Kan man anmäla lurendrejeri?
https://www.gd.se/2022-12-08/magnus-skadade-bil-lostes-in-nu-rullar-den-igen-med-ny-agare/
En liknande sak hände oss i våras. För att sammanfatta det så var det en en frontalkollision och låghastighetsområde i mindre än 20km/h men verkstaden, som bilen blev bärgad till, ansåg att reperationen skulle kosta mer än bilens värde (flera hundratusen.) Bilen är helförsäkrad och verkstaden ville alltså köpa ut bilen. De behandlade mig sexistiskt till skillnad från min sambo som är en man. Vi köpte inte att den var så skadad då det var en sån liten krock och fick bilen till en annan verkstad efter protester från den första verkstaden. Skadorna var inte alls så allvarliga. Då täckte försäkringen
Går detta att anmäla?
#0: Borde gå att anmäla hos Allmänna reklamationsnämnden? Har ni bevis?
#1: Jag har listan på vad den första verkstaden ansåg skulle behövas reparera samt kvitton från den andra verkstaden om vad de faktiskt fixade
#0: Det är mycket osäkert att de skulle hantera en anmälan om ni skickade in den - i artikeln är det ju ingen som gjort fel även om försäkringstagaren tycker att han fått ut för lite i ersättning.
Tyvärr är det även försäkringstagaren som behöver veta vilka försäkringar man har även om det är surt att i efterhand få veta att man hade rätt till kostnadsfri hyrbil.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#3: I vårt fall så fick vi ju en andra åsikt hos en annan verkstad, i slutändan besparade vi ju försäkringen pengar då de annars hade behövt betala hela bilens värde till oss (80 000kr+) för att köpa ut bilen till verkstaden, så att verkstaden sedan kan "skrota" den (även om de mest troligen hade reparerat den billigt och sålt den vidare)
Jag vill anmäla för att det inte ska fortsätta hända. Det gör mig illa till mods hur accepterat detta är och hur det säkert händer hela tiden.
Vi hade rätt till hyrbil men fixade skjuts på annat sätt så vi fick ut en summa i slutändan. Det löste sig för oss men det gör mig som sagt illa till mods att de försökte lura oss samt att det är en sak som fortsätter hända utan konsekvenser. Det gör mig också illa till mods att verkstaden fortsätter existera utan negativa konsekvenser
- Redigerat 2025-08-18 16:22 av [Flodbis]
#4: Svårt att tro att man kan bli fälld för en hög prissättning för en reparation och ni har ju alla papper.
Sedan beror det ju alltid på vilken typ av verkstäder som försäkringsbolaget anlitat - i allmänhet så går de väl till märkesverkstäder.
Vet inte riktigt hur du menar med 90 000 - var det pengar ni skulle få som ersättning för den skadade bilen?
#5: ja. Bilen var nyköpt och värden var mer än 90 000 kr, det var inköpspriset. Marknadsvärdet på modellen ligger mellan 80-100 000kr.
Frågade AI
Lätt trafikskadade bilar skrotas ofta på grund av att reparationskostnaderna överstiger bilens värde, eller att bilen inte längre uppfyller moderna miljökrav och säkerhetsstandarder.
Dessutom kan försäkringsbolag kräva skrotning efter en olycka, även om bilen är relativt ny.
Här är några detaljerade skäl till varför man skrotar lätt trafikskadade bilar:
Ekonomiska skäl:
När en bil skadas, kan reparationskostnaderna bli så höga att de överstiger bilens marknadsvärde. I sådana fall är det mer ekonomiskt att skrota bilen istället för att reparera den, speciellt om bilen är gammal eller har högt miltal.Miljöskäl:
Moderna bilar är utformade för att uppfylla strängare utsläppskrav. Äldre bilar, särskilt de som är skadade, kan släppa ut mer föroreningar och bidra till en ökad miljöpåverkan.Säkerhetsskäl:
Nya bilar är utrustade med avancerade säkerhetsfunktioner som krockkuddar, antisladdsystem och avancerade bromssystem. En lätt trafikskadad bil kanske inte har samma säkerhetsnivå som en nyare modell, vilket kan utgöra en risk för föraren och passagerarna.Försäkringsbolagens krav:
Efter en olycka kan försäkringsbolaget bedöma att bilen är för skadad för att repareras och kräva att den skrotas. Detta kan vara fallet även om bilen är relativt ny, eftersom reparationer kan bli kostsamma och tidskrävande.Återvinning:
Bildelar och metaller från skrotade bilar kan återvinnas och återanvändas, vilket minskar behovet av nyproduktion av råvaror och minskar miljöpåverkan.Lagkrav:
I vissa fall kan det finnas lagkrav på att skrota en bil som är för skadad för att repareras eller som inte längre uppfyller vissa säkerhetskrav.
