jag leta efter ett chassinummer 🤔 får fråga eventuell försäljare

snowy00
1

#24:

Det var ju ett bra svar du fick! Intressant att få ta del av.

Jag googlade och VIN-numret kan sitta här:

Var finns VIN-numret på Hyundai i30? VIN-koden kan hittas: 1. VIN-skylten kan ses genom vindrutan från utsidan . 2. På fordonets certifieringsetikett fäst på förarsidans mittpelare.

Ja, kanske försäljaren kan kolla upp VIN-numret (chassinumret) åt dig…

En annan tanke jag fick var att om du nu köper bilen och fortfarande känner dig osäker kanske du kan be en märkesverkstad ta en titt så att styrningen är åtgärdad som den ska. Bara en tanke jag fick.

[Flodbis]
1

#25: Aha! Jag visste inte att VIN-nummret och chassi var samma sak. Tack! Bra idé!

• Redigerat 2025-01-16 11:18 av [Flodbis]
Pyttelite
0

#23: Glöm EU-riskdatabas - det är inte syftet med databasen.

Om du ska köpa en begagnad bil är det andra parametrar du ska fokusera på.

[Flodbis]
0

#27: Jo jag vet men syftet med denna tråden handlade om just eus riskdatabas då jag var osäker på vad det innebar och nu har jag ju fått svar på det 😀. Jag har köpt bil begagnat tidigare så jag vet att man ska hålla utkik efter vissa saker

Skicket på bilen i överlag
Miltal
Vilket märke
Hur mycket bilen drar
Rost
Bilens märke och modell
Årstal
Årskatt
Bränsle
Servicebok och antal ägare
Svensköpt och undvika importerade bilar
Om den har anmärkningar och hur historiken ser ut kring anmärkningar
Hur stor motor bilen har (om man ska ha släp och motorn är för liten kan man förstöra kopplingen)
Manuell vs automat

Osv osv

Jag får hjälp dessutom men ingen jag kände visste någonting kring vad en riskdatabas innebar därför frågade jag specifikt om det. Men som sagt så får jag hjälp kring allt annat

Tack för hjälpen 🙂

• Redigerat 2025-01-16 12:32 av [Flodbis]
snowy00
0

Du gör det bra, Flodbis! 😊 Blir nog ett bra bilköp det här, till slut…

[Flodbis]
0

Tack! Jag ska iväg nu och kolla på lite andra bilar och jämföra med denna hyundaien. Sen tänkte jag provköra några bilar. Vi får se hur det går 👍

Pyttelite
1

#30: Det som är viktigt är att man har bevis för att bilen är servad hos en auktoriserad verkstad.

EU-riskdatabas är kopplat till produktansvaret som varje tillverkare är tvingad att följa men producenterna tar inte ansvar för hur individen gör med sitt exemplar.

Om det är en komponent som är felaktig och produkten återkallas så sköter verkstaden om detta vid kommande service om det inte är akut annars får man brev hem.

Som lekman är det annars mycket svårt att se om komponenten är bytt eller inte - därför är serviceboken viktig.

• Redigerat 2025-01-16 12:48 av Pyttelite
snowy00
1

#30:

Låter ju spännande! 👍 Lycka till

snowy00
0

Hur har det gått, Flodbis? Har du fått tag i någon bra bil? Hur gick det med bilen du skriver om här i tråden?

[Flodbis]
0

Jag fick tag i en annan bil men den var också med i EUs riskdata ironiskt nog lol. Hade med mig en mekaniker så jag litar på att bilen är bra! Nu ska jag bara hitta en bra försäkring. Stressen är inte riktigt över ännu haha

snowy00
0

Okej, men bra att du kunde ordna med en bil. Skönt att ha någon kunnig med så man känner sig säker.🙂👍 Vi får hoppas på en bra försäkring också.

Pyttelite
0

Observera att samtliga biltillverkare kommer att finnas med i databasen och just databasen är en garant för att riskarbetet fungerar.

Det finns ingen garanti för att ett enskilt bilexemplar oavsett om modellen är rapporterad i databasen eller inte är trafiksäker.

[Flodbis]
1

#36: Eftersom mekanikern har tittat på bilen, även kopplat upp dator osv. Han var med oss när vi provkörde och hörde hur den lät, han kollade igenom service och besiktningen, så litar jag på att den är trafiksäker.

Nämnde att den var med i riskdatabasen för jag fann det bara lite humoristiskt att båda modellerna vi tittade på var det. Den lär vara trafiksäker eftersom den kommer vara nybesiktad, nyservad och kommer ha fixat de små sakerna mekanikern hittade när vi hämtar den nästa vecka.

• Redigerat 2025-02-09 15:29 av [Flodbis]