Det var en nyköpt bil av relativt ny modell och skadorna stämde inte med de skadorna som bilen faktiskt reparerades för. På listan som den första verkstaden hade skrivit hade de listat skador på baksidan av bilen (trots att det var en frontalkrock) samt motsatta sida av krocken. Tanklocket och nylackering på fälgar var en del av kostnaderna, skraplist på dörrar som inte ens var påverkade.
Bilen reparerades ju av den andra verkstaden så uppenbarligen uppfyldes säkerhetskraven för bilen
- Redigerat 2025-08-18 16:34 av [Flodbis]
#6: Förstår nog inte riktigt hur du resonerar men jag kanske missuppfattar.
Generellt så förlorar man alltid pengar när man handlar med bilar men det är min negativa syn. 😊
Försäkringsbolaget köper inte ut ngn bil till verkstaden.
90 000 tas från försäkringspremier och sedan säljer försäkringsbolaget bilen till högstbjudande.
Försäkringsbolagen gör aldrig förluster …
#9: Bilens värde var ca 90 000, försäkringsbolaget hade erbjudit 90 000, det sa dem via telefon att de skulle betala 97 000 eller vad det nu var. När vi fick bilen reparerad hos en annan verkstad kostade det ca 60 000. Vi besparade alltså försäkringen ca 30 000. Den första verkstaden ville ha över hundratusen för reparationer (där de lagt till salker som inte ens var trasiga)
Som sagt så klarade vi oss jag undrar bara om det finns något sätt för mig att stå upp för andra och se till att detta inte är ett acceptabelt beteende som verkstäder kommer undan med 🙂
- Redigerat 2025-08-18 16:48 av [Flodbis]
#9: Fast det är ju inte TS problem?
Problemet var att ena verkstaden hävdade att det fanns betydligt fler skador (som delvis är orimliga med tanke på typen av krock) och av betydligt högre värde än vad som var rimligt. Skadorna motsvarade bilens värde.
Andra verkstaden fann betydligt färre skador och gjorde det hela därmed för en betydligt lägre summa.
Så problemet har inget med försäkringen att göra utan att TA känner att den första verkstaden försökte få mer betalt än vad de borde ha för jobbet.
AI’s svar:
Ja, man kan agera i en sådan situation. Om en verkstad verkar ha överdrivit skador eller försökt debitera orimligt mycket kan det handla om ett försök till överdebitering eller rent av bedrägeri. Här är några vägar du kan gå:
1. Konsumentvägar:
- Allmänna reklamationsnämnden (ARN): Om du har ett konkret ärende där du anser att verkstaden agerat fel kan du anmäla det dit. De prövar tvister mellan konsumenter och företag.
- Konsumentverket/Konsumentvägledaren i din kommun: De kan ge vägledning om hur du kan gå vidare och vilka rättigheter du har.
2. Branschorganisationer:
- Om verkstaden är ansluten till t.ex. MRF (Motorbranschens Riksförbund) eller annan branschorganisation kan du anmäla dit. De har etiska regler och kan ibland agera på medlemmar som missköter sig.
3. Rättsliga vägar:
- Polisanmälan: Om du misstänker att verkstaden medvetet försökte blåsa upp skadorna för att få ut mer pengar (från dig eller försäkringsbolaget), kan du polisanmäla det som bedrägeri eller försök till bedrägeri.
- Tingsrätten: Om det handlar om en större tvist kan det bli aktuellt att stämma verkstaden, men då är det oftast bättre att börja med ARN eftersom det är kostnadsfritt.
4. Försäkringsbolaget:
- Även om du säger att det inte är ett försäkringsärende i sig, är det ofta bra att informera ditt försäkringsbolag. De har ofta koll på verkstäder som återkommande lämnar överdrivna kostnadsförslag.
👉 Om du vill kan jag sätta ihop en enkel steg-för-steg-plan för hur du bäst går vidare i ditt fall. Vill du att jag gör det?
Jag har varit hos polisen med detta och de sa att det var ett ärende som de inte tog hand om, det var ett ärende för jurister. Polisen sa att de tog hand om mer fysiska brott, exempelvis, om verkstaden hade vandaliserat bilen. Hmm okej jag får läsa om reklamationsnämnden för jag har inte råd med en advokat 🤔
- Redigerat 2025-08-18 16:55 av [Flodbis]
#11: Det finns i sig inget konstigt att olika verkstäder gör olika bedömningar och har olika prissättningar.
Å det har med försäkringen att göra eftersom det är via försäkringsbolaget som reparationen tas om hand.
Du betalar självrisken och försäkringsbolaget betalar övrig summa.
Som det står i mitt AI genererade svar #7 så finns det olika aspekter på huruvida försäkringsbolaget tycker att det är värt att laga en krockad bil.
Jag förstår inte på vilket sätt försäkringsbolaget skulle ha lurat dig.
#14: för tredje gången var det skador som inte ens var skadade.
Om jag har en frontalkrock, dvs, bilen krockar med sin framsida. Hur kan jag ha skador på baksidan av bilen? Hur kan tanklocket vara sönder? Hur kan dörrarna vara sönder?
Försäkringsbolaget lurade inte mig utan verkstaden gjorde det. Det är verkstaden jag vill anmäla.
- Redigerat 2025-08-18 17:00 av [Flodbis]
#10: Förstår fortfarande inte - ni gör ett jobb och går runt på olika verkstäder för att få ett billigt pris som i sig tar en massa tid som försäkringsbolaget inte ville göra.
Ni arbetade gratis för försäkringsbolaget som överhuvudtaget inte förlorat ngt - jag förstå nog inte hur du resonerar.
Om den första verkstaden hade fel om skadorna så var det väl bara att påpeka detta.
- Redigerat 2025-08-18 17:06 av Pyttelite
#15: Du redigerade din text under det jag svarade - då de måste redogöra för reparation och kostnad var det väl bara att bestrida?
#15: Men ärendet gick väl via försäkringsbolaget och det var väl en verkstad de föreslog som ni skulle anlita?
Verkstaden var den verkstad som bilen bärgades till och ingen någon valde. De samarbetar dock med försäkringsbolaget, annars hade bärgarbilen kört den till den andra närmaste verkstad som samarbetar med försäkringen
#19: Det framgår i försäkringen vilka verkstäder du får anlita och det är försäkringsbolaget som avgör om du kan göra avsteg från detta.
#20: Ja? Jag valde att få en andra åsikt hos en av de verkstäder som stod med på deras samarbetslista. Båda verkstäderna var alltså samarbetspartner med försäkringen. Jag förstår inte vad du försöker få sagt?
#21:
Att du gjort ett arbete som du inte fått betalt för och som du inte värderar.
Att du som konsument har fått all information om skadan och kostnaden och har rätt att bestrida om du inte samtycker.
Att olika verkstäder kan och har rätt till olika prissättning och bedömning.
Jag vet inte vad Konsumentverket kan göra mer än att möjligen konstatera att de gjort fel.
Det är försäkringsbolagen som har avtal med verkstäderna om du inte har ngn specialklausul och för dem är det troligen enklare att skrota bilen än att reparera.
Du får ut pengar direkt och de har avslutat ärendet på kort tid.
Jag förstår TS funderingar.
Det är nog inte så ovanligt att verkstäder försöker lura av folk pengar, eftersom de kanske inte har så jättestor koll på det här med att reparera bilar… T ex skulle jag inte bara lämna in en bil till en verkstad, lita på att de gör precis som de ska, sen betala allt de säger och vill att jag ska betala.
Klart man bör vara kritisk i de fallen, precis som TS och hennes sambo verkar ha varit.😊
#23: Verkstaden gör en besiktning på skador på bilen - verkstaden tar inte ställning till när skadorna uppstod det är försäkringstagarens ansvar att peka ut.
- Redigerat 2025-08-24 19:07 av Pyttelite
#24: När de lägger till saker som konstanterat INTE är sönder, jag har bildbevis som bevisar att fälgarna, tanklocket osv INTE är sönder, så är det alltså lurendrejeri från verkstadens sida. Men jag lämnar denna diskussionen nu.
- Redigerat 2025-08-24 19:21 av [Flodbis]
#25: Låter mycket märkligt.
Du kan ju vända på det - om inte verkstaden påpekade skador som de tyckte fanns - vad tror du hade hänt då?
- Redigerat 2025-08-24 19:32 av Pyttelite
#24:
I de bästa av fallen..😊